• Thats me

barnbidrag !!!

Hej:)

Pratade precis med en bekant i telefon, hon pratade om att f.r.o.m det år barnet fyller 16 år så dras barnbidradet in under sommarmånaderna då de är lediga från skolan..

Detta skulle gälla mao de som nu går i 9an och går på sitt sista sommarlov nu till sommaren..

Jag kan inte minnas att det va så på min stora pojk (nu 20år)..

Funderar nu över den andre sonen som slutar 9an nu till sommaren MEN ska läsa vidare..

Får han inget barnbidrag nu då under sommarmånaderna eller hur 17 ligger det till????

Vet väl att när han börjar gymnasiet så går barnbidraget automatiskt över i studiebidrag MEN ska han bli utan nu i JUNI, JULI AUGUSTI???

Har man skrattgropar i låren borde det betyda att man har ett lyckligt underliv
  • Svar på tråden barnbidrag !!!
  • Jo  anna

Tror det beror på när på året dom är födda. Men är inte säker.

• Gummsan

jag e 27 snart och ja blev utan på sommaren från de att man ska börja gymnasiet. man får söka sommarjobb... trist men sant...

• Thats me
    Jo anna skrev 2009-01-13 12:24:10 följande:
    Tror det beror på när på året dom är födda. Men är inte säker.
    han är född 1 nov..
  • Cilla77

Jag är 31 och vad jag kan minnas blev jag oxå utan på sommaren när jag skulle börja gymnasiet. Tyvärr är det så och man måste söka sommarjobb

• Nyfiken gul

japp.. samma sommar man slutar 9:an får man inget barnbidrag.

gäller hela gymnasieperioden eftersom det då heter studiebidrag - gymnasiet är ju frivilligt.

Jag jobbade extra på somrarna i gymnasiet så jag blev aldrig utan pengar.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • antispantis

Håller med Gummsan, jagär 30 år och jag fick inget under sommaren mellan 9an och gymnasiet. Sommarjobb som gäller

• Jo  anna

Min kompis och syster är födda i augusti, dom fick. Min bror fick han är född i september. 2-3 år sen var detta.

• Nyfiken gul
    Nyfiken gul skrev 2009-01-13 12:27:52 följande:
    japp.. samma sommar man slutar 9:an får man inget barnbidrag. gäller hela gymnasieperioden eftersom det då heter studiebidrag - gymnasiet är ju frivilligt.Jag jobbade extra på somrarna i gymnasiet så jag blev aldrig utan pengar.
    jag fyller år i oktober...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Thats me

ringer FK nu -s- tack för svar:)

• La Lola
    Thats me skrev 2009-01-13 12:31:55 följande:
    ringer FK nu -s- tack för svar:)
    Men det står ju i länken vad som gäller?
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Cilla77

Nyfiken gul skrev 2009-01-13 12:30:53 följande:

jag fyller år i oktober...
    jag fyller i april
  • Laire
    jen m 3 skrev 2009-01-13 12:34:10 följande:
    Detta hade jag helt missat. Då försvinner alltså flerbarnstillägget också, eller?
    Flerbarstillägget fick min mamma behålla sålänge vi barn gick i gymnasiet (det kan ju ha ändrats), men då jag hoppade av så försvann det.

Som sagt man får studiebidrag istället och är man född de två första kvartalen på året får man inget på sommaren då man fyller sexton. Det enda som är bra med att fylla i september
  • Thats me

Min Victor som tråden handlar om får behålla barnbidraget till dec ut 09 pga att han är född den 1 nov dvs sista kvartalet på året..

Tack alla för svaren:)))

• tjenixen

Flerbarnstillägget får man en blankett att fylla i så man får det fortsättningsvis även när barnet får studiebidrag.

• mandelblomma

helt vansinnigt för många, att ens tro att en unge som slutar nian ska kunna få sommarjobb är ju en utopi för 99% av ungdommarna.
    Har man i en familj en ekonomi som är kärv så förstår jag att de månader barnet inte får barnbidraget innan gymnasiet börjar kan bli tufft.

Svar på tråden barnbidrag !!!