• tosse9

Ni somfått barn i v 35 - hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset? Gick allt bra?

Är gravid i v 34+4 och slemproppen uppenbarade sig imorse och varje gång jag går på toar sedan dess. Blodig och jättemysig geleklump :*( Har ringt förlossningen och hade lämpligt nog bm-besök inbokat ändå idag. Både förlossningen och bm verkar "lugna", den kan stanna ett tag till, men skulle den komma nu verkar det vara ok det också. Vill gärna höra erfarenheter från er som fött i v 35! (Kan tillägga att jag varit sjukskriven sedan v 28 pga många sd och förkortad tapp). Tack på förhand. Man blev allt lite nervös när den låg där och dallrade på toapappret Förvånad

• Svar på tråden Ni somfått barn i v 35 - hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset? Gick allt bra?
  • pellepluttskrutt

till oss sa dom att man skulle räkna med att stanna på Neo så länge som barnet skulle ha legat kvar i magen. Alltså till vecka 40.
    Men självklart så får många åka hem tidigare. Men det var iaf vad man skulle räkna med enligt läkarna där.
    Barn som ligger i magen under v.36 hamnar i en viloperiod, och blir därförväldigt slött och sover hela tiden.
    Därför rukar barn som redan kommit ut innan v.36 bli väldigt slöa under den veckan och ha problem med bl.a att äta själva.

• vicki82

Hej!! vattnet gick i v 35+4 och julia föddes dagen efter.
    Hon var väldigt liten, vägde 2110 och var 42 cm lång.
    Vi var kvar på sjukhuset i åtta dar, hon mådde bra hela tiden men var gul och låg på gränsen att behöva sola.
    Jag kunde inte amma henne men det gick bra med flaskan.

• optimist81

Jag fick på dagen 34+4, dottern vägde 2490g och var 47cm. sondmatades de första dagarna innan mjölken rann till, och fick sola lite för gulsot. Vi fick åka hem efter 10 dagar.

• Neaneon

Proppen gick vecka 33+6 och jag blev då inlagd i fem dagar, jag var nämligen också öppen 1,5 cm och hade sammandragningar. Hann sen va hemma i en dag innan vattnet gick. Lillkillen föddes 15/1 i vecka 34+6, Vi fick ligga på neo i 4 dagar och har nu hemsjukvård istället eftersom att han sondmatas fortfarande. Men allt är jätte bra med honom, har bara lite problem med att ta bröstet, det tar mycket på den lilla energi han har.

• litenflikka

Mitt vatten gick v34+4 och efter 11 timmar kom han ut. Han fick ligga i kuvös en väldigt kort stund och fick andningshjälp men behövde egentligen ingenting utav det. Han var däremot för slö för att äta så vi fick stanna på Neo i en vecka och sondmata honom. Han var på gränsen till gulsot men vi klarade oss från det.

Det som däremot är jobbigast med att han var så tidig är att vi är så isolerade här hemma. Vi får inte ha besök hem eller inte heller vistas i folksamlingar eller vara ute eftersom det är för kallt. Helst ska vi vara hemma under hela influensa säsongen.. vilket är? Ja till mars typ?

• emelin

Våran Sonja föddes v 34+2 med kejsarsnitt efter vattenavgång, jag hade placenta previa med blödningar och hade varit sjukskriven hela sommaren, var inställd på snitt v 36+4 och hade fått tid för detta tidigt.
    Sonja vägde 2650g och var 46cm lång. Direkt efter snittet var hon lite tagen och togs om hand av personalen men sedan fick jag hålla henne en stund.
    Hon var på neonatal i en vecka men sista tre dygnen hade vi samvårdsrum så då var hon med mig dygnet runt, vi var ute och vägde hos personalen en gång per dag.
    Kunde försöka amma redan första kvällen, ammade helt från fredagen ( född en måndag) och tills dess sondmat var tredje timme. Höll värmen själv. Andades bra men fick lite CPAP första fem timmarna för att hjälpa henne få bort fostervattnet från lungorna.
    Åkte hem måndagen efter, v 35+2 och går nu på "vanligt" bvc. Hon är nu en sprallig fem månaders tjej som påminner mycket om sin bror i utvecklingen när jag jämför - å han är överburen två veckor!

• ludenben

min son föddes 36+6 och vi var på neo i 2 veckor...

BF 23/4- 09
  • linneam

Sonen föddes med kjejsarsnitt i v 34+0 pga inga fosterrörelser. De befarade syrebrist och tog ut honom. 49 cm och 2875g - stort för den tiden. Var inskrivna på neo i två veckor, men fick fara hem på permission tidigare. Han hade cpap ngra dagar, solade och sondmatades. Vi fick fara hem då han börjat gå upp i vikt och kunde äta själv (amma).

Sen dess har han utvecklats som andra barn (eftersom det är så individuellt hur barn utvecklas), ingen korrigerad ålder eller så. Vaccinationer och smakisar som vanligt och världen sötaste så klart!

• Little Ms Chatterbox

Min dotter föddes i v. 35+5 efter igångsättning när vattnet hade gått några dagar tidigare men inget mer hände. Jag hade en infektion så det var därför de satte igång mig. Hon andades bra och vi var kvar på bb men dagen efter flyttades vi över till neo för hon var slö, orkade inte äta och på mig dröjer det länge innan mjölken kommer igång. Hon vara även slö pga gulsot. Hon solade och fick lärar sig att amma på neo i 5-6 dagar.
    Tvillingarna kom i v.35+4, spontan vattenavgång startade förlossningen. Hade förkortad livmodertapp sen v. 25 och sängliggandes sen dess. Normal förlossning för att vara tvillingar, första barnet fick C-pap en liten stund och andra las i kuvös med C-pap fram till nästa fm. Var mest sondmatning i början men fick även amma/flaska. Behövde sola i omgångar, stannade på neo i 10 dagar.
    Barnet som hade C-pap har varit lite mer känslig i luftrören vid förkylningar. Inget allvarligt, bara lite mer hostig och någon dag längre.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Tussilago09

Vår lilla föddes i vecka 35+6 o vi låg på neo i två dar o sen vanlig bb-avdelning i 3... Sen fick vi komma hem!

Det beror nog helt på hur stark o "klar" bebisen är... olika från fall till fall! Lycka till!

• glimman

hej!
    min sessa föddes i v34+1 o vägde 2490g 46,5cm lång.vi fick stanna på neo i  8gdr,sen fick vi hemsjukvård i hemmet.ska skrivas ut på torsdag nu i kommande veckan,o mår kanonfint!

Lucas971231,Isaac010515 Lilly090115
  • hally

Läser lite här i tråden, verkar ju som att de flesta barnen klarar sej riktigt bra.
    Min syrra är nu i v 35 och de måste plocka ut bebis närsomhelst. Men den är liten, beräknas väga 1900 g idag. Syrran har ovanpå allt annat elände nu drabbats av havandeskapsförgiftning. Någon av er som hade det?

• Solskensmor

Vår yngsta föddes va 35+4, och vi blev kvar på sjukhuset fram till bf.

• Little Ms Chatterbox
    hally skrev 2009-02-04 09:51:02 följande:
    Läser lite här i tråden, verkar ju som att de flesta barnen klarar sej riktigt bra.Min syrra är nu i v 35 och de måste plocka ut bebis närsomhelst. Men den är liten, beräknas väga 1900 g idag. Syrran har ovanpå allt annat elände nu drabbats av havandeskapsförgiftning. Någon av er som hade det?
    Jag hade det med äldsta sonen (k-snitt i v. 30+4) men inte i de andra graviditeterna. Jag fick äta Trombyl som kan förhindra HF, om man har tur. Det kan ha hjälpt gjort på mig, fast förutsättningaran vara sämre, iaf. på sista graviditeten.
    Man bruakar bli bättre från HF redan direkt efter att barnet kommit ut.
    Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Hurra

min son föddes i vecka 34+4 efter att vattnet gått. Han vägde 2555g och var 46cm lång. han mådde bra men var väldigt slö. Sondmatades och solade bort gulsot i ca 2 veckor. När han var tre veckor blev han utskriven från lasarettet.

• twinstar

Födde vecka 34. Vi var kvar två veckor på sjukhuset. Värmesäng, solning för gulsot, sondmatning!
    Allt gick jättebra.

• Amarena

Min dotter föddes 35+2 med akut kejsarsnitt, 2380 g och 46 cm. De ville skicka hem oss efter 2,5 dygn, men vi stannade ett dygn till för att jag bad om det. Allt har gått alldeles utmärkt!

• Snozie

Våran lilla skrutta är född v 35+4. Hon andades utmärkt direkt efter födsel. Fick 2 på alla undersökningar utom färg för att hon var lite gul. Vi låg på vanlig bb avd i 4 dagar men det berodde på att jag tappade massor med blod när moderkakan inte ville komma ut. Hon har ammat dagligen men jag ger tillägg för att vara säker på att hon får i sig tillräckligt med vätska pag lite gulsot.

Om ni viste vad vi kämpat. Snart är vi i mål!
  • Nani82

Hej!
    Min son föddes i v.34+1 och han fick ligga på mig en bra stund innan dom tog in honom till barnavd där han fick en värmebädd å andningslarm. Han vägde 2700g 47.5cm. Sen fick han vara med oss hela dagarna förutom dom första nätterna då dom ville se att han andades. Så då kom dom in med honom var 3:e timme på nätterna så han fick amma å sondas. Vi var inne 17 dagar å 4 av dom sista hade vi hempermis för att sen skrivas ut då vikten hade ökat som den skulle. Det var maten som tog tiden, min amning kom inte riktigt igång. Å han gick inte riktigt upp i vikt då så fort, så därför fick vi stanna lite längre. Gissar att vi kommit ut tidigare om min mjölk kommit igång bättre. Han hade aldrig hjälp med andning bara värmebädd å sond för att han var lite för klen för att orka suga så länge från början. Han solade en dag oxå men det räckte. Läkarna misstänker att han är "fel" räknad å alltså skulle vara lite äldre för han var så duktigt för sin ålder så att säga sög bra, vägde mycket å behövde så lite hjälp från början osv...

Svar på tråden Ni somfått barn i v 35 - hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset? Gick allt bra?