• MyggaMygg

Förtidigtfödda beror det alltid typ på Havandeskapsförgiftning?

Som rubriken frågar!

• Svar på tråden Förtidigtfödda beror det alltid typ på Havandeskapsförgiftning?
  • basio

Två av mina barn räknas som prematurer, om än inte så tidiga sådana. De har inte hittat någon anledning alls till varför de fötts tidigt. Även mitt tredje barn föddes tidigare än beräknat, men räknas inte som prematur (v37+3). Min barnmorska tror helt enkelt att mina graviditeter är färdiga efter 35-36 veckor, min kropp orkar inte längre än så.

Alla tre förlossningarna har startat med vattenavgång vilket i sig kan tyda på att jag har mer än vanligt av det hormon som tunnar ut fosterhinnan.

• MyggaMygg
    Botebotrollen skrev 2009-01-11 12:38:57 följande:
    Värkar.
    Okej, men skönt dom kan stoppa sånt. men antar jobbigt för dig om du va tvungen att va mycket sängliggandes?
  • Proletariatet
    MyggaMygg skrev 2009-01-11 12:46:10 följande:
    Okej, men skönt dom kan stoppa sånt. men antar jobbigt för dig om du va tvungen att va mycket sängliggandes?
    Ja, det blev 13 veckor i en sjukhussäng, men det var det värt
  • MyggaMygg
    Botebotrollen skrev 2009-01-11 17:46:19 följande:
    Ja, det blev 13 veckor i en sjukhussäng, men det var det värt
    Måste varigt jobbigt eller?
    Fick du bara äta,vila och gå på toa?
  • Proletariatet
    MyggaMygg skrev 2009-01-11 18:49:57 följande:
    Måste varigt jobbigt eller? Fick du bara äta,vila och gå på toa?
    Japp, i början fick jag inte gå på toaletten heller (första dygnet).
    Efter nån vecka fick jag gå ut i matsalen på avdelningen och äta istället för att sitta på rummet. Efter ytterliggare några veckor fick jag (beroende på läkare) åka rullstol till cafeterian kortare stunder.
  • MyggaMygg
    Botebotrollen skrev 2009-01-11 20:33:06 följande:
    Japp, i början fick jag inte gå på toaletten heller (första dygnet). Efter nån vecka fick jag gå ut i matsalen på avdelningen och äta istället för att sitta på rummet. Efter ytterliggare några veckor fick jag (beroende på läkare) åka rullstol till cafeterian kortare stunder.
    Men gud stackare,men som du sa innan det måste varigt värt det.
  • tinaw

Varför barnet föds för tidigt är olika i olika veckor så att säga. Extremt tidiga födslar beror ytterst sällan på havandeskapsförgiftning, betydligt oftare infektioner, för tidig vattenavgång och för tidigt värkarbete. Runt vecka 26 nånstans blir havandeskapsförgiftningarna fler, och allra flest är de i de sena veckorna, vecka 34-35-36.

• MyggaMygg
    tinaw skrev 2009-01-11 20:38:20 följande:
    Varför barnet föds för tidigt är olika i olika veckor så att säga. Extremt tidiga födslar beror ytterst sällan på havandeskapsförgiftning, betydligt oftare infektioner, för tidig vattenavgång och för tidigt värkarbete. Runt vecka 26 nånstans blir havandeskapsförgiftningarna fler, och allra flest är de i de sena veckorna, vecka 34-35-36.
    Tack för infon
  • SandraM85
    Svar på #10
    Min dotter föddes v 34
    sen när jag väntade min son ville han komma v 22 så jag var sängliggandes och åt mediciner mot sd så han kom v 35
  • Full av förhoppning

Vattenavgång pga GBS i vecka 21+1
    Sängläge på sjukhus i 2 månader med endast toalettbesök

29+5 föddes Elias pga att värkarna satte igång efter två månader utan fostervatten.

En älva och ett mirakel
  • MyggaMygg
    Full av förhoppning skrev 2009-01-12 00:16:24 följande:
    Vattenavgång pga GBS i vecka 21+1Sängläge på sjukhus i 2 månader med endast toalettbesök29+5 föddes Elias pga att värkarna satte igång efter två månader utan fostervatten.
    Utan fostervatten? Hur klarade han sig utan det? trode inte det va möjligt.
    Vad är GBS?
  • Full av förhoppning

Det bildas nytt fostervatten hela tiden men det läckte också ut hela tiden så han "duschade" istället för att bada. Han hade som mest 52mm vatten och som minst 22mm när man mätte mängden, och detta var uppdelat på 2-3 pölar... så några droppar i varje pöl.

Han lyckades komma åt och andas in och svälja de droppar där fanns mirakulöst nog. Läkarna ser honom själv som ett mirakel för vi fick besked två dagar efter att vattnet gått, att han inte skulle överleva för han skulle enligt dem födas när som helst och det fanns inga chanser för räddning. Men han höll sig kvar.

När han kom ut var han svårt svårt lungsjuk och höll på att dö, men han fick en kvävebehandling och det började vända och gå på rätt håll och idag är han 9 månader (skulle varit 6,5) och Friskförklarad från sin lungsjukdom sen den 26 augusti drygt 2 månader efter han skulle varit född.

Riskerar du att föda tidigt eller känner någon som riskerar... eftersom du frågar

Ha en fin dag!!

MyggaMygg skrev 2009-01-12 10:00:34 följande:
    Utan fostervatten? Hur klarade han sig utan det? trode inte det va möjligt. Vad är GBS?
    En älva och ett mirakel
  • Tvåbarnsmorsan
    SIN74 skrev 2009-01-10 15:42:35 följande:
    Min kille kom för tidigt eftersom vattnet gick i v35+3.
    Precis som för mig, fast jag fick en tjej!
  • MyggaMygg
    Full av förhoppning skrev 2009-01-12 10:40:20 följande:
    Det bildas nytt fostervatten hela tiden men det läckte också ut hela tiden så han "duschade" istället för att bada. Han hade som mest 52mm vatten och som minst 22mm när man mätte mängden, och detta var uppdelat på 2-3 pölar... så några droppar i varje pöl.Han lyckades komma åt och andas in och svälja de droppar där fanns mirakulöst nog. Läkarna ser honom själv som ett mirakel för vi fick besked två dagar efter att vattnet gått, att han inte skulle överleva för han skulle enligt dem födas när som helst och det fanns inga chanser för räddning. Men han höll sig kvar.När han kom ut var han svårt svårt lungsjuk och höll på att dö, men han fick en kvävebehandling och det började vända och gå på rätt håll och idag är han 9 månader (skulle varit 6,5) och Friskförklarad från sin lungsjukdom sen den 26 augusti drygt 2 månader efter han skulle varit född.Riskerar du att föda tidigt eller känner någon som riskerar... eftersom du frågar Ha en fin dag!!
    Vi har några tidigtfödda i släkten och jag har en stark kännsla att det kommer ske med mig med tyvärr denna gången.
    Gud man blir rörd av din historia,vad glad jag är för er att han klarade sig.
    Vilken underbart slut.
  • Full av förhoppning

jag håller verkligen tummarna för att du slipper gå igenom det!"!!!! Ja vår historia hade verkligen ett lyckligt slut och vi är så tacksamma och lyckliga för vår lille kille!!!
    Min blogg har med allt sen typ en vecka efter vattenavgången fram till december om du orkar och vill läsa.

Lycka till!!

MyggaMygg skrev 2009-01-12 10:59:07 följande:
    Vi har några tidigtfödda i släkten och jag har en stark kännsla att det kommer ske med mig med tyvärr denna gången. Gud man blir rörd av din historia,vad glad jag är för er att han klarade sig. Vilken underbart slut.
    En älva och ett mirakel
  • MyggaMygg
    Full av förhoppning skrev 2009-01-12 11:02:17 följande:
    jag håller verkligen tummarna för att du slipper gå igenom det!"!!!! Ja vår historia hade verkligen ett lyckligt slut och vi är så tacksamma och lyckliga för vår lille kille!!!Min blogg har med allt sen typ en vecka efter vattenavgången fram till december om du orkar och vill läsa.Lycka till!!
    Ska jag göra
  • Andrea74

Hej! Jag fick en son i v.33+3. Hela min graviditet har varit riktigt bra så ingen har någon förklaring till varför han ville ut. Han mådde väldigt bra för att vara så liten när han väl kom ut så vi fick för oss att han har mitt tålamod ;o) (inget alls!!) och helt enkelt bestämde sig för att det nu får det vara nog.
    Han är idag 2,5 månad och mår hur fint som helst...

Svar på tråden Förtidigtfödda beror det alltid typ på Havandeskapsförgiftning?