• Betty Boop

    Hur många år åldersskillnad för att räknas som sladdis?

    Hej!
    Vad räknas som sladdis egentligen? Jag har sett flera här som säger att de väntar en sladdis o syskonet är 5-6 år äldre. Det tycker inte jag är en sladdis. 10 år (eller minst 8) tycker jag nog att det ska vara mellan syskonen för att vara sladdis. Jag har inga barn men en sladdbrorsa, jag och min andra bror var 13 och 11 år när han föddes. Idag märks inte ålderskillnaden lika mycket, vi är nu 32, 30 och 19 år.

    Vad tycker ni? Vad "räknas" som sladdis?

  • Svar på tråden Hur många år åldersskillnad för att räknas som sladdis?
  • Aquilon

    Håller med. En 8 år i alla fall. Uppemot 13-15 års skillnad är det väl närmast en skarvsladd ;)

  • symaskinen

    Mina bröder är 7 och 9 år äldre än mig. Alla har kallat mig en liten sladdis. Undrar om "sladd-känslan" blir större för att det är av ett annat kön.

  • Solaris

    Instämmer,är det 8 år eller mer mellan är det definitivt en sladdis.
    Jag är inte eller har några sladdsyskon,däremot har min man två "sladdsyskon",den ene 10 år yngre och den andre hela 19 år yngre,riktig skarvsladd. Med den yngste känns det mer som vi skulle kunna vara föräldrar till.
    Min yngsta moster är 20 år yngre än min mamma,och 22 år yngre än min äldsta morbror.

  • Betty Boop

    Hehe det kan bli lite förvirrande för utomstående att veta vem som är syskon med vem. Min andra bror som inte är sladdis är sambo med en tjej som är 8 år äldre än honom. Hon i sin tur är sladdbarn. Hennes äldsta bror är lika gammal som vår mamma och han har en son som är äldre än hans svåger (min bror alltså) och det skiljer 40 år mellan honom och vår yngsta bror. Rörigt värre!

  • wellah

    10 år eller mer.... Jag har bara sagt sladdig då det varit 15-20 år emellan.... det är inte så vanligt med sånna stora glapp direkt *skratt*

  • Qetesh

    När mitt tredje syskon kom, alltså den 4:e i syskonskaran var den minsta 7 år.
    Vi kallade han för sladdis tills han var 11 månader och det kom en till
    Nu är vi sex syskon, 19, 15, 13, 6, 5, och 3 år och jag tror ingen är en sladdis... Men men.

    Å ni som säger 10 år, hur är det med min syster hos min pappa då?
    Han har bara mig och sen henne med en annan kvinna.
    Det skiljer tio år mellan oss- är hon en sladdis då??

  • taiyin

    Följdfråga; Vad heter motsatsen? Alltså att man skaffar ett barn, och sen väntar tio år och skaffar två-tre till??? *klurar*

  • Spökplumpan

    Jag är nästan 37 år äldre än min lillebror och om jag är gravid nu så blir det 13 år mellan sonen och den nya. Ingen skulle nog ifrågasätta sladdisdefinitionen här. Haha 

  • Litorina
    taiyin skrev 2005-08-08 12:51:11 följande:

    Följdfråga; Vad heter motsatsen? Alltså att man skaffar ett barn, och sen väntar tio år och skaffar två-tre till??? *klurar*


    Då har man två kullar. :)

    Ang. sladdis så tänker jag att det är typ 10 år emellan. 
Svar på tråden Hur många år åldersskillnad för att räknas som sladdis?