• Anonym (miss black)

OBS!!!! Inget för känsliga, men min skit är ju SVART!

Har på order av bm börjat äta järntabletter. Äter multivitaminhistorier också som innehåller järn samt att jag dricker blutsaft (alla gamla tanter säger ju att det är så bra).
    Min skit är nu jävlat kolsvart, ser inte klokt ut!
    Jag vet att man blir mörkare i avföringen av järn, men ska det bli såhär mycket, trots att jag har järnbrist?!
    Tar inte kroppen upp nå järn alls eller (för allt verkar ju komma ut)?!

• Svar på tråden OBS!!!! Inget för känsliga, men min skit är ju SVART!
  • Anonym (mamma)

Det är helt normalt... det står i pappret som ligger i asken att avföringen kan mörkfärgas.

• strojes

Den blir jättemörk så det är som det ska. Kroppen tar upp det den ska iaf.

• memelie

helt normalt!!!!

im not an angel, im not a witch, im just a fucking ordinary bitch!!!
  • Anonym

det är helt normalt! mitt bajs var också kolsvart när jag åt järntabletter.

• Anonym (miss black)

Ja, jag var ju beredd på att den skulle bli mörk, men det här är ju utanför allt jag föreställde mig...
    Kan den bli FÖR svart?

• Anonym

Du har möjligtvis inte ätit blåbär också? Det gör bajset riktigt mörkt!

• Miss E
    Svar på #5
    Nej det kan inte bli för svart
    (¯`°?.¸ ღ♥ 6 dagar till BF..♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (miss black)
    Svar på #6
    Nej, inget sånt alls
  • mama no1

Det kan bli precis kolsvart, som det svartaste du kan tänka dig, och det är helt normalt!

• Pebbles82

Har du dessutom ätit Oreos kan vi snacka om att det blir svart..
    (Alltså i kombination med järntabletter)

• Anonym (miss black)

vad är det??

Pebbles82 skrev 2009-01-11 11:48:52 följande:
    Har du dessutom ätit Oreos kan vi snacka om att det blir svart.. (Alltså i kombination med järntabletter)
  • Anonym (miss black)

Låter bra att det är normalt i alla fall..

• Anonym

kakor!

Anonym (miss black) skrev 2009-01-11 11:49:40 följande:
    vad är det??
  • Anonym (:-))

Hur ser det ut på pappret?

• Anonym (Anna)

Bara för sakens skull, eftersom den här tråden kan dyka upp när någon annan googlar, så vill jag påpeka att järntabletter och nyupptäckt svart avföring kan hänga ihop på två helt olika sätt.

Antingen har man järnbrist av vilken anledning som helst, behandlar den och får svart avföring av behandlingen - detta är helt ofarligt och väldigt vanligt. Man tar aldrig upp allt järn ens om man har kraftig brist (max ca 20% om det är icke-hemjärn, vilket ändå är 10 gånger så mycket som om man inte har brist), utan det mesta kommer fortfarande att utsöndras via avföringen. 

ELLER så har man en blödning i mag-tarmkanalen vilket leder till mörk avföring OCH att man utvecklar en järnbrist. Vid upptäckten av denna så kommer läkaren dels kanske att sätta in behandling, och dels att fråga om svart avföring vilket kanske inte är något man själv tänkt på - men så bestämmer man sig kanske för att titta några dagar senare och märker att den faktiskt är svart. I det fallet ska man inte anta att det beror på järnbehandlingen utan då är det bra att höra av sig till sin läkare och tala om detta. 

Svar på tråden OBS!!!! Inget för känsliga, men min skit är ju SVART!