• C A M

ni med prematur barn som nr2 so har tätt mellan syskon. en fråga....

hej

undrar lite hur det gick för er som har ett prematur barn och tätt större syskon...
    hur gick det praktiskt på sjukhuset fick de äldre syskonet vara hemma med pappan då?man kan ju ligga många veckor....
    dom måster ju vara jätte mottagliga mot förkylningar fick inte syskonet eller typ pappan komma om de va sjuka?
    när dom är fullgångna e dom lika mottaglliga då eller kan man betrakta dom som ett vanlig nyfödd gällande gå ut syskon som e sjuka m.m....

börjar bli nojjig att jag ska få för tidigt o oroRR MIG HUR ALLT KOMMER FUNGERA DÅ?

Alvin 070620 bebis bf 090318
  • Svar på tråden ni med prematur barn som nr2 so har tätt mellan syskon. en fråga....
  • lilja26

Hejsan.

Har inte prematur barnet som tvåa. Har dock äldre syskon tätt.
    Min man var hemma med barnen, dels för att vi tyckte att det var inte den bästa miljön för dom. Killarna var 1 år 3 månader samt 2 år och 8 månader. Och hade väldigt mycket spring i benen. Samt så var vi på ett sjukhus 26 mil hemifrån, så vi ville att dom skulle vara i sin hemma miljö. Visst kom dom och hälsa på, men för det mesta var dom hemma. Jätte jobbigt för mig, men bäst för dom.

Var dom förkylda fick dom stanna hemma, ville inte att dom skulle smitta våran lilla kille och jag ville inte heller bli sjuk, så att jag kanske skulle smitta honom.

sen hur det kommer att se ut med infektioner och sånt kan jag inte svara på. Vet vissa extremprematurer som aldrig har varit sjuka, sen vet jag vissa som väldigt lätt blir sjuka. Vi är försiktiga och tänker oss för när vi tar med oss våran mini

• knäppisen

När lillkillen kom i v 29+0 så var dottern två. Hon gick på dagis och var där på dagarna, maken jobbade och jag var på neo. Varje eftermiddag bytte jag och maken så han var på neo och jag var hemma med dottern. På kvällen bytte vi igen och jag åkte tillbaka till neo när maken kom hem i nattade dottern. Jag sov hemma första tiden för det fanns inga rum på neo.

Dottern var o hälsade på nån gång då och då, fast det var ju inte så roligt att titta på ett litet pyre som bara ligger där i en kuvös eller på mammas bröst så när hon var där så satt hon mest i lekrummet.

Jag klarade mej från infektioner under hela tiden men både maken och dottern drabbades o då var de givetvis hemma båda två.

Lillkillen då, jo, han fick en infektion vid 2 v ålder o höll på att stryka med. Han har varit väldigt mottaglig för infektioner och var mkt känsligare än fullgångna bebisar även i fullgången tid om du förstår vad jag menar. Vi var restriktiva med besök hela vintern (han föddes i september).

• Adni

Vi har 16 månader mellan våra tjejer. Yngsta föddes i v 24+0. Första 7 veckorna bodde storasyster med oss och var på sjukhuset varje dag. Jag och pappa turades om att vara med lillasyster och storasyster. Det fanns bra lekterapi där vi gick en del med storasyster och på avdelningen fanns lekhörnor. När vi flyttade till hemsjukhuset funkade det inte att ha med syskon så då turades vi om med att vara på sjukhuset och att vara hemma med storasyster. Sista 1½ månaden på sjukhus började storasyster på dagis (skolade in henne då).

Svar på tråden ni med prematur barn som nr2 so har tätt mellan syskon. en fråga....