• BTD

Vilken barnvgn ska man köpa?

Det är en fördel om det är en kombivagn och att den blir liten när man fäller ihop den.

• Svar på tråden Vilken barnvgn ska man köpa?
  • Nixx

Går även in i en 1-serie för den delen.

• nonnfisen

Denna barnvagnshetsen!!!!

Herrejesus.....
    Min filosofi säger mig att man vet bäst själv vad som är bäst för sitt barn. Hittar man en vagn som man känner sig bekväm med och känner att "den här...den här kärran är fin och stabil"...
    Då ska det inte vara mer än så...

MEN..och det finns ett stort "men". Inte fasen ska man kasta ut 10 000 spänn på en vagn!!!
    Vi köpte våran, en Brio Nova-03, begagnad 2007 när pojken föddes, för 1000:- av en kille i Göteborg.
    Hade bara sett vagnen på bild innan och den fungerade huuuuur bra som helst!!!

Jag tror personligen att det är bland det dummaste man kan göra, att köpa en fabriksny vagn!
    Det enda positiva är väl att man kan sälja den för bra pengar efter att den är färdiganvänd....

När det gäller barnvagnar är det INTE rättfärdigat att resonera "vill man ha bra grejer får man hosta upp med stålar", för det finns sjukt bra vagnar för under 2000:- bara man ser sig om lite.

• TARANTINO

Vi ska köpa en emmaljunga edge duo combi, tror jag den heter.

• Nixx

Det skiljer mycket mellan vagnar i funktion pris och utseende. Som pappa har man ju inte allt för mycket att roa sig med under nio månader så då kan man lägga lite tid på att hitta en vagn man trivs med.

Och har man ekonomin så förstår jag inte varför någon ska störa sig på om man nu köper en dyr vagn.

• Pappan Blå

Hos oss är en begagnad vagn från något okänd uteslutet. Dessutom ska den vara säker. Har kikat på Cresent Classic men det verkar som om den inte fungear alls som liggvagn efter 6 månader eftersom den är för liten (och många andra kombivagnar också) så för oss blir det kanske en Emmaljunga duo combi. Inte den billigaste och jag vet att det är lika korkat som att köpa en ny bil men barnet ska ha det fräscht. Nu gäller det bar att så småningom även involvera frun i barvagnstankarna... när hon nu orkar.

• TARANTINO

handlar ju inte om priset i vårat fall, handlar om att det var den enda vagnen som vi trivdes med, den enda vi föll för i smak, och dessutom kan tänka oss att även ha till nästkommande barn,
    dessutom är det både en liggvagn och sittvagn, så det blir perfekt för oss. Man kan ju inte gå och tänka på vad andra tycker/tänker, man köper väl det man själv vill ha.

• Pappan Blå

Lite läskigt att köpa en sån "noname"-vagn men priset är ju helt okej! Fast man skulle ju önska att den fanns att kika på i någon butik som man bara kan slinka förbi.

• Parvel 78

Tysk kvalitétsvagn.... teutonia! Dyr ja, men störtskön! Lätt, lagom styv, lättrullad, snygg! Kan inte önskat mig en bättre vagn! rekommenderas starkt!

• no pasaran

Köp begagnat på blocket.se

Köp billigt, så har man råd att byta om den inte passar en.

Viktigast är inte utseendet, utan ett bekvämt handtag och rejäla hjul ( ex, är småhjul är jättekrångliga om man kör över mycket kullersten eller i naturen)

För en som har liten bil, är ju ett smidigt ihopfällande viktigt, då det måste göras ofta

• niklash

Babytravel komfort jogger har vi haft till vår dotter. Är en trehjuling som är en sittvagn men man kan köpa till en liggdel också. Kostar 3000 plus ca 1000 för liggdel tror jag. Kanonvagn verkligen, lättlörd, smidig och snygg. Blir väldigt liten när man fäller ihop den också, väger dessutom lite.

Lycka till!

• ettan 090329

För oss blev det en ny Brio Sing -08 från kopbarnvagn.se(hittade via blocket). Vi var länge inne på en Brio Happy, pga att det kändes rejäl och hade ett skönt gung, sen var vi inne på en affär och fick några vagnar demade och fastnade då för en som var lite smidigare, delvis förr att vi bor väldigt centralt och för att vi har en sedan för tillfället. Singen kändes väldigt smidig samtidigt som den var snygg relativt rejäl och så var det ett sjukt bra pris, 3495:-. Jag tror vi får tillbaka nästan varenda krona om vi märker att vår nya bebis eller vi inte skulle gilla vagnen.

//D

• pazzy

Har kört en Phil & Teds i ca 18 månader. Enligt säljaren är det den enda vagnen som hon fått in i en Smart for2. Funkar grymt i stan glider lätt genom trånga gångar i glasaffärer med en hand på handtaget.

Normalstora hjul så en tur på golbanan är inga problem, har dock inte varit ute i skogen och plockat svamp med den, då tar jag bärselen...

Den är stabil trots sina tre hjul. Enda tillfället den varit ur balans var när 3åringen hängde i handtaget vagnen var tom, då välte den bakåt, vilket en fyrhjuling oxå hade gjort.

Den ska gå att pimpa lite om man känner för det, har bl a sett kromade hjul... lite manligare

Svågern har den nya modellen bestäld från England, bättre servis än i någon babybutik jag besökt. Enda nackdelen jag känner till med den är att chassit är i oxiderat aleminium som kan bli lite repigt.

• Hammiz

Herqules Razor ...
    fett söta små hjul ...
    dämpare....
    alu ram...

Tänkte så här....

mitt första Barn .... självklart .... en cool vang.... jobba hårt för den...

nöjd .. japp.....

den är jag jätte nöjd med... har en passat sedan .....
    vika i hop den kasta in den,,.,
    :)

• ikli

Tja vad ska man säga. Vi har haft strax under 30 olika vagnar vid olika tillfällen och av olika typ. Jag föredrar nog vagnar med svängbara framhjul mest för att de är absolut skönast att köra. Men det verkar ju som att ni har besämtt er för vilken typ av vagn ni ska ha. Emmaljunga City Cross verkar vara bra. Jag har bara kört den som tvillingvagn och den var väl ok. Lite för mjuk fjädring för min smak, lite gungig sådär, men ganska lättkörd. Om singelvagnen går in i en bmw -1 vet jag inte riktigt men det kan kanske gå. De flesta nyare vagnar av typ emmaljunga, brio, teutonia brukar kunna bli ganska kompakta om man trixar lite.

Annars skulle jag förorda att fundera på hur ni tänker använda vagnen: Ska ni ta långpromenader, kanske i skogen? Ska det bli mycket ut och in ur bilen för att åka mellan olika ställen inomhus? Ska den in i trånga hissar? Ska den åka mycket buss? Det kan leda till olika val beroende på hur vagnen ska användas.
    Om den sen är ny eller begagnad tycker kanske inte jag spelar så stor roll, det är väl ungefär som skillnaden mellan en ny och en bagagnad bil. Det handlar till viss del om att det är kul med nya saker. Om man nu tycker det som jag gör.

Lycka till med köpet!

Svar på tråden Vilken barnvgn ska man köpa?