• Anubisa

Får man studera när man är arbetslös?

Har 2 frågor:

1. Får man studera om man är arbetslös och har a-kassa? Givetvis tar man ju då inget bidrag eller lån från csn. Det känns ju helt värdelöst att vara arbetslös så att säga och inte ha ngt att göra. Visst söker man ju jobb då men det tar inte 8 timmar om dagen. Känns som man kan passa på och studera lite iaf så bättrar man ju bara på sina chanser att få jobb. Men som sagt, får man det?

2. Får man vara hemma med barnet om man är arbetslös. Till exempel om pappan är arbetslös och mamman är föräldraledig. Sen bestämmer sig mamman för att gå tillbaka till sitt jobb. Får då mannen vara arbetslös och ha barnet hemma (med a-kassa) eller måste han förbruka föräldraledighetsdagar då?

Eller om man vänder på det hela. Vav FÅR man göra om man är arbetslös och har a-kassa? Får man bara sitta på baken och söka de jobb som man hittar och inget annat?

• Svar på tråden Får man studera när man är arbetslös?
  • Anubisa

Så om man inte vill ta csn så får man alltså inte studera heller? eller ja, man får studera men då får man ta bort a-kassan?

• häxan surtant 6

ja precis ... jag frågade facket om det en gång för jag får inte ta mer studiemedel eller nåt från csn då jag redan har mycket o då sa de att jag inte kan ha a-kassa samtidigt som jag pluggar

• lillamaa

som jag har förtsått de så kan du inte plugga med a-kassa. utan då får du studiebidraget som är på ca 1000:- och så får du ta lån till de om du vill. mend u får bara studiebidrag om du bluggar 100%

och man kan ha sitt barn hemma om man är arbetslös. goben hade tösan hela sommaren när jag hobbade och han var arbetslös fast han har kvar FP. den sparar han tills nästa krabat kommer :)

• Anubisa

Vad tråkigt och dumt egentligen. Å ena sidan förstår jag ju att man inte får studera och ha a-kassa för då skulle väl alla med a-kassa skaffa sig en gratis utbildning. Å andra sidan tycker jag det är så dumt att man istället för att försöka utveckla sig och förbättra sina möjligheter till att få ett jobb måste gå hemma och dra benen efter sig.

En sak är om det är universitetsstudier men det här gällde en distanskurs på komvux. Men jag läste nyss att det fick man inte heller om man har a-kassa. Så man får alltså inte ens studera på sin fritid om man har a-kassa :(

Men så bra iaf att man kan vara hemma med barnet då man är arbetslös!

• Carisma95

TS:
    Kolla upp det med din arbetsförmedling/a-kassa.
    När jag var arbetslös för en massa år sedan, så fanns det vissa utvalda (Lernia-)utbildningar i stan som man FICK gå samtidigt som man stämplade.

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • Tridde

i vissa akassor får du studera upp till 50%, kolla vad just din akssa säger om saken.

• Lotten73

Om du studerar på någon av afs utbildningar så ska det inte vara nåt problem att skippa csn.
    Du loggar in på af sida med ditt användarnamn och lösen.
    Sedan går du til fliken yrke och framtid sedan klickar du på våra utbildningar.
    Där fins lite att studera om du måste få upp kompetensen till att kunna söka jobb.
    Hoppas du fattade vad jag menar annars hör av dig.
    Lycka till.
    Hör med af annars dom borde ju veta vilka utbildningar som finns via dom.

Lotta

Svar på tråden Får man studera när man är arbetslös?