• Cissi o Nattis

2-åring som blir hysterisk när det är läggdags, somnar av utmattning av gallskrik efter flera timmar :( snälla hjälp vad gör vi för fel?

Vi har plötsligt fått stora problem vid läggdags, som tidigare har fungerat så att kl. 19.00 efter bolibompa har vi gjort henne i ordning i badrummet sen går någon av oss in i sovrummet med henne med 2 flaskor välling och ligger brevid henne tills hon somnar, det brukade ta ungefär 1 timme och det var aldrig något gap och skrik, utan hon visste vad som gällde vid läggdags. Men nu den senaste veckan så blir hon helt hysterisk så fort det är dags att gå in i sovrummet, och det spelar ingen roll vem av oss det är som går in med henne hon gallskriker i högansky, hon låter som att någon mördar henne, och det går inte att prata med henne, eller avleda henne på något vis, utan hon gapar och gallskriker och sprattlar om vi tar upp henne, och försöker öppna dörren som vi fått sätta en hasp på så att hon inte ska springa ut. Hon kan stå och gallskrika i flera timmar, antagligen så är det för att hon inte vill gå och lägga sig, men hon måste ju lära sig att hon måste det och att det är vi som bestämmer det? Om vi öppnar dörren till sovrummet så rusar hon ut till vardagsrummet och sätter på tv:n och pekar på dvd-spelaren och fortsätter gallskrika, för hon vill att vi ska sätta på teletubbies. Hon gallskriker tills hon får som hon vill, sen när vi har satt på en teletubbies film sätter hon sig tyst och nöjd i soffan och tittar på filmen. Sen somnar hon i soffan framför tv:n någon gång mellan 9-10-tiden och vi bär in henne till sängen. Så har det sätt ut dom senaste dagarna. Hur ska vi få ett stopp på det här? Är det att hon testar gränser? Är enda sättet att låta henne skrika i timmar i sovrummet tills hon somnar, eller ska vi låta henne få som hon vill, att sitta uppe i soffan och titta på teletubbies tills hon somnar?
    Vi har testat att gå in med henne till sovrummet, när teletubbies filmen är slut, men hon blir precis lika hysterisk då, fast vi ser att hon är trött, så funkar det inte att natta henne i sovrummet, utan det är bara tv-soffan som gäller.
    Någon som vet något som kan fungera? Känns som vi provat allt, sagor, lugn musik. Jag har förklarat för henne att när Bolibompa är slut så är det dags att sova, och hon har själv fått stänga av tv:n. Jag vet inte hur mycket hon förstår för hon har inte börjat prata än alls, men lite förstår hon..

ღMamma till Natalie 061011ღ
  • Svar på tråden 2-åring som blir hysterisk när det är läggdags, somnar av utmattning av gallskrik efter flera timmar :( snälla hjälp vad gör vi för fel?
  • örtagård

Ni ligger bredvid tills hon somnar som jag fattar det. Ni har hast på insidan av dörren och är i samma rum som henne som jag fattar det?

Ni finns där och ni är trygghet. Det är bra tycker jag! Ni bestämmer att det är sluttittat och slutlekt och den gränsen måste man ju sätta när barnet är trött men man kan samtidigt ge trygghet och vara med, vilket jag som sagt förstår ni gör. Sen kanske barnet faktiskt inte är trött och har lite en rättmätig protest? Då gäller det att hitta rätt i dygnet.

Kanske är hon inte trött kl 19. Sover hon på dagen? Det kan ju vara en brytningstid för behovet av dagssömn. Kanske behöver hon itne så mycket och kanske inte varje dag? För mina är nattsömnen det viktigaste och de somnar vid 19-20. Vi skippade dagssömnen för den stora efter tvåårsåldern. Det kunde nämligen ta en timme innan hon somnade efter lunch och middagsvilan kröp allt närmare kvällen. När hon somnade sent pga av middagsvilan var hon svårväkt till dagis och trött på morgonen när hon somnade vid 19 -20 var hon utvilad på morgon. Det funkade för oss.

Vi skippade tv i den ålder på kvällen. Kvällsmat, bad och läsning i hennes rum och så låg vi bredvid tills hon somnade. Mycket var vunnet att vara i samma rum under nedvarvningen.

Vår stora kan hålla sig vaken trots trötthet länge om hon vill och får för lite sömn helt enkelt om man inte varvar ner på rätt sätt!

Det blir bättre !

• örtagård

eller så funkar 21-22-tiden i tvsoffan ett tag det beror väl på hur hon fungerar på morgonen och dagen därpå.

• Dinkanesh

Har visserligen bara läst sista sidan, men de flesta verkar tycka att läggning senare är en bra idé. Jag tänker tvärtom. Hon kanske är trött tidigare? Här var det så när tösen hamnade där ni är nu, hon behövde sövas tidigare. Så vi såg till att kl 19 var hon badad och låg i säng. Fungerade från första kväll.
    Från att ha fått bada innan bolibompa och sen se hela programmet till att titta på halva bompa och bada efter.
    Det har nu gått 1½ år och samma rutiner fungerar fortfarande.

• Cissi o Nattis
    örtagård skrev 2009-01-05 19:56:41 följande:
    Ni ligger bredvid tills hon somnar som jag fattar det. Ni har hast på insidan av dörren och är i samma rum som henne som jag fattar det?Ni finns där och ni är trygghet. Det är bra tycker jag! Ni bestämmer att det är sluttittat och slutlekt och den gränsen måste man ju sätta när barnet är trött men man kan samtidigt ge trygghet och vara med, vilket jag som sagt förstår ni gör. Sen kanske barnet faktiskt inte är trött och har lite en rättmätig protest? Då gäller det att hitta rätt i dygnet. Kanske är hon inte trött kl 19. Sover hon på dagen? Det kan ju vara en brytningstid för behovet av dagssömn. Kanske behöver hon itne så mycket och kanske inte varje dag? För mina är nattsömnen det viktigaste och de somnar vid 19-20. Vi skippade dagssömnen för den stora efter tvåårsåldern. Det kunde nämligen ta en timme innan hon somnade efter lunch och middagsvilan kröp allt närmare kvällen. När hon somnade sent pga av middagsvilan var hon svårväkt till dagis och trött på morgonen när hon somnade vid 19 -20 var hon utvilad på morgon. Det funkade för oss.Vi skippade tv i den ålder på kvällen. Kvällsmat, bad och läsning i hennes rum och så låg vi bredvid tills hon somnade. Mycket var vunnet att vara i samma rum under nedvarvningen.Vår stora kan hålla sig vaken trots trötthet länge om hon vill och får för lite sömn helt enkelt om man inte varvar ner på rätt sätt!Det blir bättre !

Självklart så har vi haspen på insidan av sovrumsdörren (vårt sovrum) så det är bara när någon av oss är med henne därinne som vi har använt den, så att hon inte ska springa ut hela tiden när vi ska försöka få henne att sova, och vi ligger alltid brevid henne i våran säng tills hon somnar, ibland flyttar vi över henne till hennes säng som vi ställt in i vårt sovrum, men oftast så sover hon i mellan oss. Dom senaste kvällarna nu så har hon fått somna i soffan framför tv:n.
    Jag har gömt teletubbies filmerna nu, men så fort vi stänger av tv:n vad det än är för program så blir hon jätte arg och börjar skrika hysteriskt, och att bära in henne till sovrummet när hon är vaken fungerar inte, hon blir hysterisk om hon är vaken hur trött hon än är. Det ända sättet just nu att få henne att sova är framför tv:n, så det får väl bli så ett tag framöver.

Hon sover ingenting på dagen, och hon går på dagis 8-3, vi tar upp henne klockan 7 på morgonen. 

ღMamma till Natalie 061011ღ
  • InteVetJag

caliningrad skrev 2009-01-05 00:33:21 följande:

Jag tror att det är för tidigt att lägga en 2-åring!Min 1.5-åring lägger sig ca 22.30 - enda sättet att lyckas få henne vila på dagis dagen efter, annars var hon inte tillräckligt trött om jag försökte lägga henne vid 21.30.19 skulle vara helt omöjligt om jag inte vill att hon ska vakna kl 3.00 ...
    Oj fast de där var ju inte normalt för en 1,5åring!
  • InteVetJag

Möjligtvis att 19 är tidigt för henne. Min 2,5åring sover 1-2timmars middag mellan 12-14 och sen somnar han 19-20 på kvällen!

De mest sannorlika är ju att hon har mardrömmar om sovrummet eftersom hon skriker när ni ska dit! Haspen på dörren gör de bara värre!
    att sätta henne framför tv igen är ju ingen bra ide...Då vet hon ju att de blir teletubbies om hon skriker!

• twentyone

Hej!
    Jag hade (har) samma problem med min 3åring. Hon började när hon var två. Innan dess har hon sovit exemplariskt i sin säng sen födseln. Sen rätt var det var fick hon ett utbrott och blev som ni beskriver helt hysterisk. Totalt. Hon grät så hon kräktes nästan. Jag försökte allt, luigga jämte, sitta och läsa, ha lampa osv. Jag var också konsekvent i 4 nätter och gick tillbaka med henne i rummet igen, men det var hemskt och se henne komma kravlande och skrikande som jag vet inte vad, och bara gå in med henne igen. Hursomhelst, efter 4-5h, när klockan var 1 på natten, orkade jag inte mer.

Sen dess, har hon somnat i soffan framför tv:n.
    Det kanske låter hemskt, men det funkar för mig. Jag har försökt få henne att somna i sitt rum igen men det är likadant nu, och jag är väl svag, men jag klarar inte ut det.

Nu somnar hon i soffan mellan 20-21.30, sen bär jag in henne i sin säng, och oftast sover hon där hela natten sedan.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • ashera

Min 2-åring blir inte hysterisk, däremot vill hon inte gå och lägga sig. Och det spelar ingen roll om hon är så trött att hon knappt vet vad hon heter. Antingen så springer hon upp, eller så hittar hon på saker, att hon måste snyta näsan, kissa på pottan (fast hon satt på den för 2 minuter sedan och nyss kom tillbaka till sängen) osv.

Ev kanske ni ska lägga henne senare. (Men jag tycker absolut inte att 19 är för tidigt, alla barn är olika och mina lägger sig runt den tiden. Sedan läser vi böcker tillsammans.) Men ni vet nog själva när hon blir trött.

Kan ni inte göra så att efter bolibompa kan hon få sin välling framför teletubbies istället för att äta den i sängen? Därefter kanske det går att lägga henne, med en bok kanske?

Ni kan också släcka alla lampor, överallt, när det är dags att gå till sängen. Då blir det natt, ingen ska vara uppe, alla ska sova. Så gör vi när dottern springer upp, hon får hjälpa till att gå runt och släcka överallt, och då vet hon att det är dags att sova, och springer inte upp mer.

• Pallas

Jag hade kört på minsta motståndets lag och kört soffan och teletubbies. Släck ned allt annat och ha på låg volym och ligg bredvid, det är mitt tips.

• örtagård

Hon vill kanske bara inte släppa taget om livet, som vår lilla . Hon har en vilja av stål att hålla sig vaken trots hon är trött och har det jättejobbigt.

Jag tycker inte det alls är hemskt med haspen. Vi har hållit kvar dottern hos oss i den åldern. Hon fick också vansinnesutbrott när det var slutlekt och behövde kroppskontakt för att lugna sig. att ha haft dörren stäng och låtit henne gå dit för att sen komma tillbaka till oss i sängen hade ju varit ett alternativ fast hon behöde trösten samtidigt, så vi höll hela tiden. Men somnar er framför tv, är det nog det bästa så slipper ni konflikten. Vår somnade inte. Hon fortsatte bara värre och värre och var vaken men jättetrött om vi var uppe med henne. så vi var tvygna att gå undan med henne och det hjälpte på två veckor när vi lagt om rutinerna lite och minskat sömnen. Hade det fungerat i soffan så hade vi gjort så. det var så vi gjorde när hon var yngre. famnen i soffan . Så kör på det - bara hon somnar och mår bra!

Er dotter sover verkligen tryggt med er, både till nattning och under natten ! Vissa barn är väldigt intensiva och vill inte vara från livet som pågår helt enkelt. Om ni tycker det blir jobbigt med tv över huvudtaget, så kanske den kan vara stängd på kvällen - i framtiden - när det lagt sig lite - OM det är ett problem. Teletubbies är ju jättebra tv för sådana små. Bättre än bolibomba egentligen som ju är för lite större barn. Jag menar teletubbies är nog mer behållning för de små !

Lycka till!

• SarisHaglis

Vi har samma problem med vår 2åring nu. Nattning har alltid fungerat bra men den senaste veckan har det bara blivit kaos... :(

Sätter på pyjamas vid 19 tiden, ganska pigg men tittar lugnt emellanåt på Dora. Frågar sedan om han vill ha vällinggröt som han vill ha. Sitter och äter och man ser hans ögon bli tunga. Sen kan han vid matbordet redan hysteriskt skrika, som om han helt plötsligt blev övertrött eller något så jag lyfter ner honom från stolen sen ber jag honom säga god natt till pappa, vilket han gör. Sen klättrar han upp i sängen och börjar direkt hysteriskt skrika och sprattla. Rör man honom då blir det värre. Han vill smita ut till vardagsrummet när han får chansen.. men han var ju trött? Eller är han övertrött?

Han brukar alltid vakna 05+ tiden och blir trött/hysterisk vid lunch tiden och sover då 1-2 timmar (2 timmar när han knappt går att väcka för han somnar om eller blir super ledsen) vi har prövat ta bort lunchvilan men då kan han bli trött redan vid 17-19 tiden, nu somnar han kring 20 tiden.. Så man vet själv knappt vad man ska göra? Kan sitta tyst med honom med släkt lampa och schycha honom så han vet att man är kvar. Men det går inte.. skulle vi ställa oss utanför så skulle han troligen bara kliva ur sängen hela tiden... så ja om han vill ha lunchvilan kvar så kanske han ska få vara vaken till kl 21 istället eller om man tar bort lunchvilan och ser till så han håller sig vaken lite längre om han skulle visa trötthets tecken redan vid18 tiden... knepigt hur man ska göra i det här ibland :/

Svar på tråden 2-åring som blir hysterisk när det är läggdags, somnar av utmattning av gallskrik efter flera timmar :( snälla hjälp vad gör vi för fel?