• Anonym (undrande)

    det här med cannabis.....

    har en bekant (det är min sambos kompis) som har en liten bebis, tror hon är ca 5 månader, de är jättebra föräldrar och har inget missbruksproblem på det sättet (vad jag vet) men iaf så har dom väl alltid rökt ibland, innan hon blev gravid vill säga..nu har hon ju fött och ammar sitt barn och pratade med min sambo om att hon ska inte röka det utan äta det! (bara för att hon vill och inte för att hon "måste") alltså göra nåt slag brownie eller nåt! hon gör det fast att hon ammar...om man nu utgår från att det självklart inte är bra att ta nåt dyligt alls överhuvudtaget..hon menar på att om hon ska göra det så är det mindre farligt att äta det?? har hon rätt?

  • Svar på tråden det här med cannabis.....
  • ftp
    Anonym (-_-) skrev 2012-07-18 21:12:49 följande:
    Du passar rätt bra in i dem flesta som anser sig ha bara bra erfarenheter utav rökandet. Man är lite flummig sådär, drar gärna in komplicerade ord ( som du förmodligen tror att vi andra inte förstår, kanske för att bevisa att du är smart och inte rökt sönder din hjärna ? ) Nu säger jag inte att du röker, men någonting har uppenbarligen påverkat dig i den riktning att du känner att du behöver försvara det. Och gärna få det att framstå som att du är en hederlig människa som inte generaliserar och sätter människor i fack, eller?

    Sen sa jag inte att alla var som jag beskrev. Jag skrev att det var min erfarenhet, och då innefattade det mig själv och dem år jag totalt kastade bort i min jävla dimma. Det finns drag, hos alla som röker som liknar varann. Ofta väldigt mycket också. Tex, jag skulle, då jag rökte, gärna skriva, prata och vara allmänt luddig. Lite som du gör här i tråden.

    Även om man röker ibland, eller bara vill propagera för rökats positiva delar elle överlevnad så märks det tydligt att ni inte riktigt står på jorden.
    Som dom flesta andra som serverar knarktugg och brist på fakta i sina inlägg så kommer du med floskler och härskartekniker.
     
    Ja nått har påverkat mig, en vansinnig narkotikapolitik som sargar inte bara sverige utan även resten av jorden.
    Sedan så behöver man inte varken demonisera eller skönmåla droger, det är fullt tillräckligt att bara hålla sig till fakta, fakta är att nej, man flummar inte ut per automatik och lever inte ut till din stereotyp av en cannabisrökare bara för att man använder sig av drogen.
     
    Ja det finns en gemensam drag hos alla, det är drogval men att det skulle återspeglas på beteendet är givetvis bullskit, alla är unika och hur man "blir" efter att ha rökt beror mycket på varför man röker och hur mycket. Finns ingen mall.

    Vill du komma nånstans så underbygger du dina argument med fakta och inte halmgubbar, dom hller inte speciellt bra i längden
     
  • Anonym (-_-)
    ftp skrev 2012-07-18 21:27:45 följande:
    Som dom flesta andra som serverar knarktugg och brist på fakta i sina inlägg så kommer du med floskler och härskartekniker.
     
    Ja nått har påverkat mig, en vansinnig narkotikapolitik som sargar inte bara sverige utan även resten av jorden.
    Sedan så behöver man inte varken demonisera eller skönmåla droger, det är fullt tillräckligt att bara hålla sig till fakta, fakta är att nej, man flummar inte ut per automatik och lever inte ut till din stereotyp av en cannabisrökare bara för att man använder sig av drogen.
     
    Ja det finns en gemensam drag hos alla, det är drogval men att det skulle återspeglas på beteendet är givetvis bullskit, alla är unika och hur man "blir" efter att ha rökt beror mycket på varför man röker och hur mycket. Finns ingen mall.

    Vill du komma nånstans så underbygger du dina argument med fakta och inte halmgubbar, dom hller inte speciellt bra i längden
    Nu blev det ÄNNU mer komiskt! När du dessutom hänvisar till fakta som skulle vad? Visa på fördelar med cannabis? eller för att vårt samhälle håller på att kollapsa för att det finns regler och lagar som förbjuder droger? eller nej visst. Det kanske inte räknas som en drog ?

    Vad har herrn för fakta då? Läser gärna.
  • ftp
    Anonym (-_-) skrev 2012-07-18 21:32:55 följande:
    Nu blev det ÄNNU mer komiskt! När du dessutom hänvisar till fakta som skulle vad? Visa på fördelar med cannabis? eller för att vårt samhälle håller på att kollapsa för att det finns regler och lagar som förbjuder droger? eller nej visst. Det kanske inte räknas som en drog ?

    Vad har herrn för fakta då? Läser gärna.
    Det var väl du som skulle underbygga dina argument lite och inte komma med floskler, halmgubbar och avsluta allt med lite härskartekniker.
    .
    För stunden så nöjer jag mig med en 
     


    och går vidare.

    Du kan kanske göra om din inträde i tråden då jag vet inte vad din rapakalja hade med topic att göra  
  • Anonym (-_-)
    ftp skrev 2012-07-18 21:36:33 följande:
    Det var väl du som skulle underbygga dina argument lite och inte komma med floskler, halmgubbar och avsluta allt med lite härskartekniker.
    .
    För stunden så nöjer jag mig med en 
     


    och går vidare.

    Du kan kanske göra om din inträde i tråden då jag vet inte vad din rapakalja hade med topic att göra  
    Nej men. Hade du inte så mycket fakta ändå? Du kanske är i din dimmiga och luddiga värld ändå?

    Jag har aldrig sagt att jag kommit med fakta. Jag pratade utifrån erfarenhet. Och så vitt jag vet får man använda sig av det i diskussioner.

    Såvida man inte är läkare och förlitar sig till vetenskapen förstås.
  • Quickman

    Jag snubblade över den här listan förut





    Det är en lista över de tio städer med högst mordfrekvens.

    1. San Pedro Sula, Honduras
    2. Ciudad Juarez, Mexiko
    3. Maceió, Brasilien
    4. Acapulco, Mexiko
    5. Central District, Honduras
    6. Caracas, Venezuela
    7. Torreón, Mexiko
    8. Chihuahua, Mexiko
    9. Durango, Mexiko
    10. Belem, Brasilien
     
    Vad har alla dessa städer gemensamt? Jo, de ligger alla i Syd- eller Latinamerika. Varför har just Syd- och Latinamerika högst mordfrekvens.

    Är det för att de är fattiga?

    Nej, knappast. Även om dessa länder är långt ifrån lika rika som västländer så är de betydligt rikare än länderna i Afrika och Östasien. Om det hade varit fattigdomen som orsakade våldet bör även Lusaka, huvudstaden i Zambia vara med på listan.

    Är det för att de är lågutbildade och arbetslösa?

    Nej, knappast. Både Mexiko och Brasilien har lägre arbetslöshet än vad Sverige har. I Moçambique är arbetslösheten runt 60%, men ändå finns det ingen stad i Moçambique med på listan.  

    Så vad beror det då på att de tio mest våldsamma städerna i världen ligger i Syd- och Latinamerika?

    Min gissning är att det beror på droghandeln.. det är ingen hemlighet att den största delen av all drogtillverkning sker i just detta geografiska område, och eftersom all hantering av droger är olaglig blir det en öppen marknad för kriminella nätverk. Dessa nätverk bildar karteller som får mer och mer kontroll över samhället. Det slutar med att dessa länders regeringar måste starta krig mot drogkartellerna, vilket i sin tur drabbar civilbefolkningen.

    www.dn.se/nyheter/varlden/tusentals-offer-i-mexikos-knarkkrig
    www.magnuslinton.com/2010/03/nar-kriget-knackar-pa-dorren
    www.dn.se/kultur-noje/essa/det-globala-drogkriget

    Ja, listan kan göras hur lång som helst. Så vad har detta med en legalisering av droger att göra. Jo, genom att legalisera så tar staten kontrollen över marknaden av droger. Kartellernas inflytande minskar och färre personer dör i kriget mot narkotikan.

    Det finns även en organisation som heter Global Comission on Drug Policy som arbetar för att legalisera droger. Väldigt många presidenter från länder i Syd- och Latinamerika är med i den organisationen på grund att de vill ha kontroll över drogmarknaden i deras länder.

    www.dn.se/nyheter/varlden/kofi-annan-legalisera-droger

    Tänk på att det är inte Amsterdam, Lissabon eller Prag som är med på listan över flest mord trots att lättare droger är lagliga/avkriminaliserade där.

    Men vad spelar det för roll att diskutera på familjeliv när argumenten man möter är. "Knark är jättefarligt"
     

     

  • Anonym (-_-)
    Quickman skrev 2012-07-18 22:49:33 följande:
    Jag snubblade över den här listan förut


    " target="_blank">



    Det är en lista över de tio städer med högst mordfrekvens.

    1. San Pedro Sula, Honduras
    2. Ciudad Juarez, Mexiko
    3. Maceió, Brasilien
    4. Acapulco, Mexiko
    5. Central District, Honduras
    6. Caracas, Venezuela
    7. Torreón, Mexiko
    8. Chihuahua, Mexiko
    9. Durango, Mexiko
    10. Belem, Brasilien
     
    Vad har alla dessa städer gemensamt? Jo, de ligger alla i Syd- eller Latinamerika. Varför har just Syd- och Latinamerika högst mordfrekvens.

    Är det för att de är fattiga?

    Nej, knappast. Även om dessa länder är långt ifrån lika rika som västländer så är de betydligt rikare än länderna i Afrika och Östasien. Om det hade varit fattigdomen som orsakade våldet bör även Lusaka, huvudstaden i Zambia vara med på listan.

    Är det för att de är lågutbildade och arbetslösa?

    Nej, knappast. Både Mexiko och Brasilien har lägre arbetslöshet än vad Sverige har. I Moçambique är arbetslösheten runt 60%, men ändå finns det ingen stad i Moçambique med på listan.  

    Så vad beror det då på att de tio mest våldsamma städerna i världen ligger i Syd- och Latinamerika?

    Min gissning är att det beror på droghandeln.. det är ingen hemlighet att den största delen av all drogtillverkning sker i just detta geografiska område, och eftersom all hantering av droger är olaglig blir det en öppen marknad för kriminella nätverk. Dessa nätverk bildar karteller som får mer och mer kontroll över samhället. Det slutar med att dessa länders regeringar måste starta krig mot drogkartellerna, vilket i sin tur drabbar civilbefolkningen.

    www.dn.se/nyheter/varlden/tusentals-offer-i-m...
    www.magnuslinton.com/2010/03/nar-kriget-knack...
    www.dn.se/kultur-noje/essa/det-globala-drogkr...

    Ja, listan kan göras hur lång som helst. Så vad har detta med en legalisering av droger att göra. Jo, genom att legalisera så tar staten kontrollen över marknaden av droger. Kartellernas inflytande minskar och färre personer dör i kriget mot narkotikan.

    Det finns även en organisation som heter Global Comission on Drug Policy som arbetar för att legalisera droger. Väldigt många presidenter från länder i Syd- och Latinamerika är med i den organisationen på grund att de vill ha kontroll över drogmarknaden i deras länder.

    www.dn.se/nyheter/varlden/kofi-annan-legalise...

    Tänk på att det är inte Amsterdam, Lissabon eller Prag som är med på listan över flest mord trots att lättare droger är lagliga/avkriminaliserade där.

    Men vad spelar det för roll att diskutera på familjeliv när argumenten man möter är. "Knark är jättefarligt"
     

     
    Även om dem legaliserar droger finns det så mycket mer som skapar situationen där folk dör, och riskerar sina liv. Vapenhandel, människohandel, alla möjliga saker. Skulle man ha den inställningen så skulle man ju tycka att allt skulle legaliseras.

    Procenten kanske skulle minska något, visst. Men det skulle inte vara märkbart, och sen då? Ska vi bara ta nästa grej som vi gör lagligt för att då ska siffrorna minska ännu mer? knappast. Dem som håller på med droghandel kommer ju ÄNNU mer göra det om det blir lagligt. Och precis som allt värdefullt spelar det ingen roll om du kan köpa det på gatan i en affär. Det är inte där dem stora pengarna ligger.
  • ftp
    Anonym (-_-) skrev 2012-07-18 22:57:26 följande:
    Även om dem legaliserar droger finns det så mycket mer som skapar situationen där folk dör, och riskerar sina liv. Vapenhandel, människohandel, alla möjliga saker. Skulle man ha den inställningen så skulle man ju tycka att allt skulle legaliseras.

    Procenten kanske skulle minska något, visst. Men det skulle inte vara märkbart, och sen då? Ska vi bara ta nästa grej som vi gör lagligt för att då ska siffrorna minska ännu mer? knappast. Dem som håller på med droghandel kommer ju ÄNNU mer göra det om det blir lagligt. Och precis som allt värdefullt spelar det ingen roll om du kan köpa det på gatan i en affär. Det är inte där dem stora pengarna ligger.
    Nej, bara meningslösa förbud som inte kan upprätthållas.
     Yes, folk kommer att dö oundvikligt, har en så länge inte träffat nån som har överlevt livet i sig _men_ det innebär inte att vi måste medvetet skapa väpnade konflikter där folk blir dödade. 

    Legaliserar man droger så tar man makten ifrån dom det kommer inte längre finnas några karteller som är bättre utrustade än stater som försöker bekämpa dom.
    Eftersom det inte har fungerat sen man började kriget så kan man helt enkelt konkurrera ut dom.
    Spelar det verkligen nån roll om samma aktörer ger sig in på en legal marknad för att följa dess regler utan en ak47 som argument?
    Har du fler offerslösa brott som förbuds av förlegade morallagar? Vapenhandel eller traficking ingår inte sexköpslagen kan man passa på att riva upp i samma veva dock.
  • Quickman
    Anonym (-_-) skrev 2012-07-18 22:57:26 följande:
    Även om dem legaliserar droger finns det så mycket mer som skapar situationen där folk dör, och riskerar sina liv. Vapenhandel, människohandel, alla möjliga saker. Skulle man ha den inställningen så skulle man ju tycka att allt skulle legaliseras.
    Jag anser att om ett förbud medför större skador än en legalisering så fyller inte legaliseringen något syfte. När det gäller vapenförbudet tror jag i dagsläget att förbudet gör mer nytta än skada. Det tror jag inte om drogförbudet.
    Anonym (-_-) skrev 2012-07-18 22:57:26 följande:
    Procenten kanske skulle minska något, visst. Men det skulle inte vara märkbart
    Vad har du för källa på att det inte kommer vara märkbart? Din röv?
    Anonym (-_-) skrev 2012-07-18 22:57:26 följande:
    Ska vi bara ta nästa grej som vi gör lagligt för att då ska siffrorna minska ännu mer? knappast.
    Som tidigare nämnt så fyller ett förbud inget syfte om det gör mer skada än nytta. Det finns ingen som har dött av drogen cannabis, men det finns tiotusentals som har dött i krig för att behålla drogen olaglig.
    Anonym (-_-) skrev 2012-07-18 22:57:26 följande:
    Dem som håller på med droghandel kommer ju ÄNNU mer göra det om det blir lagligt. Och precis som allt värdefullt spelar det ingen roll om du kan köpa det på gatan i en affär. Det är inte där dem stora pengarna ligger.
    Ja, en kriminell verksamhet dör inte hur som helst, men den kommer att stöta på konkurrens. Ta till exempel de kriminella nätverken i USA under spritförbudets tid och jämför med idag. Hur många kriminella tror du kan leva på illegal alkoholhandel idag jämfört med för 80 år sedan?
  • tarm

    Min svägerska är här på besök så jag måste smyga med mitt ganja. Måste gå en promenad i skogen för att kunna röka. Dock är det rätt nice. Naturen är ju fin. Jag har en hel tårtjävel här som jag ska äta. Livet är bra.

  • tarm
    tarm skrev 2012-07-20 17:56:16 följande:
    Min svägerska är här på besök så jag måste smyga med mitt ganja. Måste gå en promenad i skogen för att kunna röka. Dock är det rätt nice. Naturen är ju fin. Jag har en hel tårtjävel här som jag ska äta. Livet är bra.
    Hahaha. Vad i helvete? Jag skrev i helt fel tråd precis. Riktigt roligt. Ursäkta. Knarkjävlar. 
Svar på tråden det här med cannabis.....