Ni som fött prematurbarn hur blev det för er och pappan med föräldrapenning/sjukskrivning eller annan ersättning? HJÄLP RÅD!!
Har precis fött min dotter i vecka 32+5 den 5:e januari.
Hon fick komplikationer och haft några kritiska dygn nu och bor på Ronald McDonald Hus (inte dottern då utan jag och maken) då vi inte är på vårat "hemsjukhus" då de inte kunde erbjuda henne rätt vård..
Har nu börjat fundera hur det fungerar med ersättning från försäkringskassan.. Jag är sjukskriven tom 15 januari pga graviditetsbesvär.. Men har ju inte de nu då hon är född liksom så måste kontakta försäkringskassan men inte hunnit det ännu pga att det varit så mycket..
Pappan jobbar heller inte utan är med mig och dottern.. Så funderar lite på om han har rätt till annan ersättning än de där 10 första pappadagarna eller om det är de som ryker nu...
Hur har det blivit för er?
Läkaren prata om att kuratorn här kan hjälpa oss med om jag skall sjukskrivas osv... Men har inte hunnit prata med kuratorn än så vet inte så mycket mer om vad läkaren menade..
Snälla behöver råd och hjälp om vad som gäller!
Förhoppningsvis mår dotter tillräckligt bra för att flyttas till vårat hemsjukhus igen men det ligger ändå 8 mil från där vi bor och maken vill ju vara med så mycket som möjligt med... Men vi kan ju inte ta föräldrapenning båda två..
Så snälla hjälp mig få rätsida på det här!