• Little J

Modersmålsundervisning i svenska förskolor. Hur fungerar det i förskola?

Hej.
    Vet inte om jag lägger denna tråd på rätt plats i forumet, men det är trots allt här det oftast diskuteras tvåspråkighet etc.

Min fråga gäller hur har ni det på förskolan (i Sverige alltså) med modersmålsundervisning (hemspråk)?

Jag har frågat förskolechefen där vi bor och hon säger att de inte kan tillgodose detta för vårt barn.
    Samtidigt hittar jag dokument på nätet publicerade av Skolverket där det framgår att man har rätt till det även i förskolan.
    Så här står det i denna länk:
    (www.skolverket.se/sb/d/139/a/846)

///
    Flerspråkighet i förskolan
    Den svenska läroplanen för förskolan betonar flerspråkiga barns rätt till utveckling av alla språk. Förskolan ska bidra till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både sitt modersmål och det svenska språket. Kommunerna är skyldiga att leva upp till läro-
    planens krav, exempelvis genom speciellt modersmålsstöd till barn med annat modersmål än svenska.
    ///

• Svar på tråden Modersmålsundervisning i svenska förskolor. Hur fungerar det i förskola?
  • Cia o krabaten

På vår förskola finns det iaf 3st hemspråklärare som kommer och tar "sin" grupp med elever en stund/v.

Kanske beror det på hur många barn det är?
    Vet att det är 2st med Polska på vår avdelning och det är den minsta gruppen.

• Miss Lau

Jag vet inte hur det brukar se ut eller vad lagen säger, men på mina barns förskola är det flera barn som har hemspråk. Tror att deras hemspråklärare kommer till förskolan ca 1 ggr/vecka.

• Little J

Hej tack för snabbt svar,
    på vår dotters förskola är 4 barn som har engelska som andra modersmål och ändå fick vi som sagt avslag när vi frågade om det var möjligt att få hemspråk.
    Kan tillägga att vi bor i Stockholms kommun.

• Disa75

Jag bor också i Stockholm.

Tyvärr är det inte så att förskolor måste erbjuda hemspråk.

Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 98, ska förskolan sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål. Detta kan ske på olika sätt.

Du kan läsa mer om detta på (texten ovanför kommer därifrån):

www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Utbildningsforvaltningen/Sprakcentrum/Forskola-/

Jag har bråkat jättemycket om hemspråk för vår dotter men har varit tvungen att ge upp. Jag pratade med chefen för språkcentrum (numret finns på sidan jag länkade till) och det fanns inte lärare att tillgå. Ring och fråga, har de möjligheten att erbjuda hemspråkslärare ska du stå på dig och hävda det gentemot förskolan. De får bidrag för detta. Även om de inte tar in en hemspråkslärare får de 5000 kr per läsår extra för alla barn med flera modersmål. (Enligt språkcentrum). Tar de in enlärare får de hela summan för detta.

• Little J

Tack för länken Disa75.
    Vi har nyligen fått en ny enhetschef så hon kanske är mer intresserad. Dessutom är hon själv inte svenska...kanske ger plus för vår del .

När jag sökte efter hemspråk/modersmålsundervisning i förskolan stötte jag på följande dokument, vilka var intressanta att läsa.

www.skolverket.se/content/1/c4/68/22/Stockholm%202006-118.pdf

www.skolverket.se/content/1/c4/68/22/Modersm%E5l%202007-3857.pdf

• softisch

man har rätt till modersmålsundervisning men det ska också finnas minst 5 barn som pratar samma språk så att dom kan starta grupp med undervisning, så sa dom till oss vi får vänta tills hon börjar ettan.

• softisch

man har rätt till modersmålsundervisning men det ska också finnas minst 5 barn som pratar samma språk så att dom kan starta grupp med undervisning, så sa dom till oss vi får vänta tills hon börjar ettan.

• Little J

Jo jag har hört det med...fast det fanns som sagt minst 5 i enheten som har en engelsktalande förälder...men inte ledde det någonvart då.

• Disa75

Den första länken var jätteintressant! Den andra kunde jag inte öppna.

Tycker det är jättesorgligt att modersmålsstödet är så dåligt på vissa ställen. Jag har tidigare arbetat i Rinkeby och bodde 6 år i Husby och på dessa ställen var de jättebra på att erbjuda hemspråk, även till barn som var helt ensamma i sin språkgrupp.
    Borde vara så överallt.

Vi har bestämt oss för att flytta vår dotter till en franskspråkig förskola då vi ser det som enda möjligheten att få det stöd vi vill att hon ska ha i båda sina språk. Egentligen gillar jag inte friskolor med språklig, kulturell eller religiös inriktning, jag tycker att alla barn ska blandas och inte delas upp utifrån språk, religion eller annat, men vi väljer ändå detta då vi tror att det är en fördel för henne att vara helt tvåspråkig både i tal och skrift.

• FrökenBokmal

softisch skrev 2009-01-13 20:43:23 följande:

Detta krav gäller inom kommunen och inte inom skolan om jag inte minns fel.
Svar på tråden Modersmålsundervisning i svenska förskolor. Hur fungerar det i förskola?