• Mli79

Fralla eller mops?

Vi blir mer och mer inställda på hund, så nu kanske det blir av efter många års funderande.

Nu väljer vi lite mellan mops och frallor.

Fördel fralla:
    Kan hänga med ifall man tar en lugn runda till häst.
    Ingen liten klen minihund/stirrig terriermentalitet. (fördomar, jag? )
    Nackdelar fralla:
    Är större, kan inte tas med som handbagage på flyget.

Fördel mops:
    Mindre, oftast lugnare. Tar mindre plats i bilen och kan tas med som handbagage på flyg.
    Skitsöta och fräcka, gillar mentaliteten.
    Nackdel:
    Fler rasrelaterade sjukdomar, dyrare, kan inte hänga med lika mkt ifall man rider.

Dvs det som gör att det inte skulle bli en fralla är att vi 2-3 ggr om året flyger inrikes till Bromma. Med deras flyg kan man bara ha hunden som handbagage, de har inget uppvärmt bagageutrymme. Lösningen är att flyga till Arlanda istället, vilket är omständigare för barnen eftersom de båda måste ha bilbarnstol in på planet...

Vet inte varför jag har hängt upp mig på just flygdetaljen, det är ju ändå bara några ggr om året som det skulle bli bökigt..

Har nån annan lite mer input över rasvalet?

• Svar på tråden Fralla eller mops?
  • ninanen

Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD)
    Fastställda av CS 2008-11-12 Gäller från 2009-01-01
    rörande exteriöra överdrifter hos rashundar

/.../Domaren ska därvid
    vara särskilt observant på tendenser
    till överdrifter som innebär risker för
    individens hälsa.
    Det är angeläget att tendenser till överdrifter
    uppmärksammas innan de givit
    upphov till ohälsa/.../

Raser där åtgärder krävs: Fransk bulldogg

Rasens extrema konstruktion, bl.a. med förkortad skalle och underutvecklad nosrygg,
    gör att överdrifter medför allvarliga hälsorisker.
    I rasen förekommer
    ? andningsbesvär som kan förknippas med trånga andningsvägar med knipta
    näsborrar och/eller otillräckligt utrymme i svalg och/eller bröstkorg.
    ? ögoninflammationer/skador till följd av alltför stora ögon och otillräckligt
    strama ögonkanter.
    ? kraftlösa släpande rörelser pga. alltför kort hals, rygg och otillräckliga vinklar
    i bak- och framställ.
    Särskild uppmärksamhet ska därför fästas vid andning, ögon, hud och rörelser.
    Standarden föreskriver en ?aktiv? hund som är ?kompakt med samlade proportioner?
    men som inte får ha överdrivet korta proportioner i hals och rygg.
    Hundar som andas och rör sig obehindrat och har en god hud- och ögonstatus ska
    värderas högt.
    Skev underkäke och/eller slapp tunga, s.k. tungfel liksom avsaknad av svans är alltid
    diskvalificerande.

Raser som motiverar ökad uppmärksamhet: Mops

I rasen förekommer
    ? andningsbesvär som kan förknippas med trånga andningsvägar i form av knipta
    näsborrar och/eller otillräckligt utrymme i svalg och bröstkorg.
    ? hud- och ögonproblem med inflammationer/ skador pga. kort nosrygg och/
    eller överdriven mängd lös hud som stör ögonens och nostryffelns funktion.
    Annan anledning till skador är felaktig, strittande (frånstående) hårda pälshår
    på nosrynkan vilka skaver på hornhinnan.
    Särskild uppmärksamhet ska därför fästas vid andningsförmåga

• köttbullelydnad

Jag kan helt ärligt säga att jag inte valt någon av raserna med tanke på sjukdomsbilden. Varför inte satsa på en sundare ras?

• Mli79

Tja, säg det. Alla hundraser har ju sina besvär, vissa mer än andra. Fransk bulldog passar vårt leverne bra, gillar temperamentet. Sen köper man nog en av en kennel som bevisligen avlar på friska och sunda exemplar.
    Finns det någon annan sundare hundras som skulle kunna motsvara frallans strl, temperament och behov?

• Uncia

jag har själv mopsar och det är full fart och massa energi och redo för att hitta på saker. samtidigt som dem älskar att mysa i soffan med. vet flera som köra agility och lydnad med sina. många yngre har mops idag, så är ingen tanthund som man kan tro.

mina tikar har inga problem med andningen och snarkar inte ens när dem sover. man får som i alla raser leta efter friska föräldrar och få sin bild av vad som passar en.

jag är själv uppväxt med frallor och dem och mops ligger inom samma prisklass idag om man köper från seriösa uppfödare. och gällande hälsa så har inte mops mer problem än vad frallorna har. och frallorna har tyvärr hög frekvens av kejsarsnitt med. därför jag inte fortsatte med rasen själv. även om dem är väldigt fräcka.

vill du veta nåt mer med mops så får du gärna messa mig.
    har precis haft en kull som flyttat till sina nya hem.

annars har du ju griffoner, eller Petit Brabancon som den korthåriga heter. väldigt lika på sättet fast smäckrare och ha lite bättre hälsostatisk.

• Mandragora
    Mli79 skrev 2009-02-19 08:29:47 följande:
    Fralla är en fransk bulldog.
    Tack för svaret!

Trots att jag har haft hund hela mitt liv och faktiskt har vänner som har just en ... hm ... fralla ... har jag aldrig hört uttrycket innan. Man lär sig något nytt varje dag.
  • NorrVimpel

Min väninna har mopsar, de är underbara små hundar. Är verkliga matte-hundar . Tyvärr har den ena problem med ögonen och får ofta skador på dem. Jag önskar att de kunde avla fram en hund som är lika go till sättet, men utan dessa utstående ögon.

• kixan

Varför inte pudel? Dvärg eller toy. Lagom stora, lättlärda och trevliga i lynnet och går alldeles utmärkt att ha med på ridturer, även i lite högre tempo.

• SL7

Jag ska hämta min fralla nästa vecka så jag röstar självklart på "min" ras!

• Powerwoman

Jag har en Fralla och fullkomligt älskar rasen, så jag röstar givetvis på en sådan:)

Min tik är sund, och ska förhoppningsvis få valpar i sommar.

Jag har inte träffat så värst många mopsar, men jag har varit hundvakt åt en och den hade en del problem med andningen, och hårade något kopiöst.

Röstar annars för Petite Brabancon, har träffat ett par st och de var mkt trevliga hundar!

• straw2008

Kul tråd eftersom det är de raser vi kommer att välja mellan då vi skaffar hund!!

Fast vi komemr att ta fralla, det är vi säkra på!

Med på vår lista var oxå basset hound!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Minisen

Jag fick hem min lilla Mops i fredags, Dom är heeelt underbara!!!

Hon är sååå glad och söt Jag kan verkligen rekomendera Mopsar!

Mopsar är små men ändå känns det som en "riktig hund", känns inte som dom ska flyga bort bara amn blåser på dom

Jag har lite svårt för småhundar annars, bjäbbiga och kännsliga :-S

Jag gillar iofs. frallor också...

• sofializa

Jag har funderat ett tag på att skaffa en Fralla. Har tänkt på det så mycket och blivit helt kär i tanken. Min man gick tillslut med på det även han.

Då började vi läsa på om rasen..

Tydligen kan inte Franska Bulldogar fortplanta sig på naturligt sätt. De har blivit avlade att ha tung framdel, tyvärr gör den tunga framdel att hanhunden inte kan para sig.

Därför sker all avel av Frallor med hjälp av insemination.

90% av tikarna måste förlösas med kejsarsnitt pga av samma problem.

Så nu kan jag inte skaffa en Fralla med gott samvete.. Vilket gör mig jätteledsen.

• Dorina

sofializa,

Jag har fött upp både engelsk och fransk bulldogg och kan dementera de uppgifter du hittat. Mina tikar har alltid varit självvalpande och det var en av kriterierna som jag avlade på. Skulle en tik behövt genomgå kejsarsnitt hade jag inte avlat på henne mer.

Själva befruktningen skedde på alldeles naturlig väg - "doggy style" ;)

Mitt råd är att höra sig för bland uppfödare om huruvida deras tikar varit självvalpande eller ej. Det finns många uppfödare i Sverige som anser att man endast skall avla på sunda individer som kan föröka sig själva!

• sofializa

Dorina..

Tack för den informationen.. Det gjorde mig faktist jätteglad! :)

• Mli79

Nu har det blivit aktuellt att verkligen köpa en hund, och rasvalet är fotfarande inte helt solklart.
    Jag tror inte att vi kommer att köpa en mops pga alla rasrelaterade sjukdomar, de känns inte helt sunda. Det lutar åt en fralla trots allt eftersom SAS kan checka in hundar precis som vanligt bagage. Då går det ju att flyga, enda skillnaden är att hunden inte är med inne i kabinen + att vi får åka till Arlanda istället för Bromma. Flyger ca 6-7 ggr per år så det är ju ändå överkomligt.

Har kollat upp de andra raserna ni har föreslagit i tråden och bland dem var Petit Brabancon mest intressant. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att den är söt eller ful..

Eller så skter man i hela konceptet med att ha en renrasig hund (gärna med stamtavla) som man faktiskt skulle kunna ta en kull på i framtiden. Det går ju att hitta riktigt trevliga korsningshundar, men man kanske skulle ångra sig i framtiden?

♥ Emma 060705 ♥ Hugo070514 ♥
  • hönan1

Vadå mops lugnare?

Vi har 1 mops och 1 mops blandis och 6 Griffon Bruxellois allt var lugnt tills vi fick mops en sedan förändrades allt till en uppochner värld.

Vi har kompostgaller för att soffgruppen inte ska bli fördärvad av mops race. BARNGRINDAR till vissa rum för att katterna 2st ska få vara ifred för mops en.

Tro inte att en mops är lugn som har frisk vikt börjar fundera på att göda vår till fetma för att se om hon lugnar sig.

Tror nog Frallan är ett bättre val.

• NomenNescio

Ingendera, skulle jag säga, med tanke på andningsproblematiken.

Läs.bland annat veterinärsuppropet för något år sedan. Det är två raser som kraftigt måste förändras för hundena skull, och det kan bara ske genom konsumentkraft och press på uppfödare.

Kan rekommendera filmen "pedigree exposed" för de som är mer intresserad av hälsoproblematik med olika raser

Svar på tråden Fralla eller mops?