• hoppfull67

När och hur ska man trappa ner medicinerna vid en ÄD-graviditet? Vilka råd fick ni för resp. medicin?

Jag tycker det är så svårt att veta exakt hur man ska göra med medicinerna och nedtrappningen så attd et blir rätt, rtcker bara att jag har fått svävande svar av läkarna.

• Svar på tråden När och hur ska man trappa ner medicinerna vid en ÄD-graviditet? Vilka råd fick ni för resp. medicin?
  • Emmylou

Hej!

Jag är gravid efter ÄD på KS Huddinge.

V. 11+ 5 slutade jag med Progesteron MIC. Tog 400 mg prog. x 3 t.o.m drygt 1 vecka innan jag slutade med dem. Sista tiden x 2. (har inte pappret framför mig, men slutdatum stämmer ialla fall).

Progynon 2 mg, 1 T morgon + 2 T kväll tog jag t.o.m v 9+5, sedan nedtrappning till 1 T x 2. V 10+3 blev det bara 1 T x 1 på morgonen. V 11+0 slutade jag helt med Progynon.

Var har du gjort ÄD? Märkligt att du inte fått ordentliga anvisningar. Jag fick ett skriftligt nedtrappnings-schema. Det tycker jag absolut att du kan kräva av läkaren.

Lycka Till!

• hoppfull67

Tack, utomlands. Jag fick bara muntliga instruktioner om just det tyvärr, annars är jag mycket nöjd med allt.

• mytrouble

Emmylou: Det gäller många av oss som gör ÄD utomlands - att när man kommer hem får man  i princip klara sig själv. Man hänvisas till sin doktor här hemma - som många inte har, eller om det är en vanlig gynekolog inte vet så mycket om sånt där. Så är det. Så din info är mycket värd för oss - och för mig - när jag förhoppningsvis kommer dithän Flört

• Emmylou

Hej mytrouble!

Det verkar vara en helt annan värld än ÄD i trygga Sverige. Bäst att jag sparar mina Sverige-papper, kanske blir det aktuellt med ett annat land för oss också i framtiden.

Lycka Till

• Vitsippa65

hoppfull67: jag fick beskedet att jag skulle sluta tvärt på söndag. Nu tyckte jag det kändes lite läskigt så jag har trappat ner lite ändå under senaste veckan. Är 12+0 imorgon.

• mytrouble

Jag säger det samma som Solsken. Och ni som ev gjort någon annan typ av nedtrappning än Emmylou får jättegärna komma med ett litet inlägg Är tacksam för all fakta vi kan få!

• Sleepingbeuty

Jag har flera olika nedtrappningar från olika läkare, men jag skulle också ta Proggarna till v 12 ut och progynonen till v 11.Predden ska man också trappa ner till v 10.Men så här ser de olika ut som jag fått från olika läkare:

DR B: Östrogenet tar du till v 10 ut. Trappar ner med en tablett om dagen.
    Dexacortalen/Prednisolon kan du trappa ner antingen 10/ 20 dagar efter positivt urintest.Det gör du genom att bara hoppa över den en dag.Ta en nästa dag och sedan sluta.
    Progesteronet tar du till v 12 ut.
    Ta bort en vaggis om dagen.

Viveca S-Anttila-Söderström:
    avslutar Kortison-kuren vid graviditetsvecka 8. Det kan vara skäl att halvera dosen den sista veckan för säkerhets skull.

Estrogensubstitutionen avslutas vid vecka 10-11.

Progesteron avslutas vid vecka 11-12. Vardera doserna minskas småningom och individuellt beroende på vilken utgångsdosen har varit.

DR Chistiansen säger så här:
    Prednisolon från första cykeldagen.Fortsätta till v 9-10.
    Sedan gå ner till 5 mg i en vecka.2 1/2 mg i 3 dagar och sen sluta helt.

Tar man trombyl eller Fragmin ska man ta det grav ut om inte MVC säger annat.

• Anna73

Hej!

är det nån som vill berätt aför mig hur insättningen av ägget går rill?

Gör det ont, blir man bedövad?, hur lång tid tar det?

Jag vill veta allt,,,sk agöra det om 8 veckor.
    Ska nu v 16 börja med vitaminer, B12 och Folacin. Sen ska jag sluta med mina p piller den 2/5 , få en blödning, då på dag 2 börja med Progynon.

Dag 11 därefter göra ett UL.

Sen vet jag ej mer,, hur det går till och så?

Hjärtekramar Anna

• MoJ

Jag ska sluta med all medicinering v 10 (2x400 mg progesteron och 3x2 mg progynon). AVA Åbo sa inget om nedtrappning.

När jag gjorde mitt första försök i Sverige skulle jag ha medicinerat till v 12, samt tog en högre dos 3x400 mg progesteron än nu. Jag kommenterade detta och vi konstaterade att klinikerna/läkarna gör olika.

Anna - själva insättningen av ägget tog den här gången ca 3 minuter och kändes mindre än en vanlig gynundersökning. Det krävs alltså ingen medicinering eller bedövning. Embryot förs in med en tunn plastkateter via slidan in i livmodern. Vi fick följa hela processen på ultraljudsskärmen och det var jättespännande!

Efteråt kändes det inte ett dugg, och jag kunde glatt och lätt promenera därifrån som om inget hade hänt. Jag vill gärna dela med mig av detta eftersom jag var superstressad inför första gången, vilket späddes på av att kliniken erbjöd sängar där man får vila så länge man vill. De såg det som en service och jag trodde att det var ett behov.

/J

• Anna73

Ok ,,trodde det skulle vara en stor sak... då är det som ett vanligt UL?

Vi ska till Malml nu den 30 och kolla slemhinnan, gör dom det med UL?

Ska en i början på maj börja med Progynon:)

Kramar på er alla

• MoJ

Jag blev överraskad av hur enkelt ingrepp det är och hur lite det känns. Tänk dig hellre en vanlig gynundersökning än ett UL, eftersom behandlingen mer liknar en sådan. Insättningen känns mindre än det och liknar gynundersökningen eftersom de använder någon form av redskap, vilket har varierat, för att hålla slidan öppen, därefter förs den tunna plastkatetern in och ägget är på plats.

Slemhinnans tjocklek kollas med VUL.

/J

Svar på tråden När och hur ska man trappa ner medicinerna vid en ÄD-graviditet? Vilka råd fick ni för resp. medicin?