• jen05

beviljad igångsättning i v 38+0??

jag vill inte gå in närmare på detta men jag undrar om man kan få/har fått igångsättning efter 38 fulla v pga rädsla osv??

• Svar på tråden beviljad igångsättning i v 38+0??
  • Lumlan

ja får det pga rädsla i v 37+0... då anses det som normal födsel

• madde84b

Blev igångsatt i v 38+2, dock inte pga rädsla utan för att jag hade jättesvår foglossning. Gick hur bra som helst

Elisa 061114 och Vilmer071229 Bebis bf 090528
  • jen05

Lumlan; var de svårt att få det beviljat? vad har du för rädsla? du behöver ej svara om du inte vill.

tack för de andra svaren också!

• jen05

pluttmaja: ursäkta om jag är frågvis ,men varför fick du igångsättning?

• pluttmaja

jen05 skrev 2009-01-06 02:28:26 följande:

pluttmaja: ursäkta om jag är frågvis ,men varför fick du igångsättning?
    Jag mådde så dåligt så de tyckte att det var ok om tjejen fick komma ut. MEN jag kan INTE!!!! rekomendera igångsättning till någon, kommer heller ALDRIG någonsin acceptera att bli igångsatt igen. ALDRIG!

Nu gick allt käpp rätt åt helvete för oss, det gick så illa att vi höll på att förlora dottern.
  • Lumlan

jag fick det för att jag är så rädd för smärtan, vill ha koll så allt går som det ska och kunna få min bedövning...

• jen05

pluttmaja:ojj nu blev jag nästan lite rädd!! min första igångs'ttning gick som sagt bra men då var jag ju redan bf+ 1.

Lumlan:okej...

• pluttmaja

jen05 skrev 2009-01-06 19:33:40 följande:

pluttmaja:ojj nu blev jag nästan lite rädd!! min första igångs'ttning gick som sagt bra men då var jag ju redan bf+ 1.Lumlan:okej...
    inte meningen att skrämma dig. Alla är vi olika, o reagerar olika på läkemedel. Jag svarade inte på läkemedlet men det gjorde dottern i magen. Jag kommer nästa gång få ett mkt välplanerat snitt.
  • jen05

pluttmaja, vad skönt att du får snitt när det blev sådär förra gången.....

nu har jag varit på möte med min bm , hon tog det jag sa på allvar, skulle prata med förl läkaren, och ordna en tid med honom.....hon skulle även vara med mig på mötet. gud vad skönt...nu kan jag slappna av lite mer även om inget är bestämt ännu...

• SoulChild

jag ville ha ks för jag hade så fruktansvärt ont i min kropp från v. 17, och jag visste att jag inte kunde föda normalt.
    Min bm var helt emot mig och ville inte ens boka en tid hos mig till överläkaren, jag hade fel osv, det skulle vara så mycket värre för mig med ett snitt.
    Hur som helst så fick jag en tid hos överläkaren, som satt under hela vårat samtal och kolla mig i skrevet!
    Du är stor och fin du kommer klara av detta osv fick jag höra.
    Ingen i min familj, mina mostrar har kunnat föda normalt utan alltid fått akut ks.
    Jag gick ifrån mitt möte väldigt snopen och arg.
    Jag bytte senare bm då jag kände att hon inte förstod mig, hon som jag fick var helt underbar.
    Hon ordade också ett till möte med en annan överläkare som jag blev beviljad igångsättning, men inte förens i 42+0, var då i vecka 41+0.
    Kom dit i v 42+0 och blev inlagd, kom dit kl 9 på morgonen och kl 4 på eftermiddagen så sa dom att det var fullt på förlossningen och fick åka hem och komma dagen efter.
    Kom dit kl 9 igen, och satt och vänta o vänta, var öppen 2 cm, det var ju bra iaf, kvart över 4 fick jag komma ner på förlossningen.
    Låg där med dropp och hade sååååååååååå onnnnt!
    Hade jätte kraftiga och intensiva värkar.
    Det hände INGENTING! vilket jag sa från början!
    fick min första värk kl halv 6, kl 10:47 morgonen efter är min dotter född genom akut ks!
    Hon föddes i v 42+3.

Näst grav, kommer jag kräva ett ks tidigare än bf.
    Sorry, vart lite långt :P.

• Cedergren

är det överläkaren som beslutar om man får igångsättning.?

hur gick ni tillväga för att få det?

jag är livrädd att gå över tiden och min bm vet om det . jag går hos en psykolog och går på Klara-samtal. ska prata mer med hon på klara motagningen.

förlorade mina tvillingar i v 20 och äffter det fick jag mf v 8

jag är sjukskriven för jag har ångest och deprition .

min förlossningsräddsla har minskat Väldigt mycket tack vare alla samtal jag varit på så det ända jag igentligen är rädd för är att gå över tiden konstigt nog .

• Neyobi

jag fick igångsättning 14 dar före bf, men jag hade svår hyperemesis.... tror de stavas så, så de var rädda att jag inte skulle orka förlossning om de väntade plus att jag inte riktigt orkade längre då vi bad om igångsättning

• pluttmaja

jen05 skrev 2009-01-08 13:06:37 följande:

pluttmaja, vad skönt att du får snitt när det blev sådär förra gången.....nu har jag varit på möte med min bm , hon tog det jag sa på allvar, skulle prata med förl läkaren, och ordna en tid med honom.....hon skulle även vara med mig på mötet. gud vad skönt...nu kan jag slappna av lite mer även om inget är bestämt ännu...
    Vad skönt!! Blir så glad för din/eran skull. Allt kommer bli bra, även om det inte känns så just nu. Skönt med en super bm, jag har en sån oxå. Hon ringde o donade innan jag blev igångsatt, hörde av sin på sin semester.
    Lycka till nu!!
  • jen05

Cedergren:om du känner att du inte fixar att gå över tiden så är det nog inga problem att få igenom en igångsättning eftersom du har lite andra problem och rädslor i botten.....prata med din Bm!

pluttmaja: ja visst är de skönt att bli tagen på allvar, att dom bryr sig... nu är det bara få ett så bra möte med läkaren som möjligt....men dom brukar ju förstå

• jen05

neyobi: gick det bra att bli igångsatt 2 veckor före? undersökte läkaren dig innan och såg om det var gynnsamt att sätta ignåg,alltså om det såg ut att bli lyckat?

• jen05

SOulchild: vilken otur du hade som bara hade ont! jag har nästan alltid trott att bara man går över bf så kan de flesta bebisar komma ut via igångsättning, men alla har vi olika kroppar!

• jen05

neyobi, googlade och såg att det betyder kraftigt illamående typ...kämigt de måste ha varit!! kram

Svar på tråden beviljad igångsättning i v 38+0??