• Sunflower4

Inkompetens eller jag som inte förstår?? Snälla stilla min förtvivlan!

Har idag inseminerats för tredje gången och för tredje gången känner jag att det blivit fel. Var på kliniken igår onsdag med en äggblåsa som var 19x21 på cykeldag 14 efter Pergotimebehandling enkel dos. Jag kände att jag ville insemineras eftersom vi missat tidigare månad. Istället sa sköterskan att det var för tidigt och att jag inte behövde komma in idag, torsdag, utifrån blodvärdet. Jag sa att jag nog ville komma in i alla fall för säkerhetsskull. I går eftermiddag pinkade jag på sticka eftersom jag hade ont i sidan - LH-stegring. Och i morse upptäcktes med VUL att äggblåsan spruckit och jag inseminerades. Sköterskan menade att det var perfekt timing (hon som inte ens ansett att jag skulle komma in idag..). HUR kan hon säga att det är perfekt timing att inseminera när ägget redan släppt?? Ägget kan ju ha släppt igår eftermiddag och var kanske inte ens "vid liv" vid tidpunkten för insemination! (Lever några timmar upp till 24 timmar - ett fåtal så länge som 48 h) Har försökt bli gravid länge men bara tre månader med hjälp. Tycker att jag lärt mig mycket och blivit en ofrivillig infertilitetsexpert. Men vad säger ni med mer erfarenhet. Är insemination efter att ägget släppt någon idé. Är så ledsen för är det ngt jag inte har så är det tid och relationen håller på att gå i kras...

• Svar på tråden Inkompetens eller jag som inte förstår?? Snälla stilla min förtvivlan!
  • SIN74

Vi trodde att vi skulle få vårt ivf-försök avbrutet pga överstimulering men det gick precis att genomföra - det blev vår dotter. Försök att tro. Det låter absolut inte otänkbart att det kan lyckas. Helt fel i tid var det ju absolut inte. JAg håller tummarna för er!!

• Sunflower4

Tack för svar... men det är ju bara så jäkla hopplöst.

• SisselaM

Kolla under inseminationstråden så hittar du nog fler som varit med om liknande. jag tror det är olika från person till person. och kanske också från gång till gång. Stå på dig ännu mer nästa gång. det är din kropp och du som märker av signalerna. jag har ibland haft äl väldigt snabbt efter lhstegring och jag vet nu att jag missat flera månader pga att inte ha försökt förrän dagen därpå (gäller både hemma o med insemination). för andra är det helt rätt att försöka dagen efter lhstegring. Ett alternativ kan vara att kräva ägglossningsspruta om det inte tagit sig denna gång. Ta den efter ett VUL när äggblåsan är tillräckligt stor. Och eller gör två försök per månad.
    Lycka till och stå på dig! (Det är väl du/ni som betalar försöken också, så då ska det bli som ni vill)

• kulan2010

Jag har inseminerats två gånger och nu sist var jag superstressad över att min äggblåsa skulle ha försvunnit, typ tillbakabildats. Vi gjorde ostimulerat och jag har inte ägglossning så jag var rätt orolig.
    Nå nu till saken! Jag sa till doktorn att jag var livrädd att blåsan skulle vara borta, varpå han tolkade det som att jag menade att ägget redan skulle ha släppt. Då han han att det spelar ingen roll, att det bara är bra för det är perfekt läge.

Du tar inte äl-stickor varje förmiddag?

Svar på tråden Inkompetens eller jag som inte förstår?? Snälla stilla min förtvivlan!