• allakantralla

Extrajobb till 12 och ett halvtåring?

Hej hej,

lägger tråden här, trots att dottern inte riktigt är tonåring ännu.

Hon vill så gärna ha ett extrajobb, hennes mobiltelefon gick sönder och hon upptäckte att det skulle ta henne flera månader att spara ihop till en ny på sin månadspeng. så nu är hon på jakt efter någon slags jobb som kan ge henne en liten inkomst.

Men jag är helt renons på idéer. Att hon skulle få betalt för att göra saker hemma är jag helt emot, men tycker det är bra att hon vill tjäna sina egna pengar och att hon själv försöker komma på sätt att göra det på.

Dela ut reklam är det enda jag har kunnat komma på, men man måste vara 13.

Någon som har några förslag?

• Svar på tråden Extrajobb till 12 och ett halvtåring?
  • Nenne 71

Gå ut med hundar
    Sitta barnvakt
    Klippa gräs/skotta snö
    Hjälpa till med lite av varje hos folk

Börja med vänner och bekanta och era grannar och fråga vad dom vill ha hjälp med.

• allakantralla

Tack!

Gå ut med hundar är ett bra jobb! Barnvakt tycker jag hon är för liten för, iallafall hos folk hon inte känner, men ska höra mig för i bekanstskapskretsen.

Nenne 71 skrev 2009-01-19 15:03:04 följande:

Gå ut med hundar Sitta barnvakt Klippa gräs/skotta snö Hjälpa till med lite av varje hos folk Börja med vänner och bekanta och era grannar och fråga vad dom vill ha hjälp med.
  • Kickans mamma

skicka lappar till grannarna på gatan att hon kan pantaburkar bara o ställa ut vid brevlådan alt att hon kommer o ringer på kastar returpapper för kanske 10 kr /pappkassen.

Barnvakt.

Gå ut med hund.

Va semestervakt åt grannens tex hamster.

• Kickans mamma

Rensa sitt rum och lägga ut annonser och sälja.

• Missimo84

Hon kanske kan vara kattvakt? Själv betalade jag en bekants lillasyster för att sitta kattvakt. D.v.s. om jag är bortrest så får hon komma och byta mat och vatten, leka lite med kissen och tömma kattlådan.
    Tjejen fick lite olika, för olika gånger. Men runt en 500 eller motsvarande per helg.

• allakantralla

Tack för mycket bra tips! Skall framföra dem till henne så fort jag får en chans. Han är både kattvan och hundvan, så det borde inte vara något problem.

Rensa sitt rum hade varit en jättebra idé. Vi hade tänkt göra så innan vi flyttade, men hon kom aldrig till skott, så till slut kastade jag alla hundra miljarders barbie- och bratz-dockor... surt, de hade ju kunna ge henne en peng nu när hon behöver..

• Alle

Oj, 500 för en helg var bra betalt....vi gav vår kaninvakt 300 för en vecka.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Missimo84
    Alle skrev 2009-01-19 15:47:09 följande:
    Oj, 500 för en helg var bra betalt....vi gav vår kaninvakt 300 för en vecka.
    Fast en katt kanske är mer jobb än en kanin. Men tjejen blev lite bortskämd också, första gången hon satt fick hon min "gamla" mobil, den var ca 4 månader och kostade 5000 kr i nyskick. Men jag vet att hennes föräldrar  inte har så gott ställt, och så ville jag skämma bort henne, men inte så att hon blir bortskämd om du förstår hur jag tänker. Då fick hon ändå känna att hon gjort något för pengarna.
    Men 300 är ju inte heller så dåligt, det är ju skattefritt
  • Alle

Missimo84 -

TS - vi vägrar betala för vanliga hushållsysslor, MEN däremot om hon gör sånt som man inte kan begära att en 13-åring ska göra som klippa gräset, släpa sopor (glas, kartong mm) så kan hon få betalt.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Extrajobb till 12 och ett halvtåring?