• jojjo113

Vad tycker ni, som kallar er AP-föräldrar, om waldorff och montessori?

Är bara intresserad av vad ni har för inställning till de olika filosofierna....

• Svar på tråden Vad tycker ni, som kallar er AP-föräldrar, om waldorff och montessori?
  • Skrattmås

Jag är förskollärare och kan inte mycket om Waldorf eller Montessori.

Har däremot jobbat (innan jag utbildade mig) i en Steiner-förskola (alltså Rudolph Steiner-pedagogiken) och nu är det jätteinne att jobba med Reggio Emilia-pedagogiken (alltså på "vanliga" kommunala förskolor). Och det finns otrooligt många sorterts pedagogiker och man tar oftast russinen ur kakan och som sagt går detta oerhört mycket i trender.

Ville bara säga det och understryka det som Vitsippa säger om att det bara finns tre olika sorters pedagogiker. (det finns f.ö ingen pedagogig som är "den vanliga" )

• Vitsippa

Skrattmås: Kul att vi för en gång skull tycker samma!

• Mammatilltretroll

Vi har ev möjlighet att låta Meja börja på Montesoridagis nästa höst då hon är 1,5 år..

Men jag undrar: Vad skiljer ett Montesoridagis från ett traditionellt vanligt dagis?

Jag vet att skolundervisningen skiljer sig..
    Men hur gör de skillnad på dagis? Leker de annorlunda eller?

• Veladis

Clara: Kolla på Montessoriförbundets sida, www.montessoriforbundet.a.se/
    Barnen på en montessoriförskola är inte "annorlunda", de leker som barn alltid gär. Men fokus i pedagogiken, hur man pratar med barnen, hur man involverar barnen i aktiviteterna samt vad man använder för pedagogisk material kan skilja sig från en kommunal förskola... men det behöver inte vara någon skillnad/stor skillnad...

• Vitsippa