Lider jag av någon sorts förlossningsrädsla eller vad är det med mig?!
Om man är rädd för att bebisen ska ha en sjukdom/skada när den kommer ut, räknas det som förlossningsrädsla då?
Jag har nämligen haft det väldigt jobbigt med en massa oro under hela graviditeten. Det har handlat om olika saker men gemensamt sett så har det handlat om olika sjukdomar, missfall osv...Jag är jätterädd att barnmorskan ska titta på mig med en allvarlig blick, precis när bebisen kommit ut, och säga nått i stil med att hon beklagar men vårt barn är inte friskt. Mår jättedåligt när jag tänker på det :(
Innan så har jag varit livrädd inför varje UL. Har mått dåligt i flera veckor innan alla ultraljuden.
Jag är inte rädd för själva förlossningen. Jag känner ett stort självförtroende inför den och är inte rädd för smärtan alls. Det är bara det att jag är rädd för ögonblicket precis efteråt, när vår bebbe kommit ut, att det ska vara en massa fel och hemskheter och komplikationer.
Oron är helt obefogad dessutom. Allting har sett jättefint ut under hela graviditeten. Har gjort en del UL, ett par extra just pga oron och de har också varit jättebra. Fin tillväxt på bebisen efter tillväxtUL osv.
Jag har haft ett MA innan och vet inte om oron kan bero på det. Mitt MA upptäcktes ganska tidigt, i vecka 11, men det var fruktansvärt traumatiskt för mig då. Det upptäcktes när jag gjorde ett VUL pga stark oro och det kom ändå som en chock för mig då.
I början av denna graviditeten hade jag bruna flytningar mellan vecka 7 och vecka 10. Var hela tiden säker på att det var kört men allt gick bra ändå. Blödningen kom inte från livmodern tydligen...
Jag har försökt ställa en diagnos på mig själv under hela tiden men jag känner inte att min oro platsar in i någon speciell kategori och det gör att jag känner mig jätte-onormal och konstig. Det har inte hjälpt att prata med bm eller ngn annan om detta.
Oron har blivit lättare att hantera nu på slutet men den kommer fortfarande tillbaka ibland och skrämmer mig :(
Jag är i vecka 38 nu.