• tristania

Om du "kom på" din tonåring med att titta och lyssna på denna grupp.....

.....hur hade du agerat?

">

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 09:47
    Det är alltså min 12-åring det handlar om, och jag VET att det är jag som är orsaken till att han börjat lyssna på metal, men blir skitskrämd när jag fick höra vad denna grupp sysslar med, därför vill jag höra era åsikter...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du "kom på" din tonåring med att titta och lyssna på denna grupp.....
  • Pormoicheia

Annat:

Jag hade väl inte lagt ner så mycket i det då det i den åldern handlar mer om hur musiken låter än vad den förmedlar.

Men jag hade gjort som man ska göra när det kommer till feber och småbarn.
    Jag hade gått efter "allmäntillståndet"

Började barnet/tonåringen börjat visa "negativt beteendemönster" så skulle jag givetvis reagera och prata med barnet.
    Skulle absolut inte förbjuda musiken dock.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Candra

Kan tillägga att när jag var "liten" fick jag inte lyssna på musik jag inte visste vad den betydde. T.ex, jag hade ett tag då jag var galen i rysk musik, och var då alltså tvungen att ta reda på vad de sjunger. Och visst, inga problem.. Hade låtarna nå skumma budskap så slutade jag lyssna frivilligt.

• halliduttan

jag tror inte att din son fattar vad det är han lyssnar på. sminkade män och hård musik..typ..ge honom ett kizz platta isället, han kanske nappar på det också..hehe

• Veladis

Jag hade låtit barnen hållas, men pratat med dem vad det är de lyssnar på. Det hör väl till oavsett musiksmak/intressen?
    Även om jag ser ut som en helylle-nörd-mamma nu så har jag varit gothig och hårdockig en gång i tiden under mina tonår.

Sen vad det gälelr Gorogroth så var en av mina kompisar på turné med dem nu i december. Hon jobbar som alternativmodell och var "dekoration" på scenen. Hennes inside-information säger att det här är liskom deras nisch, deras grej, att vara så "äckliga", men bakom kulisserna är de som vilka musiker som helst. Nästan.

• tristania
    halliduttan skrev 2009-01-19 14:00:16 följande:
    jag tror inte att din son fattar vad det är han lyssnar på. sminkade män och hård musik..typ..ge honom ett kizz platta isället, han kanske nappar på det också..hehe
    Jodå, han fattar vad han lyssnar på
  • buffybus

äh jag hade väl inte brytt mig.. hade väl berättat om budskapet om jag själv ens hade engagerat mig o lyssnat på texten.. jag orkar inte ens lyssna o översätta så har svårt o tro att en 12 åring skulle göra det?? eller? jag hade inte kunnat de som 12 åring iallafall

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • vittra

Är väl inte mer illa än att vi i vår generation lyssnade på deicide eller dissection på 90-talet? De banden hade ju fruktansvärda texter tyckte man, och just dessa band var på nyheterna hur mycket som helst på den tiden. Men vi blev ju normala människor ändå (med vi menar jag numera vuxna människor som började lyssna på metal när vi var små)

• Mrs K

Har bara läst ts.
    Jag hade nog pratat med barnet i fråga för att se hur mycket som handlar om musikstilen och hur mycket som handlar om texter och liknande. Det finns väl andra grupper inom samma genre som kanske har texter/värderingar som känns bättre både för sonen och dig.

• Lorelei

Har inte lyssnat på låtarna. Men svarar ändå.

Att man lyssnar på en viss sorts musik t.ex. med satanistiskt innehåll (för visst var det så det var har jag fått för mig?) innebär ju inte att man automatiskt blir satanist... Jag lyssnade på en hel del märklig musik som tonåring och blev varken satanist eller rasist... tvärt om. Förbjuda tror jag inte på, prata och diskutera är bättre. Be tonåringen förklara varför han uppskattar musiken och ta en diskussion utifrån det. En 12-åring är så gammal att han klarar det.

• Liten Mjau

Att texterna handlar om att offra barn och dylikt är inte mycket värre än vad andra låtar handlar om.
    Alla svordomar eller kvinnoförnedrande ord i tex hiphopen/rappen är ju lika "illa" tycker jag.

En låttext kan låta som en uppmaning men det är inte alltid folk följer den.

Jag antar att de sjunger på engelska (hör ju inte vad de gapar ) och om din son är 12år så kanske han bara förstår en bråkdel av vad de sjunger. Va lyhörd och visa intresse för vad din son gör. Han kanske tappar intresset snart.

Kanske lite whitemetal är bättre

• 4u2

Alla mina 3 stora killar lyssnar på metall,olika hårda stilar dock.Har inte lagt ner tid på att varken kritisera eller berömma deras musik smak. och de har inga konstiga åsikter eller är våldsamma alls på något vis.Dom gillar bara musiken.En läser systemvetenskap och den andra ska bli sjuksköterska, en går på gymnasiet och är aldrig ute och ränner för det gillar han inte, och ingen av dem har någonsin ens varit i slagsmål..
    De började nog att lyssna på metall i ca 12 årsåldern.
    Ska väl lägga till att jag numer också har lärt mig att lyssna på den musiken med dock inte det allra hårdaste då.

• LykkeLee

Äsch.. min sambo har lyssnat på det här sen han i princip kunde sätta igång en LP själv han började lyssna väldigt tidigt på den här typen av musik mao. Idag är han en sansad blivande sex-barns far så det är nog ingen fara. Man blir inte per automatik ritual-dödande satanist för att man lyssnar på sån här musik. Gör inte så stor grej av det bara. 

Svar på tråden Om du "kom på" din tonåring med att titta och lyssna på denna grupp.....