• Bibbi B

Info. om risker vid tvillingfödsel

Jag och min man var på ett första besök på AVA kliniken i Riga för två dagar sedan för att få information om äggdonation. Förhoppningsvis så ska vi komma tillbaka i slutet av februari/början av mars för en ET. AVA informerade oss om att de alltid gör en ET med två embryon. I Sverige är rekommendationen ett embryo vid äggdonation. Jag är 44 år och risken för tvillingfödsel är ganska stor. Jag har försökt att hitta information på nätet om den faktiska risken vid tvillingfödsel och 40+ kvinnor. Den enda information jag hittar är en lång lista på risker som t.ex. för tidigt födda barn, men ingen info.om hur många som egentligen föds för tidigt el. får andra problem.

Är jag naiv som tror att svensk sjukvård faktiskt lyckas klara av de flesta problem som kan uppstå vid tvillingfödslar och 40+ kvinnor? Borde jag vara orolig för risken att ev. inte föda ett friskt barn eller bara se en ET av två embryon endast som en ökad chans att bli gravid?

Är det någon som har mer information om detta?

Hälsningar Bibbi

• Svar på tråden Info. om risker vid tvillingfödsel
  • hymafr

Hej!

Jag vet att detta diskuterats i en del trådar - kommer dock inte riktigt ihåg var eller när.

Saken är väl den att chansen att bli gravid är inte jättestor (även om många blir gravida, förstås) så chansen/risken att det verkligen föds tvillingar är ju rätt liten.
    Tydligen är det rätt många som blir gravida med tvillingar där en tvilling tyvärr inte orkar hela vägen.

Sen är ju frågan den om hur du själv känner inför ev tvillingar?
    Hur mycket tid och pengar du är villig att lägga på behandlingar?

Själv skulle jag nog bli halvt skräckslagen ,halvt överlycklig om jag lyckades få tvillingar.
    Jag har dock valt, och kommer att välja, två embryon vid varje ET/FET, så risken/chansen finns ju.

• Raspberry81

Konstigt att man alltid får upp långa listor med biverkningar eller risker med saker och ting fast inga siffror på hur ofta det inträffat......det skapar massa oro och man tror kanske risken är stor fast det hänt i enstaka fall. Håller med om att det är lite fishy!

• Bibbi B

Jag har följt några trådar här på FM så vi är inställda på att det blir flera resor till Riga. Vi kommer också att välja två embryon. AVA debiterar samma pris även om vi bara väljer ett embryo.

Jag känner bara att det är väldigt mycket "fy" och tystnad om vad äggdonation innebär här i Sverige. Målet är ett frisk barn och jag vill bara veta om vi leker med stora risker eller om det bara är varningar (vilket myndigheter här är väldigt duktiga på).

• hymafr

Jag tror att det rent allmänt här i Sverige finns en anda av att myndigheterna ska bestämma över folk.
    Det betyder att det sitter några (gubbar?) och tycker att om fruntimmer inte fått barn vid 35 så behöver de inte få några - men ok - fram till 38 eller kanske t.o.m 42 kanske, men sen är det stopp!!!
    Dvs det handlar inte så mycket om risker etc vid graviditeter eller förlossningar, utan mera om att det finns de som har ett väldigt stort behov av att få bestämma över andra.

Sen läste jag bl a i Aftonbladet att varje barn som föds går med 32.500.000 kr i vinst för samhället (om de är friska och lever till 80-årsåldern).
    Konstigt då att samhället inte vill att vi föder barn på löpande band. Vi skulle ju iaf kunna få göra våra behandlingar i Sverige och betala för det (eftersom det finns så ont om donatorer). Sen kan man ju tycka att donatorerna skulle kunna få en slant också, så kanske de skulle bli fler. (Jag menar inte jättesummor, men ordentlig ersättning för sina utlägg, inkomstbortfall, + en liten symbolisk summa)

Jag anser iaf inte att min ålder är ett hinder för att föda tvillingar, men inser ju att jag måste förbereda mig på att ta det lugnt under graviditeten.

• mytrouble

Bibbi - Det där är himla svårt. Just de där frågorna satt jag och brottades med när jag skulle göra min ÄD den 19 december. Skulle jag sätta in ett eller två? 'Alla andra' tyckte självklart att jag skulle sätta in minst två, eller tom tre!' Men det som jag tyckte var jobbigt var att alla bara verkade tänka på de ev praktiska problemen med tvillingar, eller att jag kunde få kommentarer typ 'Jamen, det är väl kul med två - tycker du inte det?' Jo, det är inte det. Men ingen verkade tänka på riskerna för barnen - det var det jag oroade mig för. Jag är 49 år och man vet ju att ju högre ålder ju högre risk att barnet föds för tidigt. Tvillingar innebär också alltid en risk för för tidig födsel. Och då skulle dessa två risker adderas för mig. Och för tidig födsel (beroende på hur tidig) innebär alltid risk för skador på barnet. Tyvärr vet jag dock inte hur stora dessa risker är, och det var jättesvårt när jag in i det sista satt där på kliniken innan ETn och skulle bestämma mig. Så efter mycket vånda valde jag till slut att bara ta ett. Nu blev jag nog gravid - men gravtestet var väldigt svagt positivt och sedan var blodprovet på hCG alldeles för lågt - så det blev nog inget till slut ändå. Så nu ställer jag in mig på nästa försök (FET). Men då tänker jag nog ta två iallafall. Jag har ju bara det här året på mig innan min åldersgräns går ut, så jag har ju inte så mycket tid att spela på. Men hade jag varit några år yngre är det möjligt att jag vid nästa försök återigen bara tagit ett faktiskt...

• Esmeralda62

Jag håller med att det är ett jättesvårt val, och det är ju omöjligt att veta vad som är rätt beslut, eftersom det är så otroligt individuellt.
    Man vill ju bli gravid så fort som möjligt. Och kanske ökar två embryon den chansen.
    Men man vill ju inte utsätta barnen för risker med fosterskador, och kanske är det vanligare vid tvillinggraviditeter.
    I morgon ska jag till AVA-kliniken i Tammerfors, och det blir ett embryo för mej även denna gång. Jag kan bara hoppas att det är rätt val.

• mytrouble

Esmeralda: Lycka till i Tammerfors!! Strongt gjort att bara ta ett embryo igen - beundranvsvärt tycker jag. Håller tummarna för dig och det lilla embryot!!

• Bibbi B

Lycka till båda två med era behandlingar!
    Jag får försöka leta vidare efter information. JAg har ett planerat datum för ET 27/2 så jag har lite tid att kolla vidare.
    Jag kollade med en vännina som är f.d sjuksköterska utan resultat. Hon tyckte att jag var för gammal för att försöka bli gravid. Det känns verkligen som att vi alla 40+ jobbar i motvind.

• mytrouble

Bibbi: Tack! Åker iväg nästa vecka nångång - förhoppningsvis (om de små i frysen klarar upptiningen) Ja herregud - vi är verkligen jättemycket för gamla (i synnerhet JAG). Det är därför man knappt vågar ta kontakt med sjukvården här i Sverige... Ledsen

Förresten Bibbi, på Femmis där jag också är med, var det någon som skrev på forumet att gyn dr Eva Svanborg i Solna INTE ansåg att det var några risker med tvillinggraviditet. Men jag vet inte om jag vågar tro på det - eftersom det går stick i stäv med vad andra säger. Och hon verkar inte så himla kunnig tycker jag... Men så här skrev den tjejen på Femmis iaf:

"Jag har tidigare alltid hört att tvillinggraviditeter innebär en förhöjd risk. Men när jag träffade Eva Svanborg i Solna (gyn) sa hon att det inte alls är så. Hon sa att graviditeten i sig inte innebär ngn förhöjd risk för barnen, men att barnen ofta föds för tidigt och därmed kräver längre tid/vård på BB och att de skriker mer den första tiden. Hon sa att trillinggraviditeter däremot ökade risken för att ett av barnen skulle må dåligt. (Men hon har själv trillingar och det gick bra). "

Lycka till den 27/2!!

Svar på tråden Info. om risker vid tvillingfödsel