• Jenny28

Vårdnadsbidrag för den ene och FP för den andra?

Till sommaren får vi en liten till. Tycker det känns så onödigt att ha inne 1,5 åringen 15 timma ri veckan. Men kan jag ta vårdnadsbidraget för henne samtidigt som jag har FP för det andra barnet? Måste väl gå.
    För en förläldraledig förälder ska väl ha sdamma rättigheter som vilken anna som helst att anställa en barnflicka som hjälper till för dem pengarna?

Diskriminering annars ju.

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag för den ene och FP för den andra?
  • Jenny28

Jaha, men jag har hört så mycket snack om att man inte får ta emot fp samtidigt. men det kanske menas att man inte får ta för samma barn då?

• Ponzo

Jag tror att det är så att man kan få vårdnadsbidrag för den ene om man tar fp för den andre, och har ettan hemma. Men jag tycker det känns märkligt att ta vårdnadsbidraget för att anställa en barnflicka för att ta hand om barn nr 1 om man ändå är hemma med barn nr2.. 2 barn är väl inte så himla betungande att ta hand om, om man inte kan ta hand om dem själv borde man inte skaffa dem. Men det är kanske bara som jag tycker..
    En bekant till mig är hemma med en 5-åring, en 3.5-åring och en 1.5-åring och väntar nr 4 till sommaren. Där är det inte tal om att anställa en barnflicka åt de andra barnen när hon änså är hemma med den lille! Hennes barn, hennes ansvar.

• Jenny28

Jag har absolut inte tänkt anställa en barnflicka jag bara exemplifierade att vi har samma rätt

Jag tänkte gå hemma med lillen o 1.5 åringen. Min 4-åring kommer ju få allmän förskola och stora killen behöver ju då inget fritids. Vilket kommer att innebära att det blir ingen barnomsorgsavgift för oss alls .-D istället får man 3000 kronor extra. Helt klart värt det

• Jenny28

Det är ju helt sjukt isåfall. Varför har en som arbetar rätt att ta vårdnadsbidrag och anställa hjälp och inte en föräldraledig?

Hmmmmmm är mycket skeptisk.

• Jenny28

Hur ska man överleva ENBART på 3000 kronor i månaden. Jag trodde att man fick en slags "belöning" för att man höll barnet utanför barnomsorgen...

• Jenny28

Nähä, då kan jag glömma det.

fasen också. Läste precis om reglerna att ingen i hushållet får ha f-penning.

IDIOTI!

• Hypertraxx

Har en vän som tar ut både vårdbidrag och föräldrapenning för samma barn samtidigt, detta är hennes enda barn.
    En annan vän har vårdbidrag för en av sina pojkar men han är äldre och går i skolan hela dagar, men hon tar även ut föräldrapenning för sin minsta son samtidigt.

Ingen av dessa har haft något problem med invändningar ifrån Försäkringskassan.
    Det enda jag hört är att vårdbidraget räknas som inkomst och därför påverkar bostadsbidrag om man skulle ha ett sådant.

• Jenny28

hypertraxx: Men vårdbidrag o vårdnadsbidrag är två olika saker. Vårndadsbidrag får du bara för ett barn mellan 1-3 år

• Hypertraxx

Oj förlåt!
    Läste inte riktigt ordentligt. vi har inte vårdnadsbidrag i min kommun så jag kopplade inte riktigt tror jag.

Svar på tråden Vårdnadsbidrag för den ene och FP för den andra?