• Zetima

spiral känns vid sex?

undrar om det är någon här som har erfarenhet av att eran kille skulle ha känt trådarna till spiralen när ni haft samlag. jag vill sätta in en men sambon är lite orolig att dom ska kännas.

undrar oxå över hur dom har funkat för er?
    blödningar, om det gör ont mm?
    har det gjort ont när ni satt in den?
    jag har fött barn, har hört att det inte gör lika ont då?

tack på förhand :)

• Svar på tråden spiral känns vid sex?
  • Hello Kitty 78

Jag hade kopparspiral och trivdes med det eftersom jag inte vill ha hormoner. Det gjorde lite ont att sätta in den men att ta ut den var smidigt.

Angående trådarna var det tvärtom här. De kändes lite för killen och barnmorskan klippte dem korta och det hjälpte.

• pson 77

Jag har haft en hormonspiral i 5år och inte haft några problem med den. Har inte haft mens heller vilket man verkligen kan leva utan. Jag har aldrig hört min sambo klaga på att han känt av den. Kändes inget att sätta in den kanske eftersom jag gjorde d så snabbt efter förlossningen men det var lite obehgligt att ta ut den...

• johandra

Jag har haft 2kopparspiraler (båda efter barn) och nu har jag en hormonspiral.

Min första koppar funkade helt ok. Jag blödde galet mycket 2dgr och sen lite mer kontrollerat i ytterligare 5-6dgr. Men det visste jag kunde ske

Andra kopparn funkade inte alls. Jag hade mens 2v åt gången o var sen utan 2v o så fortsatte det. Efter 6mån blev jag gravid men även för mig blev det ett mf av det,eller ett X om jag ska vara korrekt.

Nu har jag som sagt en hormonspiral och hittills funkar den inte alls. Jag får förstorade äggblåsor av den (väldigt vanligt) så jag har mer eller mindre ont nästan hela tiden. Kan knappt ha sex runt äl tex.

Dock så har det inte gjort ont att varken sätta in eller ta ut dom. Lite småmolande mensvärk bara så där..Mannen känner trådarna efter han har kommit men inte innan.

Så frågar du mig kan jag inte rekomendera nån av spiralerna,men så är jag åas en sån där som bara inte är gjort för preventivmedel alls..Finns inget mer för mig att prova

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • pennanjenna

har haft hormonspiral å gjorde inte spec ont att sätta in, kändes inte under sex för varken mig eller partnern, man kan ju böja upp trådarna me fingrarna. fick dock jobbiga skenisperioder mot slutet, innan jag å sambon beslutade att börja försöka, å jag tog ut den. kändes inte alls när hon tog ut den,inga problem efter heller.

• niklas 5423

Hade sex vid ett par tillfällen då tjejen hade spiral, för mig var det ingen trevlig upplevelse. Gör sjukt ont om man råkar köra emot spiralen. Hade dock tur att hon tog ut den så det gick körs vidare : )

• angelikaa
    Jag har haft kopparspiral, den ha inte funkat för mej. Har haft ständig molande värk, när jag satt ner i vissa lägen t.ex när jag körde bil fick jag mer ont. De gjorde ont å sätta in den, BM fick hålla på en stund för å få den på plats. Jag blödde mer än va man bruka göra å vad som är vanligt när man har kopparspiral, sambon gilla den inte eftersom han kände av trådarna.. BM kunde inte klippa trådarna mer för då skulle den bli för kort. Fick även mer mensvärk.
    Jag hade tid på gyn.mott igår för å kolla hur den satt eftersom jag ständigt hade molande värk.. då tyckte läkaren att vi skulle plocka ut den.. inte mej emot! För min del så va de värst efter när den va borta... fyyyy kändes precis som förvärkar! Å ändå hade jag tagit 1g alvedon. Jag kommer aldrig nånsin ha kopparspiral... inte så sugen på en hormonspiral heller.. så nu sitter jag här utan preventinmedel å ska va utan 3 månader.. under den tiden ska jag försöka hitta ett annat preventinmedel som kan passa bättre. Jag vill helst inte ha nånting.. men hellre de än ett till barn (just nu). 
    Vincent 100824 - Vide 120926
  • Emmygäst

Har hormonspiral andra vändan nu. Första gången gjorde det riktigt ont att sätta in den och hade ont från och till rätt länge (par månader). Fick dock veta när jag satte in en ny att de gjort fel på flera sätt. Skulle ha fått ett piller att stoppa upp kvällen innan som slappnar av, iom att jag ej fött barn. De missade att fälla ut spiralen, vilket gjorde att jag hade ont så länge. Klippte dessutom av trådarna alldeles för kort så de åkte in i livmodertappen (inte skön att ta ut). Trots det älskar jag min spiral och kommer förmodligen aldrig använda något annat preventivmedel. Anledningarna:

1. Skönt slippa komma ihåg p-piller.

2. Håller 5 år.

3. Slipper mensen (olika för alla, jag slipper den helt).

4. Säkert.

5. Lite hormoner = inga biverkningar vad jag märkt av.

6. Billigt.

Min pojkvän har aldrig känt av den. Däremot kände jag av den för första gången igår när vi hade sex. Gissar på att vi hade för bråttom så jag inte hann bli ordentligt upphetsad så att han körde in i livmodertappen. Hade riktigt ont efteråt. Men det är en gång på sex år det har hänt.

• lindsay01

Jag har tidigare haft kopparspiral, när jag tog ut den så sa min BM att trådarna var jättelånga!! Därför hade min pojkvän känt dem. Men klipper de till trådarna ordentligt så ska man inte känna dem. Varken du eller din partner.

Till råga på allt tålde inte min pojkvän heller kopparn som spiralen utsöndrade så jag fick ta ut den! Och tur var väl det, då jag blivit gravid trots spiralen utan att jag märkt någonting. Däremot hade jag redan fått missfall när detta märktes.. Rynkar på näsan

• DemonicSmile

Hade hormonspiral. Tyvärr, kände jag den väldigt väl. Trådarna gav en slags ilande känsla vid livmodertappen och hade konstant molvärk. På det så småblödde jag konstant också. Tog ut den efter två månader, molvärken försvann direkt när den togs ut. 

• Annalinea

Jag hade kopparspiral efter jag fött barn. Jag höll ut i ett år med den. Min man kände den när vi hade sex och jag hade konstant ont och verkligen säsong när jag hade mensen. Aldrig mera spiral :(

• Vågavara

Min pojkvän känner rätt ofta trådarna av spiralen och känner det som ett stick på ollonet. 

Kanske kan det hjälpa att böja till trådarna.

Svar på tråden spiral känns vid sex?