• Missimo84

Om din dagispersonal har MUSKORT kjol?

Om dagisfröken, alternativt dagis"mannen" har muskortkjol, djuuup urringning och skyhöga stillettklackar på arbetsplatsen, vad skulle du tycka om det?

Det snackas hej vilt om dagispersona som har slöja över ansiktet förbjuds för att Sverige är så rasistiskt, så slänger upp den här tråden och kollar om det verkligen är rasistiska tankar, eller sexistiska tankar, eller helt enkelt bara en fråga om lämplig klädsel på jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 17:16
    Anledningen till de underliga alternativen är nedanstående länk
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m40499637.html
    Varför ska man i Sverige klä sig annorlunda framför kvinnor och män? Så sexistiska kan vi ju inte vara i Sverige, liksom denna omröstning också bevisat.
    Ang. dagismannen, hallå vi får ju inte diskriminera vare sig kvinna eller man.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din dagispersonal har MUSKORT kjol?
  • LykkeLee
    chrislowe skrev 2009-02-16 11:22:44 följande:
    sjö skrev 2009-02-16 11:21:00 följande: eller kanske latex? :D
    Ohalala. eller lack?? Blankt och bra!
  • TyskMamma

jovisst kan hon det=) Men jag skulle allt tycka lite synd om henne. Det måste ju vara jobbigt att leka i leran med barnen med så höga klackar om dagarna, stackars kvinna!

• logg81

Jo alltså... jag är lite kluven...

Självklart ska man få gå klädd hur som helst. Ju mer vi avdramatiserar klädstilar desto mer accepterade kommer de att bli.

Jag skulle inte ha något emot en muskort kjol eller en urringad tröja. Däremot skulle jag uppskatta om personen som bar de kläderna använde tillräckligt stora underkläder så det inte var något som "smet ut".

Är det en transa, burkaklädd, eller muskort kjol på dagis bryr jag mej inte... Bara det görs med hänsyn till barnen...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • LykkeLee
    TyskMamma skrev 2009-03-15 20:53:59 följande:
    jovisst kan hon det=) Men jag skulle allt tycka lite synd om henne. Det måste ju vara jobbigt att leka i leran med barnen med så höga klackar om dagarna, stackars kvinna!
    Jag menar det.. stackars henne...
  • violis

tja man får väl klä sig som man vill MEN frågan är om hon klarar av att jobba i en sådan utstyrsel-sitta på sandlådekanten,spela boll med ett barn/leka "alla ekorrar byter bo"mm?
    Personligen är det ingen klädsel JAG skulle vilja ha på mig på jobet men alla är ju olika.
    Men så länge komunerna anser att vi inte ska få några arbetskläder överhuvud taget så kan de heller inte lägga sig i hur vi väljer att klä oss!(med tanke på hur mycket kläder man får förstörda av färg,mat,annan gegga+ att man måste ha rejäla varma ytterkläder och regnkläder saker gärna i dubbla uppsättningar så man slipper släpa allt fram och tillbaka varje dag så skulle man kunna tro att kommunen kunde ge ett klädbidrag /år eller varför inte höja våra löner så att de blir jämförliga med andra som också har en 3 årig högskoleutbildning i ryggen)

• lille Birger
    chrislowe skrev 2009-02-15 23:11:20 följande:
    Ja varför inte?, då skulle ju fler män hämta o lämna sina barn på dagis :D
  • Punkster

Nja... Dels tycker jag väl inte att det är jättelämplig klädsel moraliskt sätt. Sen så är ju barnomsorgen en plats där man rör sig mycket fysiskt. Upp och ner från golvet, lyfta och bära runt på barn, ut på gården och spela fotboll, in igen och byta blöjor. Då behövs praktiska, tåliga och lättskötta kläder. Kortkort, uringat och stilettklackar kan knappast anses vara pratiskt, snarare lär man få svårt att göra sitt jobb på ett bra sätt med såna kläder.

• Ullio

Man bör klä sig efter den klädkod som gäller, tror inte att kort kjol och skyhöga klackar är lämpliga "buskläder", så därför går de bort. Dock så ser jag inte hur burka förhindrar lek och stoj, så där ser jag inga skäl att säga nej. Visst att lång kjol kan vara lite svårburet t.e.x ute i sandlådan, nere på barnens nivå.

Visst, om alla skulle bära burka så blir det ju säkert svårt för barnen att känna igen personalen, alltså vem som är vem, och det kanske inte är så bra.

• Ullio

Violis, får ni inte dra av kostnaden för arbetskläder i deklarationen?

• garib

Svar till ullio ,nej inget avdrag i deklarationen tyvarr.Kommunal har drivit fragan sedan 70talet men inget har hant.

• lindalake

hmm, har inga problem med den klädseln, men det känns inte speciellt praktiskt. jag tvivlar på att "dagisfröken" skulle kunna springa ikapp barnen. urringning spelar väl ingen roll.

fast jag skulle nog inte gilla om det var en manlig dagisfröken i såna kläder. det är så pass ovanligt att jag inte riktigt fixar det (hade iofs haft svårt för en manlig överhuvudtaget tyvärr, jäkla dumskallar som har pajat för alla andra

Svar på tråden Om din dagispersonal har MUSKORT kjol?