• Aleksandra

Hur mycket ska jag som tränare lägga mig i?

Jag är tränare för ett gäng tjejer som fyller 14 år i år. (Vi sysslar med en lagidrott)Häromdagen fick jag en länk skickad till mig till en blogg där set står att en av dessa tjejer tillsammans med en annan tje som har slutat i laget nu suttit på en toalett i en av hallarna vi tränar i och "typ shottat" för att använda hennes uttryck. Detta var inte när vi tränade, och vi hade inte match dagen efter så det drabbade inte oss just då. Men jag kan inte bestämma mig för vad jag sak göra med informationen. En del av mig säger att jag ska prata med henne först och se vad det ligger för sanningshalt i det hela. (De är ju trots allt tonåringar och vissa vill ju verka "tuffa" så allt måste ju inte vara sant) Eller ska jag prata direkt med hennes föräldrar, eller sista alternativet som jag ser det att låta det vara. Det har ju som sagt än så länge inte drabbat laget eller idrotten. Hade det gjort det hade jag inte tvekat!

Jag vet att jag som förälder gärna hade fått reda på detta, men som vi alla vet är vi alla olika. Så vart går gränsen för mig som inte är flickans förälder??

• Svar på tråden Hur mycket ska jag som tränare lägga mig i?
  • Abrakadabra

Jag tycker att du ska ta upp det med tjejen, om inte annat för att visa att du är en vuxen som bryr sig.

• k och k

Du ska absolut prata med tjejen ifråga om detta och be henne förklara sig, kanske även ta upp det med föräldrarna beroende på vad hon svarar.

• Mandi74

Usch.. sånt är så svårt. Jag är oxå tränar för ett flicklag fast de är födda -97/98 så de är inte så gammla än.

Men får vi veta saker som hänt så brukar vi ta upp det med hela laget, fast utan att hänga ut någon. Alltså har vi fått veta att någon varit elak tex i skolan så brukar vi snacka om mobbning utan någon specefik anledning och hur det påverkar den som blir mobbad. Är det något riktigt illa som hänt så tar vi det med föräldrarna.

Ni kanske kan prata bara allmänt om alkohol och riskerna som finns och att man inte behöver göra det för att "alla andra" gör det och avsluta med att om det är någon som vill prata så finns ni där.
    Hur vida jag hade gått till föräldrarna eller inte vet jag inte, jag hade nog avvaktat och hållt koll på läget.

Hade det hänt fler gånger så hade jag först pratat med flickan och sen tillsammans med henne föräldrarna.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Abrakadabra

... förresten blir det väl också lite av ett "svek" mot den som skickade länken om du inte agerar. Det är, får man förmoda, någon som är orolig och inte vet hur den ska hantera situationen och som därför s..s. lägger över det på dig som är vuxen.

• Mandi74
    Abrakadabra skrev 2009-01-21 14:53:12 följande:
    ... förresten blir det väl också lite av ett "svek" mot den som skickade länken om du inte agerar. Det är, får man förmoda, någon som är orolig och inte vet hur den ska hantera situationen och som därför s..s. lägger över det på dig som är vuxen.
    Eller så är det bara någon som vill förstöra för andra. Vad vet vi..
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Abrakadabra

Ja, så kan det självklart vara. Man bör förstås fråga, inte anklaga. Men jag tycker att man ska ta upp det.

• Aleksandra

Jag ska kanske tillägga att vi har en bra och öppen dialog i gänget. Och har pratat många gånger om det här med rökning alkohol och droger. (och allt annat som kan komma upp i ett gäng med tjejer) Och nu senast var det inte alls länge sen.

Jag vill ju att det ska gå bra för tjejen och tyvärr tror jag att hennes föräldrar inte bryr sig riktigt som de ska om ni förstår hur jag menar....

Fy detta är riktigt svårt

• MuminMy

Jag tycker du kan prata med henne - jag tycker vi är alldeles för flata idag - ansvaret för nästa generation KAN inte bara ligga på föräldrarna utan det ligger på alla vuxna som unga och barn möter.

Förr fanns hela "byn" som tog hand om alla "inte ännu vuxna" - idag är "byn" utraderad och därmed också en stor del av skyddsnätet.

Så prata med henne. Säg att du vet. Fråga, bry dig om och engagera dig - det lönar sig alltid i längden!

FL har lyssnat! Forumdelen blir bredare!
  • abnocto

Håller med de flesta här. Har du haft en dialog i laget så skulle jag ta särskilt samtal med henne och höra om ryktet.
    Efter det skulle jag besluta om man ska gå vidare med föräldrarna.

• Puls

Förstår om du tycker det här känns jobbigt, men jag håller nog med dom andra trots det.
    Försök att fråga henne själv om det och få en dialog.
    Hör om det finns något hon vill att du gör som kan hjälpa henne om det är sant.

Funkar inte det, så är ju nästa steg föräldrarna.
    Har du inga kollegor du kan prata med och få stöd av i det här?

• Aleksandra

Jo då, vi är 3st runt laget. Men de andra 2 är karlar. Ni kan ju gissa själva hur mycket förtroende de 2 får när det finns en ung tjej. Så jag tar oftast det "privata" med tjejerna för de har lättare att öppna sig för mig

Svar på tråden Hur mycket ska jag som tränare lägga mig i?