• izzi

Så kluven till att styvdottern ska vara hemma med mig och bebis

Hej

Hoppas på råd från er. Är nu hemma med min lilla bebis. Jag har haft jättesvårt för att få amningen att fungera och fortfarande är det inte helt lätt.

Min styvdottern vill nu gärna slippa gå på fritids och istället komma hem till mig och bebisen. Jag förstår henne, samtidigt som jag känner att jag inte orkar. Hon är tio år så hon klarar sig i stort sett själv, det är mest att jag vill vara ifred de stunder bebisen sover tex för att själv sova eller vila. Jag vet inte hur jag ska lägga fram detta på bästa sätt - jag hade själv blivit ledsen om min sambo inte hade velat att mitt barn skulle få komma hem. Tänkte att vi kanske kunde börja lite lagom med någon dag i veckan. Vad tycker ni? Hur ska jag lägga fram detta så ingen blir sårad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-30 14:49
    Nu har vi kommit överens om att tjejen går på fritids två dagar i veckan.

• Svar på tråden Så kluven till att styvdottern ska vara hemma med mig och bebis
  • Gremlin666

Mållan 1 skrev 2009-02-02 00:09:07 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-01 23:58:29 följande:
    Okey! Är problemen stora? Ja mena du se problemen, du vet att 10åringen behöver mycke tillsyn... (än fast ts skriver att hon e i stort sett självgående)Snacka om å se allt från sin egen synvinkel! Försök inte få andra att öppna ögonen för flera synvinklar när du är så enkelspårig själv!
    Du hävdar att TS inte borde se något problem i att ha sin sambos barn hemma hos henne och hennes bebis för att hon i stort sett är självgående.
    Hon skrev att hon kände kände sig kluven.

Jag kan inte förstå att du envisas med att skriva till TS att hon inte har rätt att känna som hon gör/gjorde för att du personligen inte anser att det barnet kommer ta någon väsentlig tid ifrån henne och hennes barn.

DU gör en värdering, DU förminskar hennes känslor för att DU inte känner som henne (ironiskt nog är du inte ens hon i hennes sits men ändå tror att du vet nåt)

Intressant.

Men du TS, jag är glad att ni kom fram till en lösning, hoppas alla är nöjda för det är huvudsaken.
    Ledsen ifall vi dragit din tråd åt ett håll du troligen inte ville, men jag är så lack på dömande människor som tror att världen inte är större än det de själva ser.
  • Written Fiction

Kunde inte sagt det bättre själv..

Gremlin666 skrev 2009-02-02 00:17:28 följande:
    Du hävdar att TS inte borde se något problem i att ha sin sambos barn hemma hos henne och hennes bebis för att hon i stort sett är självgående.Hon skrev att hon kände kände sig kluven.Jag kan inte förstå att du envisas med att skriva till TS att hon inte har rätt att känna som hon gör/gjorde för att du personligen inte anser att det barnet kommer ta någon väsentlig tid ifrån henne och hennes barn.DU gör en värdering, DU förminskar hennes känslor för att DU inte känner som henne (ironiskt nog är du inte ens hon i hennes sits men ändå tror att du vet nåt)Intressant.Men du TS, jag är glad att ni kom fram till en lösning, hoppas alla är nöjda för det är huvudsaken.Ledsen ifall vi dragit din tråd åt ett håll du troligen inte ville, men jag är så lack på dömande människor som tror att världen inte är större än det de själva ser.
  • Mållan 1

Gremlin666 skrev 2009-02-02 00:17:28 följande:

Du hävdar att TS inte borde se något problem i att ha sin sambos barn hemma hos henne och hennes bebis för att hon i stort sett är självgående.Hon skrev att hon kände kände sig kluven.Jag kan inte förstå att du envisas med att skriva till TS att hon inte har rätt att känna som hon gör/gjorde för att du personligen inte anser att det barnet kommer ta någon väsentlig tid ifrån henne och hennes barn.DU gör en värdering, DU förminskar hennes känslor för att DU inte känner som henne (ironiskt nog är du inte ens hon i hennes sits men ändå tror att du vet nåt)Intressant.Men du TS, jag är glad att ni kom fram till en lösning, hoppas alla är nöjda för det är huvudsaken.Ledsen ifall vi dragit din tråd åt ett håll du troligen inte ville, men jag är så lack på dömande människor som tror att världen inte är större än det de själva ser.
    Jag ha aldrig sagt att hon inte ha något problem! Jag frågade vart problemet lång!! Ja ville ha en förklaring! Det är en jävla skillnad!
    De e du som vrider det..
    Jag måste säga att du är lite pinsam som tog hugger på folk för att dom frågar vart problemet ligger... kolla va ja skriver i början till ts! jag ställer frågor!! Ja utgår inte ifrån mej själv!
    precis innan du börja hugga! Pinsamt!
  • Mållan 1

GREMLIN666 DU SKRIVER:
    Jag kan inte förstå att du envisas med att skriva till TS att hon inte har rätt att känna som hon gör/gjorde för att du personligen inte anser att det barnet kommer ta någon väsentlig tid ifrån henne och hennes barn.

Kolla igenom inlägget du svarade på! Det är Dej (gremlin) som ja fråga... eftersom du e så duktigt som vet allt om ts!

Snacka om att vrida på allt som skrivs... de senaste inläggen ha ja skrivit direkt till dej!

Börja läsa för fan, innan du yttrar dej!

• Gremlin666

Mållan 1 skrev 2009-01-30 16:35:28 följande:

men ursäkta! Gå inte 10 åringen på skola? Skolan sluta väl vid halv två... varför få hon inte komma hem då?? va kan de handla om... två timmar innan karl din kommer hem!?Du har ju ändå hela dagen me din bebis!! Ja håller med ananaspaj!
    Mmmm...

Sannerligen ingen värdering i ditt sätt att uttala dig, du är heeeeeeeeeeeeeelt neutral. *ironi*

Och få se, du höll med nån paj *letar efter hennes säkerligen genomtänkta också helt neutrala inställning till TS, den lite elaka styvmamman som säkerligen har för avsikt att stöta bort barnet sedan innan resten av livet för att hon kände sig kluven att ta hand om andras barn för att hon är mammaledig för hennes bebis, och hennes känslor*

citat//

Vad hemskt det låter när ni säger styvbarn ...Om det hade varit din "egen" dotter..hade inte hon fått komma hem till sin lillasyster?? Är man en familj kan man inte göra skillnad på dina och mina och våra barn.
    Hon känner naturligtvis att det är hennes lillasyster och känner säkert ävan att du inte "vill" ha henne hemma..

Känn efter hur du hade gjort om det varit ditt biologiska barn och gör likadant!

Ang att pappa inte är med henne så mycket och svartsjuka...gör du något med bara henne? Gör ni något tillsammans som en hel familj?
    Igen, jag tycker det låter så illa när man delar upp familjer i olika fack..inget är väl barnens fel men det är alltid de som kommer i kläm...

Jag har inte läst mer än Ts så jag vet inte vad andra svarat, detta var vad jag spontant kände när jag läste.

Förresten, här får inte barnen gå på fritids efter trean.
    citat//

Kontenta:

TS är dum då insändaren inte tror att TS känt likadant om det hade varit hennes eget biologiska barn.

Att TS ville vara hemma ifred trodde jag var för att hon var förstagångsmamma, det hade hon inte varit ifall hon hade haft barn sedan innan.

Så hur pajen får ihop det med att ha en biologisk 10-åring sedan innan vet jag inte.

Men du har gjort det klart för mig nu, allt du gjorde var ju att ställa frågor, du hade ingen värdering alls i det hela.

*suckar igen*
  • Mållan 1

Gremlin666 skrev 2009-02-02 10:43:42 följande:

Mmmm...Sannerligen ingen värdering i ditt sätt att uttala dig, du är heeeeeeeeeeeeeelt neutral. *ironi*Och få se, du höll med nån paj *letar efter hennes säkerligen genomtänkta också helt neutrala inställning till TS, den lite elaka styvmamman som säkerligen har för avsikt att stöta bort barnet sedan innan resten av livet för att hon kände sig kluven att ta hand om andras barn för att hon är mammaledig för hennes bebis, och hennes känslor*citat//Vad hemskt det låter när ni säger styvbarn ...Om det hade varit din "egen" dotter..hade inte hon fått komma hem till sin lillasyster?? Är man en familj kan man inte göra skillnad på dina och mina och våra barn.Hon känner naturligtvis att det är hennes lillasyster och känner säkert ävan att du inte "vill" ha henne hemma..Känn efter hur du hade gjort om det varit ditt biologiska barn och gör likadant!Ang att pappa inte är med henne så mycket och svartsjuka...gör du något med bara henne? Gör ni något tillsammans som en hel familj? Igen, jag tycker det låter så illa när man delar upp familjer i olika fack..inget är väl barnens fel men det är alltid de som kommer i kläm...Jag har inte läst mer än Ts så jag vet inte vad andra svarat, detta var vad jag spontant kände när jag läste.Förresten, här får inte barnen gå på fritids efter trean.citat//Kontenta:TS är dum då insändaren inte tror att TS känt likadant om det hade varit hennes eget biologiska barn.Att TS ville vara hemma ifred trodde jag var för att hon var förstagångsmamma, det hade hon inte varit ifall hon hade haft barn sedan innan.Så hur pajen får ihop det med att ha en biologisk 10-åring sedan innan vet jag inte.Men du har gjort det klart för mig nu, allt du gjorde var ju att ställa frågor, du hade ingen värdering alls i det hela.*suckar igen*
    Vad är det som är så ironiskt?
    Det är du Gremlin666 som sitter å dra allt efter din synvinkel, du antar, du vrider på allt... Alla är inte som du, som sitter å söker ett ämne att bråka om.
    Men nu vet du att ja e neutral... & att jag ställt frågor till henne! sen att du hoppar på folk å hugger... för att du inte läser genom inläggen ordentligt å tolka dom på ditt egna lilla vis... e ju helt upp till dej!
  • Gremlin666

Mållan 1 skrev 2009-02-02 10:58:02 följande:

Vad är det som är så ironiskt?Det är du Gremlin666 som sitter å dra allt efter din synvinkel, du antar, du vrider på allt... Alla är inte som du, som sitter å söker ett ämne att bråka om.Men nu vet du att ja e neutral... & att jag ställt frågor till henne! sen att du hoppar på folk å hugger... för att du inte läser genom inläggen ordentligt å tolka dom på ditt egna lilla vis... e ju helt upp till dej!
    Ironin var att du påstår att du är neutral fast du inte är det.
  • izzi

Oj vilken diskussion det blev!

För er som är intresserade så är det så att bonusdottern har inga kompisar här där vi bor - hon åker buss det är nämligen en bit från där hon går i skolan. Därför blir det ju så att hon vill vara med mig när hon kommer hem.

Som jag skrev i inlägget från början, så handlar det mycket om att jag behöver få vila när bebisen sover. Det är möjligt att det finns de som klarar sig utan sömn, men jag vill ta tillvara på de stunder till vila som finns!

• TessaS

Nej, och precis som ts skriver i sin ts så klarar sig 10-åringen i stort sett själv, men det är ju mycket annat än just en 10-åring med i diskussionen. Amningsproblem etc.
    Ja, en tioåring kanske klarar sig nästan själv, men en tioåring förstår också ett behov av ensamtid som förstagångsmamma, _om man förklarar det på rätt sätt_ och då är det här inte ett problem alls.
    Mållan 1 skrev 2009-02-01 23:23:17 följande:

TessaS skrev 2009-02-01 23:04:47 följande:
    Sa inte att de e ja som tar hand om 10åringen... men ni få de att låta som att 10åringen inte kan göra nått själv! De e inte en liten 3 åring vi prata om!
    Till ts:
    Bra att ni kommit överrens. Ta en liten extra stund med 10-åringen och känn av och prata lite om varför, så hon är med på det. Jag och min mans 9-åring hade lite såna ensamma snack... Småpratade bara lite och lät det glida in på ämnet "varför jag vill vara hemma själv lite nu" eller "varför jag kanske är lite lessen och känslosam"...
    Jag får känslan av att ni har ett ganska bra förhållande redan innan så det kommer ligga till bra grund.
    Lycka till!
  • Mållan 1

Gremlin666 skrev 2009-02-02 11:21:18 följande:

Mållan 1 skrev 2009-02-02 10:58:02 följande:
    Ironin var att du påstår att du är neutral fast du inte är det.
    & det vet du?
    hur fan kan du säga att ja inte e neutral!? Tur att du känner mej! ;)
  • Mållan 1

izzi skrev 2009-02-02 11:37:50 följande:

Oj vilken diskussion det blev!För er som är intresserade så är det så att bonusdottern har inga kompisar här där vi bor - hon åker buss det är nämligen en bit från där hon går i skolan. Därför blir det ju så att hon vill vara med mig när hon kommer hem.Som jag skrev i inlägget från början, så handlar det mycket om att jag behöver få vila när bebisen sover. Det är möjligt att det finns de som klarar sig utan sömn, men jag vill ta tillvara på de stunder till vila som finns!
    Tack! Då vet ja! de va de frågaorna ja undrade över från början... sen spårade de ur! Finns de som inte kan läsa... å vrider å vänder på saker här! Därför blev de en j*vla diskussion!
    Då förstå ja att hon vill vara me dej, om hon inte ha kompisar!
  • Ananaspaj

Mmmm...Sannerligen ingen värdering i ditt sätt att uttala dig, du är heeeeeeeeeeeeeelt neutral. *ironi*Och få se, du höll med nån paj *letar efter hennes säkerligen genomtänkta också helt neutrala inställning till TS, den lite elaka styvmamman som säkerligen har för avsikt att stöta bort barnet sedan innan resten av livet för att hon kände sig kluven att ta hand om andras barn för att hon är mammaledig för hennes bebis, och hennes känslor*citat//Vad hemskt det låter när ni säger styvbarn ...Om det hade varit din "egen" dotter..hade inte hon fått komma hem till sin lillasyster?? Är man en familj kan man inte göra skillnad på dina och mina och våra barn.Hon känner naturligtvis att det är hennes lillasyster och känner säkert ävan att du inte "vill" ha henne hemma..Känn efter hur du hade gjort om det varit ditt biologiska barn och gör likadant!Ang att pappa inte är med henne så mycket och svartsjuka...gör du något med bara henne? Gör ni något tillsammans som en hel familj? Igen, jag tycker det låter så illa när man delar upp familjer i olika fack..inget är väl barnens fel men det är alltid de som kommer i kläm...Jag har inte läst mer än Ts så jag vet inte vad andra svarat, detta var vad jag spontant kände när jag läste.Förresten, här får inte barnen gå på fritids efter trean.citat//Kontenta:TS är dum då insändaren inte tror att TS känt likadant om det hade varit hennes eget biologiska barn.Att TS ville vara hemma ifred trodde jag var för att hon var förstagångsmamma, det hade hon inte varit ifall hon hade haft barn sedan innan.Så hur pajen får ihop det med att ha en biologisk 10-åring sedan innan vet jag inte.Men du har gjort det klart för mig nu, allt du gjorde var ju att ställa frågor, du hade ingen värdering alls i det hela.*suckar igen*
    Å nu blandar du in mig oxå....
    Jag har överhuvudtaget inte pratat med dig så var snäll och lämna mig utanför dina kommentarer!!
    Tack!
  • osisen

hmm rent spontant så tycker jag det låter lite hemskt alltihop.. hade du gjort samma sak om hon varit din egen dotter?
    Jag hade låtit henne vara hemma om hon ville såklart. man kna inte vara egoistisk som förälder.. ! alltid barnen i första hand!

• TessaS

Om det hade varit hennes egna dotter så hade hon inte varit en osäker förstagångsförälder och hade väl känt sig lite mer säker.
    Dessutom finns det ju biomammor som har sina äldre barn på dagis/fritids också... dels för avlastning och dels för att det blir roligare för barnen...? Så det behöver ju inte vara så dramatiskt bara för att det handlar om styvbarn.

osisen skrev 2009-02-02 17:29:48 följande:
    hmm rent spontant så tycker jag det låter lite hemskt alltihop.. hade du gjort samma sak om hon varit din egen dotter? Jag hade låtit henne vara hemma om hon ville såklart. man kna inte vara egoistisk som förälder.. ! alltid barnen i första hand!
  • nika

Mållan 1 skrev 2009-01-30 16:35:28 följande: Mmmm... Sannerligen ingen värdering i ditt sätt att uttala dig, du är heeeeeeeeeeeeeelt neutral. *ironi* Och få se, du höll med nån paj *letar efter hennes säkerligen genomtänkta också helt neutrala inställning till TS, den lite elaka styvmamman som säkerligen har för avsikt att stöta bort barnet sedan innan resten av livet för att hon kände sig kluven att ta hand om andras barn för att hon är mammaledig för hennes bebis, och hennes känslor* citat// Vad hemskt det låter när ni säger styvbarn ...Om det hade varit din "egen" dotter..hade inte hon fått komma hem till sin lillasyster?? Är man en familj kan man inte göra skillnad på dina och mina och våra barn. Hon känner naturligtvis att det är hennes lillasyster och känner säkert ävan att du inte "vill" ha henne hemma.. Känn efter hur du hade gjort om det varit ditt biologiska barn och gör likadant! Ang att pappa inte är med henne så mycket och svartsjuka...gör du något med bara henne? Gör ni något tillsammans som en hel familj? Igen, jag tycker det låter så illa när man delar upp familjer i olika fack..inget är väl barnens fel men det är alltid de som kommer i kläm... Jag har inte läst mer än Ts så jag vet inte vad andra svarat, detta var vad jag spontant kände när jag läste. Förresten, här får inte barnen gå på fritids efter trean. citat// Kontenta: TS är dum då insändaren inte tror att TS känt likadant om det hade varit hennes eget biologiska barn. Att TS ville vara hemma ifred trodde jag var för att hon var förstagångsmamma, det hade hon inte varit ifall hon hade haft barn sedan innan. Så hur pajen får ihop det med att ha en biologisk 10-åring sedan innan vet jag inte. Men du har gjort det klart för mig nu, allt du gjorde var ju att ställa frågor, du hade ingen värdering alls i det hela. *suckar igen*
    Väl sammanfattat! Ser vad du ser. Vassa och ironiska uttalanden. Dissa kommentaren på kommentaren.

Ts känner att hon inte orkar att ha båda barnen hemma och frågar hur hon ska lägga fram det så ingen blir sårad. En del tycker att ett relevant svar är att hon ska ha båda barnen hemma...
  • nika

man kna inte vara egoistisk som förälder.. ! alltid barnen i första hand!
    Hur är ts egoistisk som förälder?
  • fryxan

va bra att ni kommit överens om vilka dagar på fritids,2 dar.
    ammning är svårt ibland, för oss funkade ej alls så jag vet hur det känns. det räcker.
    huvudsaken är att man pratar allihop tillsammans även 10-åringen.
    som självklart tycker det är hennes nya egna syskon .
    o vill känna sig delaktig.
    så alla rutiner funkar för alla i familjen

vi hade andra problem i vår fam med en 17-åring kille,med nytt litet syskon som blev en tjej.
    alla vill ha uppmärksamhet stora som små.
    vi försöker lösa det genom att ha egentid för alla o prata så alla känner sig hörda,och berörda.

• Queen70

Tror det är en himla skillnad på om man får sin första bebis och ska försöka lära sig hur det fungerar och med den stora omställningen och oron och tröttheten man har som förstagångsförälder, än om man redan har haft en bebis en gång och sedan får en till. Går nog inte att jämför att ha en liten bebis för första gången och då samtidigt ha ansvar för en bonus på 10 år hemma, med att ha sitt eget barn hemma.

Som förstagångs förälder så behöver man den där tiden ensam med sitt barn, så man kan fokusera enbart på det.

hmm rent spontant så tycker jag det låter lite hemskt alltihop.. hade du gjort samma sak om hon varit din egen dotter? Jag hade låtit henne vara hemma om hon ville såklart. man kna inte vara egoistisk som förälder.. ! alltid barnen i första hand!
Svar på tråden Så kluven till att styvdottern ska vara hemma med mig och bebis