Förtidigtfödda beror det alltid typ på Havandeskapsförgiftning?
Som rubriken frågar!
Som rubriken frågar!
Värkar.
Två av mina barn räknas som prematurer, om än inte så tidiga sådana. De har inte hittat någon anledning alls till varför de fötts tidigt. Även mitt tredje barn föddes tidigare än beräknat, men räknas inte som prematur (v37+3). Min barnmorska tror helt enkelt att mina graviditeter är färdiga efter 35-36 veckor, min kropp orkar inte längre än så.
Alla tre förlossningarna har startat med vattenavgång vilket i sig kan tyda på att jag har mer än vanligt av det hormon som tunnar ut fosterhinnan.
Varför barnet föds för tidigt är olika i olika veckor så att säga. Extremt tidiga födslar beror ytterst sällan på havandeskapsförgiftning, betydligt oftare infektioner, för tidig vattenavgång och för tidigt värkarbete. Runt vecka 26 nånstans blir havandeskapsförgiftningarna fler, och allra flest är de i de sena veckorna, vecka 34-35-36.
Vattenavgång pga GBS i vecka 21+1
Sängläge på sjukhus i 2 månader med endast toalettbesök
29+5 föddes Elias pga att värkarna satte igång efter två månader utan fostervatten.
Det bildas nytt fostervatten hela tiden men det läckte också ut hela tiden så han "duschade" istället för att bada. Han hade som mest 52mm vatten och som minst 22mm när man mätte mängden, och detta var uppdelat på 2-3 pölar... så några droppar i varje pöl.
Han lyckades komma åt och andas in och svälja de droppar där fanns mirakulöst nog. Läkarna ser honom själv som ett mirakel för vi fick besked två dagar efter att vattnet gått, att han inte skulle överleva för han skulle enligt dem födas när som helst och det fanns inga chanser för räddning. Men han höll sig kvar.
När han kom ut var han svårt svårt lungsjuk och höll på att dö, men han fick en kvävebehandling och det började vända och gå på rätt håll och idag är han 9 månader (skulle varit 6,5) och Friskförklarad från sin lungsjukdom sen den 26 augusti drygt 2 månader efter han skulle varit född.
Riskerar du att föda tidigt eller känner någon som riskerar... eftersom du frågar
Ha en fin dag!!
jag håller verkligen tummarna för att du slipper gå igenom det!"!!!! Ja vår historia hade verkligen ett lyckligt slut och vi är så tacksamma och lyckliga för vår lille kille!!!
Min blogg har med allt sen typ en vecka efter vattenavgången fram till december om du orkar och vill läsa.
Lycka till!!
Hej! Jag fick en son i v.33+3. Hela min graviditet har varit riktigt bra så ingen har någon förklaring till varför han ville ut. Han mådde väldigt bra för att vara så liten när han väl kom ut så vi fick för oss att han har mitt tålamod ;o) (inget alls!!) och helt enkelt bestämde sig för att det nu får det vara nog.
Han är idag 2,5 månad och mår hur fint som helst...