• caspersmamma 08

vad gör man åt tonåringar som inte lyssnar

Igår gjorde min 13åriga något han inte får göra så vi sa till honom igår kväll och i morse att han ska komma hem direkt efter skolan han får inte gå till någon kompis eller ta med sig hem

Han kom inte hem så nu har jag fått suttit och ringa runt till kompisarna och när jag får tag i honom så säger han jag glömde

När ska han lära sig att jag menar allvar

• Svar på tråden vad gör man åt tonåringar som inte lyssnar
  • linjes

När han kommer ur tonårstrotset

• ballerinamuffins

de e inte bara tonåringar, har en på 8 som nog har fått nån tidigare trots el sen;)
    allt ska trotsas, minsta lilla
    och det börjar bli rätt smått irriterande.
    Inte nog med det så liten är inne i 3årstrotsen så han trotsar på sitt sätt,

Vi är hårda och säger klat och tydligt till.
    Den stora drar vi in datan el leka ute.
    och det hjälper.
    den lille vet ju egentligen inte varför han får straff så de räcker med ett tydligt nej och ta bort honom från platsen.

kan knappt vänta tills dem är tonåringar:)

• gaffsan

Ja du , tonåringar har huvudet under armen. De glömmer faktiskt, det är väl något med hormonerna. Gravida och/eller ammande kvinnor lider ju också av total förvirring och kraftig glömska

• ballerinamuffins

gaffsan skrev 2009-01-13 16:56:03 följande:

Ja du , tonåringar har huvudet under armen. De glömmer faktiskt, det är väl något med hormonerna. Gravida och/eller ammande kvinnor lider ju också av total förvirring och kraftig glömska
    jo tack de kan jag verkligen hålla med om:)
  • caspersmamma 08
    ballerinamuffins skrev 2009-01-13 16:52:12 följande:
    de e inte bara tonåringar, har en på 8 som nog har fått nån tidigare trots el sen;)allt ska trotsas, minsta lilla och det börjar bli rätt smått irriterande.Inte nog med det så liten är inne i 3årstrotsen så han trotsar på sitt sätt,Vi är hårda och säger klat och tydligt till.Den stora drar vi in datan el leka ute.och det hjälper.den lille vet ju egentligen inte varför han får straff så de räcker med ett tydligt nej och ta bort honom från platsen.kan knappt vänta tills dem är tonåringar:)

Min son har hållt på i hela sitt unga liv och det har bara blivit värre för var det små saker och nu ljuger han dagligen och gör saker han inte får och nu när jag frågar honom om han inte förstår att vi blir oroliga när han inte hör av sig,ruskar han bara på huvudet och går därifrån

Vi har kompis förbud, drar in månadspengen, data och tvspels förbud men inget hjälper

• DreadHead

En tonåring är som en bra stekpanna; Ingenting fastnar!

Har inga bra råd att ge annat än att vara konsekvent men ändå försöka ha förståelse för att tonåringar är allmänt förvirrade och hormonstinna...

• ballerinamuffins

solstrålen 76 skrev 2009-01-13 17:00:50 följande:

Min son har hållt på i hela sitt unga liv och det har bara blivit värre för var det små saker och nu ljuger han dagligen och gör saker han inte får och nu när jag frågar honom om han inte förstår att vi blir oroliga när han inte hör av sig,ruskar han bara på huvudet och går därifrån
    Vi har kompis förbud, drar in månadspengen, data och tvspels förbud men inget hjälper
    svår sits. Jag hade nog försökt att prata när dem minst anar det.
    typ vid middan el när ni hittar på nått tillsammans el
    i bilen.
    Fråga honom hur han hade reagerat själv om någon hade ljugit för honom, el inte vill lyssna på vad han säger.
    det brukar oftast ha efekt när dem blir ställda mot väggen med såna frågor.
  • hoppasblimamma

Har du prövat att bli topp tunnor rasande på honom? Om han t.ex. glömmer att han skulle komma hem efter skolan och du ringer och får reda på var han är, gå dit i egen hög person och skäll ut honom där. Det är ju fruktansvärt pinsamt inför kompisarna så det vill han nog inte riskera att råka ut för igen.

• caspersmamma 08
    hoppasblimamma skrev 2009-03-06 15:07:48 följande:
    Har du prövat att bli topp tunnor rasande på honom? Om han t.ex. glömmer att han skulle komma hem efter skolan och du ringer och får reda på var han är, gå dit i egen hög person och skäll ut honom där. Det är ju fruktansvärt pinsamt inför kompisarna så det vill han nog inte riskera att råka ut för igen.
    bli rosade rasande på honom har jag blivit ett antal gånger men jag har nog inte skällt ut honom framför kompisar
Svar på tråden vad gör man åt tonåringar som inte lyssnar