• hedde73

    Ta reda på kön?

    Hur ställer ni er i frågan om att ta reda på kön innan förlossning?
    Med vår första så gjorde vi inget könsbestämmande UL, men med nummer två och tre gjorde vi det av praktiska skäl men mest av ren nyfikenhet. Vet att det är många som tycker att det tar bort spänningen, men för oss har det varit ett gemensamt beslut.
    Nu när det dock är dags för nummer fyra, så är vi inte lika överens längre. :) Frugan vill gärna ta reda på det, medans jag är mer tveksam, vet inte varför det är så, men jag känner att jag vill vänta med den överraskningen tills det väl är dags så att säga.
    Vi har pratat lite löst om det än så länge o jag vet att hon som sagt gärna vill veta, samtidigt så tror jag att det skulle bli svårt för henne att hålla det "hemligt" tills jag får se med mina egna ögon vad det blev för kön.
    Vad är era åsikter när det gäller könsbestämmande ul?

  • Svar på tråden Ta reda på kön?
  • Nokian

    Alltså, att inte ta reda på könet vore väl ett misstag? Säg att man vill inreda ett typiskt flick- eller pojkrum i god tid, fantisera om hur barnet är utan att tänka "det" utan snarare "hon" eller "han" (blir så mycket verkligare då, hela graviditeten), släktingar och vänner som är nyfikna och vill köpa presenter, att kunna ge ett namn redan i magen..
    Om min fru var gravid igen skulle jag bli överlycklig oavsett kön, självklart! Men jag vill veta i god tid..

  • MärstaPappa

    Jag och min fru valde att vända oss till Tittut i Stockholm för att göra ett 3D ultraljud och i det paketet ingick det att dom tog reda på vilket kön det skulle bli. Vi ville veta lite av den anledningen att det var vårat 2:a barn och vår första är en tjej som fyller 3 år i oktober. Vi fick veta att vi skulle få en till tjej och det var jätte roligt att få reda på det. Det är praktiskt med alla saker som barnvagn m.m


  • PerG

    Om man nu gillar typiska flick- eller pojkrum kan det väl bli "förödande" om det kommer ut en av den andra sorten? Det finns ju risk att man får fel könsbestämning vid ultraljudet. (Risken är väl störst om det bestäms vara en tjej?).

    Jag tycker personligen det är så tråkigt med rosa/blåuppdelningen... det finns ju så många andra färger att välja på (och som inte är så starkt könskodade)... "Barntillbehörsindustrin" gör ju enorma pengar på att styra in folk på att köpa könskodade produkter så att sannolikheten för att ärva mellan syskon blir mindre och man måste köpa fler produkter istället (genialt egentligen)...


    Nokian skrev 2009-03-09 20:13:44 följande:
    Alltså, att inte ta reda på könet vore väl ett misstag? Säg att man vill inreda ett typiskt flick- eller pojkrum i god tid, fantisera om hur barnet är utan att tänka "det" utan snarare "hon" eller "han" (blir så mycket verkligare då, hela graviditeten), släktingar och vänner som är nyfikna och vill köpa presenter, att kunna ge ett namn redan i magen.. Om min fru var gravid igen skulle jag bli överlycklig oavsett kön, självklart! Men jag vill veta i god tid..
  • MärstaPappa
    Våran dotter har haft ett grönt rum tills hennes syster kom i juni förra året. Då målade vi om det till rosa. Nu när vi har flyttat så har dom väggar i en vaniljton. Ska tapetsera en fond vägg så att det blir lite färg förutom möblerna.

    PerG skrev 2009-03-09 23:04:23 följande:
    Om man nu gillar typiska flick- eller pojkrum kan det väl bli "förödande" om det kommer ut en av den andra sorten? Det finns ju risk att man får fel könsbestämning vid ultraljudet. (Risken är väl störst om det bestäms vara en tjej?). Jag tycker personligen det är så tråkigt med rosa/blåuppdelningen... det finns ju så många andra färger att välja på (och som inte är så starkt könskodade)... "Barntillbehörsindustrin" gör ju enorma pengar på att styra in folk på att köpa könskodade produkter så att sannolikheten för att ärva mellan syskon blir mindre och man måste köpa fler produkter istället (genialt egentligen)...
  • Vipera

    Till de som tror att en normal vettig människa kan tänka sig göra abort på grund av "fel" kön kan jag bara säga att det finns ju inte på kartan om man är normal, de andra få kan inte få stoppa teknikvänligheten i landet.
    Angående färger så visst är det flippat!? Vi har rosa vagn till vår kille och han har ofta rosa kläder, det finns ju inget könsbundet i färg om man bara inte går med på konventionerna och rosa är en fin färg.
    Då ingen verkar vilja svara på vad 3D kostar så inboxar jag den i tråden som gjort 3D. Ingen som vet om 4D?


    Vill ha en dotter men ännu hellre, ett barn...
  • MärstaPappa
    Svar på #25
    Jag tror att det har blivit lite fel, jag har två barn och jag ska inte ha något nytt just nu... Jag fick en dotter den 17 oktober 2006 och sedan en dotter den 17 juni 2008.
  • Storpotäten

    Vi tjuvkollade. Och ångrade det inte. 3D/4D-ultraljud på Tittut också, det var jätteroligt och var ytterligare ett steg på vägen att binda oss samman som föräldrapar.

    Det kan absolut finnas en poäng för många, men givetvis inte för alla, att kolla. Som nämnts tidigare i tråden, så kan det bli lättare att knyta an, kanske särskilt om det är första barnet.

    Att tjuvtittar skulle vara ett tecken på att man helst vill ha ett visst kön, tror jag inte ett dugg på. Det är väl snarare så att mer eller mindre omedvetna föreställningar om vilken kön det ska bli och hur ens barn ska vara är inte är ovanligt att man har ändå, även om man inte tjuvkollar. Och i värsta fall ligger sådana föreställningar i vägen för det unika barn man sedan faktiskt får.

  • hedde73

    För oss har det varit kanon att veta innan. Vi har tidigt bestämt namn innan vi vetat om det varit kille eller tjej, så efter köns ul så har vi berättat för de andra barnen vad som legat i mammas mage o barnen har du kallat bebisen för dess namn istället och varit väldigt förberedda på vem det är som kommer när bebisen väl kommit hem. Har varit jätteroligt både för oss o barnen.

  • Elvirassuperpappa

    Med Elvira gjorde vi det inte och med Leon körde vi med 3d, jag ville inte men som toffel jag är så blev det så att vi körde ultra 3d

  • Elvirassuperpappa

    Kön, ursprung, sexualitet, vem fan har rätt att bestämma vad som är rätt eller fel, liv eller död

  • Dofilus

    Skulle aldrig kolla könet. Varför liksom? Det är ju en stor del av "överraskningen".

    Dessutom, jag vet ett par som kollade och fick reda på att de skulle få en liten "Lisa" så de inredde ett rum i rosa och vitt, köpte bara rosa och vita kläder....och ut tittar lilla "Kalle".

Svar på tråden Ta reda på kön?