• AlexandraK

Får ICA sälja gammal mat?!

Har en liten Ica nära här i byn brevid. Idag såg jag att dom hade en massa mat som var prissänkt med 50 %. Gick fram och såg till min förvåning att viss mat var riktigt gammal! Tex falukorv som hade gått ut den 30/12! Helsjukt. För mig är maten dålig och bör inte ätas när den är en vecka gammal. FÅR dom göra så?!

• Svar på tråden Får ICA sälja gammal mat?!
  • AlexandraK

Om ni fortfarande är intresserade... =)
    Här är svaret från Ica!!

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.

Då varje butik är en egen juridisk enhet beslutar handlaren själv hur han vill göra med varor som bara har några dagar kvar till bäst före-datum eller rent av går ut samma dag. Butikerna har således ingen skyldighet att sänka priset på sådana
    varor. Däremot får butikerna inte sälja några varor alls med utgånget datum.

Har du fler frågor eller synpunkter är du välkommen att höra av dig till oss igen. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning
    ICA Kundkontakt
    Namn Namn

• UmmAlina

Jippi...=)

Butikerna far inte salja varor med utganget datum....

• Leija

Vad gör man OM de säljer utgången mat då? Vem pratar men med?

• SVejsan

UmmAlina skrev 2009-01-13 22:22:25 följande:

Jippi...=)Butikerna far inte salja varor med utganget datum....
    Ja, Ica-butikerna får inte göra det pga av en internpolicy!

Och det är ICAs eget beslut för ICAs egna butiker, annars gäller reglerna som livmedelsverket satt upp kring "bäst före" och sista förbrukningsdag! Självklart finns det fler kedjor som har internpoicies också

Men det är ju bra att man har en sådan Internpolicy - det håller jag med om!
    ( Och efter deras om-märkningskandal borde de passa sig )
  • idiblon yes

Bra att folk är så nojiga, då kan jag köpa fullgod mat till halva priset för att andra nobbar det. Grajjt! Fortsätt så, gott folk.

Mahna mahna, - do doo do do do!
  • Samson Biceps

Man är inte tvingad till att köpa det heller......

• Balehead

Jag tycker att det är BRA att de säljer utgången mat till lägre pris istället för att slänga den. Ingen tvingar någon att köpa den, men den kan vara till stor glädje för oss som inte är så nojiga.

Jag hoppas innerligt att det kan få vara upp till individen att själv avgöra vad han eller hon vill köpa även i fortsättningen, och att inte ängsliga människor ska tvinga igenom lagar som förbjuder det. VILL jag köpa och äta mat som passerat bäst-före-datum så är det ju en win-win-situation som alla tjänar på.

• gäst Pia S

men ingen dör om t.ex. en ost är ett par dar över tiden.. Och om jag köper nåt sista dan blir det ju iallafall "gammalt" nästa dag.. Ägg t.ex. kan hålla 3 veckor efter bäst före datum, ost kan lagras i tre ÅR svalt om det inte är medel tillsatt.. rökt korv osv håller flera dar efter....Sen slänger man in den i frysen och den håller ett par månader till..mjölk kan ju hålla en vecka efter.... Fjanterier att det ska var faaarligt..! Håller man på så tål man ju till sist ingenting!!

• gäst Pia S

svar till alexandra K.. om helsjukt att dom sålde 6 dar gammal falukorv..  Man luktar och smakar... Ingen fara alls med ett par dar gammal om den är kyld hela tiden.. Hemma skivar man den å lägger i frysen... Då kan den hålla ett par månader till...

• LängtansBlåaBlomma

Ni vet skillnaden på utgångsdatum, sista förbrukningsdag och bäst före- datum va?

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • SVejsan
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-20 18:07:52 följande:

Ni vet skillnaden på utgångsdatum, sista förbrukningsdag och bäst före- datum va?

Skulle vara intressant vad du anser är definitionen på "utgångsdatum" ? Och om du hittat någon definition på detta när det gäller livsmedel så vore det intressant med en källanvisning ...

Livsmedelsverkets tolkning av de två sistnämnda står i tråden ovanför samt på deras hemsida. Begreppet "Utgångsdatum" är inte exakt definierat för livsmedel vad jag kan hitta.
    "Utgångsdatum" däremot är ett flytande begrepp som kan innefatta båda de sistnämnda... Det fanns tex i rapporten "Rapport 6 - 2014, Vad är det som slängs vid utgånget hållbarhetsdatum?" , av Åsa Rosengren
    "- en mikrobiologisk kartläggning av utvalda kylvaror .

Däremot talar tex läkemedelsverket om "utgångsdatum"...

• LängtansBlåaBlomma

För mig är sista förbrukningsdag och utgångsdatum samma sak. Då ska man helst äta det innan.

Bäst före är verkligen bara en rekommendation. Maten är inte gammal bara för att den inte är helt fräsch.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • SVejsan

En följdfråga är då....

Om produkten är märkt sista förbrukningsdag datum ... ... ..., och är märkt förvaras vid högst +8C, men man förvarar den vid +4-5C (då förlängs ju produktens hållbarhet). Skulle ni då ändå äta den ett fastän den passerat "utgångsdatumet"... (Kolla gärna upp rapporten i mitt förra inlägg) med en eller ett par dagar?

Svar på tråden Får ICA sälja gammal mat?!