• Skehamn09

Varför vill man inte skaffa barn?

Ja varför egentligen. Vissa kan ju inte få barn så är det ju. Men det finns ju dom som frivilligt väljer bort barn. Det är främmande för mig. För mig har det alltid varit självklart att skaffa barn. Sen kunde man ju aldrig veta om man kunde få eller inte MEN jag har alltid sett det som en självklarhet. Ett liv utan barn är för mig ett meningslöst liv. För mig skulle det vara det. Så jag dömmer inte andra.

Det här är inget påhopp. Alla gör självklart som dom vill men det hindrar ju inte att man undrar.

Jag känner ingen som inte har velat ha barn, så därför har man inte hört så mycket åsikter kring det.

• Svar på tråden Varför vill man inte skaffa barn?
  • Absolute Beginner

Jag är helt övertygad om att jag hade kunnat leva ett utomordentligt lyckligt och meningsfullt liv även utan barn. Nu råkar jag ha tre, och kan såklart inte tänka mig livet utan dem - men om jag aldrig hade haft dem, om de aldrig hade funnits, så hade mitt liv kunnat vara lika bra ändå. När jag var 20 ville jag absolut inte ha några barn, aldrig någonsin. Det var faktiskt min mans tjat som fick mig att ändra mig, inte någon egen längtan.

Jag tycker visserligen att mitt liv har fått mer mening sedan jag fick barn, men det hade ingalunda varit meningslöst utan. Och helt ärligt - jag tror inte att jag är lyckligare än vad jag hade varit om jag inte haft några barn. Det är bara andra saker som gör mig lycklig.

• Eka80

Oj, mitt liv var verkligen inte meningslöst innan vår son föddes. Jösses. Jag saknar det livet som fan ibland fortfarande! Jag gillar inte barn. Naturligtvis älskar jag min egen unge, även min brorson men där går gränsen typ. Ungar är jobbiga, speciellt i grupp, därför ville inte jag skaffa barn. Nu vill jag naturligtvis inte leva utan min son, men det är HELT lätt att förstå varför man inte skaffar barn. No doubt!

• Carpe diem1981

Ts, kan inte heller fatta hur man kan välja bort barn utan en anledning som är ur medicinskt perspektiv tex att man är svårt sjuk och ev kan dö av en graviditet....men då kan man adoptera tex..
    Men det är ju samtidigt så att det man inte vet har man inget ont av...med andra ord så vet dom inte vad dom går miste om så dom kan ju knappast lida av det...

• LivL

TS, det är INTE särskilt kul att läsa att ett liv utan barn är meningslöst. Ja, nu skrev du ju att DITT liv varit meningslöst UTAN, men jag tog åt mig ändå.

Jag tänker precis som du, fast tvärtom- ett liv MED barn skulle nog jag tycka är meningslöst. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill ha dom. Faktiskt. Mitt liv, och äktenskap, är så himla bra så jag vill inte ändra på det.

Det 'är sjukt många föräldrar som talat om för ,mig hur jooooobbigt det 'är att inte få sova, inte ha sex på köksbordet när som helst, inte vara lika flexibel, dom kostar sååå mycket pengar etc etc etc. Varför vill man ha det så??

Nä, jag väljer friheten. Utan den är mitt liv meningslöst.

• Linda1976
    LivL skrev 2010-11-08 08:59:57 följande:
    TS, det är INTE särskilt kul att läsa att ett liv utan barn är meningslöst. Ja, nu skrev du ju att DITT liv varit meningslöst UTAN, men jag tog åt mig ändå.

Jag tänker precis som du, fast tvärtom- ett liv MED barn skulle nog jag tycka är meningslöst. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill ha dom. Faktiskt. Mitt liv, och äktenskap, är så himla bra så jag vill inte ändra på det.

Det 'är sjukt många föräldrar som talat om för ,mig hur jooooobbigt det 'är att inte få sova, inte ha sex på köksbordet när som helst, inte vara lika flexibel, dom kostar sååå mycket pengar etc etc etc. Varför vill man ha det så??

Nä, jag väljer friheten. Utan den är mitt liv meningslöst.
    Därför skaffade jag bara ETT barn. Det får man också skit för ska du veta. Helst ska man ha 3, klaga och aldrig orka sminka sig. Då håller man sig till normen
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • hervor

Varför ens behöva ställa en sån fråga?

De flesta vill ha barn, men inte alla och det är väl inte så konstigt? Alla är olika. Skulle livet utan barn vara meningslöst? Då undrar man ju vad de stackare som tycker så, hade för liv innan...

Alla jag känner som har barn, skulle INTE vilja vara utan dem (självklart), men tycker INTE att deras 20-30-åriga liv innan de fick barn saknar mening De saknar det livet ibland!

• LivL
    Linda1976 skrev 2010-11-08 09:04:44 följande:
    Därför skaffade jag bara ETT barn. Det får man också skit för ska du veta. Helst ska man ha 3, klaga och aldrig orka sminka sig. Då håller man sig till normen
    Klart man får skit för det med.
    Undrar vad som är värst, att vara sjuk i huvet för att man inte vill ha barn, eller att vara världens elakaste och sämsta mamma som vägrar skaffa syskon till sitt barn.
  • Linda1976
    LivL skrev 2010-11-08 12:30:48 följande:
    Klart man får skit för det med.
    Undrar vad som är värst, att vara sjuk i huvet för att man inte vill ha barn, eller att vara världens elakaste och sämsta mamma som vägrar skaffa syskon till sitt barn.
    Förmodligen är jag värst. Du är bara sinnessjuk som inte vill ha några, det drabbar bara dig. Jag är dessutom jävligt elak mot mitt barn som inte ger henne syskon. I FL-land är det värre att vara elak än sinnesrubbad
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Jessis

Jag har en vän som fyller 40 snart som valt att inte skaffa barn. Jaghar en gammal klasskompis som valt att inte skaffa barn

Båda gör det av den anledningen att dom trivs med sina liv så som dom är och att dom inte vill ändra det. Dom har barn i sina liv genom syskon och vänner istället och tycker att det räcker så.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla deras liv meningslöst. Dom skulle inte komma på att kalla mitt liv med fem barn som meningslöst helelr för den delen.

Vi accepterar och respekterar varandras beslut.

• LivL
    Jessis skrev 2010-11-08 19:01:22 följande:
    Jag har en vän som fyller 40 snart som valt att inte skaffa barn. Jaghar en gammal klasskompis som valt att inte skaffa barn

Båda gör det av den anledningen att dom trivs med sina liv så som dom är och att dom inte vill ändra det. Dom har barn i sina liv genom syskon och vänner istället och tycker att det räcker så.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla deras liv meningslöst. Dom skulle inte komma på att kalla mitt liv med fem barn som meningslöst helelr för den delen.

Vi accepterar och respekterar varandras beslut.
    Precis. Mitt liv är perfekt, varför skulle jag ändra på det??
  • Jessis
    Linda1976 skrev 2010-11-08 09:04:44 följande:

Å satan vad jag med fem ska klaga mig och jag tror väl knappt jag borde kunna få på mig rena kläder i så fall...

För jag håller mig nog knappast till normen heller. Jag har fem barn, sminkar mig dagligen, plockar ögonbryn, rakar ben, tycker om snygga kläder och klagar inte särskilt ofta över mitt liv (höstlov är dock en förbannelse som nån jävel plågar alla föräldrar med oavsett vad folk säger).

Tyvärr är det så för dom som inte faller inom ramen för vad som är "normalt". Det spelar ingen roll om man valt bort barn, valt att skaffa ett eller valt att skaffa fler än tre. Man ses av vissa som konstig och allmänt villebråd att kommentera och skämta med (om).

Men jag  har valt att se dessa människor som tragiska människor med mycket tråkiga liv som tydligen tycker mitt är så intressant att det fyller deras tankar så mycket.

Att acceptera och respektera varandra är A&O. Det har tyvärr en del glömt bort.

• Selfish Geene
    Skehamn09 skrev 2009-01-04 17:27:59 följande:
    Om man ska vara riktigt klyschig så är ju barn meningen med livet eftersom vi är gjorda för att kunna föröka oss..

Visst det funkar ju inte så nu men så har ju naturen tänkt.
    Att föröka sig var kanske "meningen med livet" när Noa med familj skulle återpopulera jorden efter syndafloden, men vi är ju faktiskt 6 miljarder nu! Kanske dags att sluta hylla octo-mammorna som hjältar??

.....................Och du! Naturen "tänker" inte 
  • Pemmel
    Selfish Geene skrev 2010-11-09 07:48:16 följande:
    Att föröka sig var kanske "meningen med livet" när Noa med familj skulle återpopulera jorden efter syndafloden, men vi är ju faktiskt 6 miljarder nu! Kanske dags att sluta hylla octo-mammorna som hjältar??

.....................Och du! Naturen "tänker" inte 
    Precis. Med tanke på att det finns de som skaffar så många är det kanske rentav tur att det finns de som inte vill ha några alls.

Att man inte vill tycker jag är skäl nog. Varför ska folk behöva förklara och försvara sig?
Svar på tråden Varför vill man inte skaffa barn?