• CharmingGirl

Fler som har barn med böjd/sned tumme??

Vår son var rätt sen med pincettgreppet, så BVC tyckte att så fort han kunde det med båda händer skulle jag ringa till dom och tala om det. Och det gjorde jag ju, nu har han inga problem med pincettgreppet.

Men dom berättade att dte är viktigt att kolla båda händerna, för i vissa fall kan barnet ha en för kort sena (tror jag det var), som jag att dom inte kan greppa.
    Och att man isf behöver operera denna sena.

Jag har aldrig lagt märke till min sons tummar förrän idag, den ena är böjd hela tiden och går inte att sträcka ut. Fler som har barn som har eller haft detta? Vad har BVC/läkare sagt till er om detta? Och vad har gjorts åt ert barns tumme?

Väntar tills på måndag, så jag kan ringa BVC och få be att komma dit med sonen så dom kan kolla, och eventuellt be sin läkare kolla också!
    Är orolig för operation på min sons lilla tumme...

• Svar på tråden Fler som har barn med böjd/sned tumme??
  • CharmingGirl

Är det verkligen ingen som känner igen sig, eller vet ngn som varit med om detta??

• CharmingGirl

Jag och BVC misstänkte/misstänker en för kort sena eller liknande, då han inte har ont men helt enkelt inte kan sträcka ut den.

Röntgade förra veckan och fick bara svaret att det inte är ngt fel på hans skelett. Men inget svar vad det skulle kunna vara?!

• Demi

Hej!

See att du skrev det här för flera år sen men ifall du ännu undrar om ni år ensamma sånär svaret nej.

Jag föddes med sneda tummar som inte gick att räta ut. Mamma märkte aldrig det förrän jag blev äldre och började i skolan, tror det va först när en lärare kommenterade det och frågade mamma angående mina sneda tummar som hon själv såg att dem faktiskt inte va "normala".

Vi kollade upp det hos en läkare, han sa att det är inget farligt, antagligen en för kort sena och hade dessutom en knöl under huden längst ner som va en senknuta. Alternativet var att operera tummarna eller hans vilda chansning att dem kunde börja räta ut sig av sig själva OM jag själv tvingade ut tummarna i rakt läge, om och om igen så ofta jag orkade/Kände för det. Det blev lättare o lättare att tvinga ut dem i rakt läge. Det tog emot såklart och knakade o sprakade varje gång, men efter många, många år hade jag lyckats jobba bort senknutan som höll tillbaka tummarna. Och i och med det hade jag en tumme som är i rakt läge dygnet runt och en tumme som ännu är i böjt läge men som inte har någon knuta kvar heller vilket betyder att jag inte har något problem eller motstånd med att räta ut den också. Det enda som än idag stör mig är att naglar växer snett. Otroligt fult och jag kommer efter såhär många år aldrig kunna lära mig acceptera deras utseende. Men jag slapp operera mig som jag vägrade och fick friska raka tummar ändå :) Kul för mig att se att jag inte är ensam! Hoppas det har löst sig för din son! /Demi

Svar på tråden Fler som har barn med böjd/sned tumme??