Hej vänner!
Innan min första förlossning hade jag också en stor rädsla och till viss del också skräck. Jag tror att det är helt normalt. Sedan tror jag också att alla har olika sätt som fungerar just för dem för att hantera det. Här kommer i alla fall de saker som hjälpte mig till en helt fantastisk förlossning. Därmed inte sagt att det hjälper alla, men jag tänkte i alla fall dela med mig.
Det är tre saker som måste samspela under en förlossning som är en extremt stor prestation: dessa tre är 1. livmodern, som är en helt fantastiskt häftig muskel som jag efter min förlossning bara hade beundran för. 2. Barnet, som under förlossningen har det största adrenalinpåslaget någonsing i hela sitt liv, samt 3. Hjärnan, som är en mycket mycket häftig tingest.
Om man jämför med om man ska genomföra exempelvis klassikern (dvs åka Vasalopp, Vätterrundan och Lidingöloppet) så infaller ett antal saker. För det första blir i stort sett ALLA imponerade över att någon klarar av att åka t.ex. Vasaloppet. Sedan är det sällan någon argumenterar som att: "men du behöver väl inte förbereda dig inför att åka Vasaloppet, det har ju 10 000 personer gjort varje år, det är väl ingen sak". På något sätt är det alltså en självklarhet att genomföra och klara av ett Vasalopp är: 1. en grym prestation 2. alla förstår att de som klarar av det har förberett sig 3. alla förstår att de som åker riktigt snabbt har förberett sig ännu mer (och såklart har vissa fysiska förutsättningar också, men jag tror i alla fall inte det är allt). 4. det är fullt naturligt att de ser över utrustning, valla, temperatur, kläder, åker upp dagen innan för att vara utvilad, äter kolhydrater för att orka längre, köper sportdrycker för att orka hela vägen osv.
Med detta som bakgrund kan man då jämföra med en förlossning. Förutom att det egentligen (enligt mig) borde vara en självklarhet att en förlossning är att jämföra med en extrem idrottsprestation så finns det några saker som ytterligare späder på det: 1. Du vet inte när Vasaloppet ska starta, starten kan gå närsomhelst, mitt i natten eller mitt på dagen. 2. du vet inte hur långt det är kvar till målet, det kan vara 2 timmar bort eller 2 dygn bort. 3. Du kan inte avbryta, oavsett om du är hur trött som helst och känner att "jag vill gå av banan, jag skiter i det här" så går det inte.
Om man ställer frågan till vilken elitidrottare som helst och säger att de ska utföra en maximalprestation under dessa förhållanden och fråga om de skulle vara nervösa, så är jag säker på att de skulle vara hur nervösa som helst. De skulle förmodligen också säga att det som skulle vara det absolut största problemet med denna utmaning är huvudet. Det är extremt mentalt påfrestande (för vem som helst) att veta att du ska prestera det bästa du har gjort någonsin, men du vet inte när, hur länge det kommer ske och du kan inte avbryta.
Med detta vill jag säga:
Det är fullkomligt normalt att vara nervös. Vilken man skulle inte varit det :)
ALLA kvinnor som fött barn är hjältar! Det är en helt fantastisk prestation, oavsett hur länge man har hållt på eller hur ont man hade.
Det har fungerat att föda barn i alla århundranden och man överlever, sedan är upplevelsen olika för alla och det är den jag tror att man kan påverka genom förberedelsen.
För att hantera det ovan, så måste man liksom vilken idrottsprestation som helst, förbereda sig på det bästa sätt som du kan och som passar dig. Var beredd på att det som viker först är huvudet.
Så tänk på: förbered dig på det sätt som passar dig, men förbered dig verkligen. Sätt dig in i tillsammans med din partner hur du agerar vid extremt pressade situationer (både psykiskt och fysiskt påfrestande) Gå gärna en profylax (jag tyckte det hjälpte jättemycket, en del tycker det är löjligt, det beror på hur man själv vill ta till sig det såklart) Livmodern är en muskel som vet exakt vad den ska göra, det bästa man som mamma kan göra är att göra allt för att underlätta för den muskeln att prestera maximalt. 1. se till att den inte får mjölksyra (drick ordentligt under förlossningen) 2. spänn inte andra muskler som motverkar arbetet som livmodern försöker göra (dvs slappna av så mycket det bara går) 3. Försök bestämma någonting innan som du kan tänka på när det blir som jobbigst, något som du kan se fram emot så att det blir uthärdligt när det är som värst.
Och kom ihåg: det är inte bara en medalj som hägrar; det är det bästa som någonsin kan hända, och som ni väntat och längtat och planerat för i mer än 9 månader. Eert alldeles egna fantastiska perfekta finaste i världen: barn!! :)
Det kommer gå hur bra som helst, jag lovar er.