• vadskajaghetadå

vilka är vi som gör egen barnmat?

vi kanske kan ge varann tips på lite maträtter, vad man får ge och inte ge etc...

jag brukar göra samma mat till oscar som till oss, fast jag sätter i kryddorna sen när jag lagt undan hans mat.

• Svar på tråden vilka är vi som gör egen barnmat?
  • Pallas

Gör också egen mat jämt. Eller rättare sagt, Viktor äter samma mat som vi och har så gjort från början. Vi har aldrig lagat speciell barnmat eller pysslat med puréer, på sin höjd har vi behövt mosa med en gaffel. Tur för oss, jag är en lat människa1 Vi får se hur Elliot artar sig på matfronten, kanske han kräver mer ansträngning...

• Skruyy

Bra tråd! Ser att den inte är använd på länge så jag puffar upp den lite...

Vad händer om man skulle råka ge för stora bitar av maten? Är det bara att barnen inte äter eller kan de få problem med magen, att magen får arbeta mer?

elinb: är det bara att frysa in barnmatsburkarna efter de har kallnat eller gör du något speciellt med dem? Finns det inte risk att de spricker?

• MiaMaa

jag tror att det enda som händer att vissa barn kan sätta i halsen...man lär sej hur stora varje barn tar....

sen finns det dom som är kräkmagede med och dom spyr om det är för stort....

• o0dizzy0o

Hej alla :) ser att ni gör massa maträtter till era barn :) har en dotter på lite mer en fyra månader , håller på me smakisar nu o ska göra all min barnmat själv, skulle vilja ha tipps på recept av er :) har ni någe kan ni ju skriva i min gb :) vore toppen =)

• elinb

Skruyy

Jag väntar tills de har svalnat, mest för att jag inte vill värma upp min lilla frys. Jag fyller dem inte helt upp för maten sväller lite när den fryser och har hittills inte varit med om att någon burk har gått sönder.

Lycka till!

elin

• aussie

idag gjorde jag lammkött, sötpotatis, broccoli, persilja, sesamolja - mixade runt med stavmixern och det blev jättepoppis. han ville ha mera mera mera.

i havregrynsgröten mixar jag in mangobitar, mangon är billig och så god här just nu.
    Han är 10 månader.

• Gottegrisen

Nån som har nåt bra tips på vad man kan ge en 8-månaders som inte vill äta annat än gröt och frukt till lunch? Jakob älskar frukt och gröt men mat i övrigt är ingen hit. Jag lagar all mat själv men har köpt nån burk för att kolla om det skulle gå bättre - det gjorde det inte.

• Skruyy

Jag har två funderingar:
    1. Hur ser en veckas "matsedel" ut för er som gör egen mat?
    Jag kan känna att det kan bli något enformigt med hemlagad mat men det beror nog på att jag gör mycket av samma mat och lill-tjejen får det som finns tills det är dax för nästa kok

2. Hur vet ni att ni får med alla näringsämnen som era barn behöver?
    I barnmatsburkar finns ju det mest tillsatt som behövs. Hur gör ni andra för att känna er säkra på att era barn får det som de behöver?

elinb - det fungerade perfekt med att frysa in i glasburkar. Nu känns det väldigt smidigt att enkelt kunna ta med mig hemgjord mat om vi ska iväg någonstans.

Gottegrisen - fungerar det inte att ge henne av hemlagad mat även till lunch?

• Gottegrisen

Nej, det funkar inte med "riktig mat" överhuvudtaget till Jakob - han äter två tre skedar och sedan tvärvägrar han. Därav frågan om idéer till vad man kan ge för lunch.

• nickeny

Jag har nu också börjat laga den mesta maten själv, det var inte så jobbigt som jag trodde... Skrutten älskar min mat, det märks! Sen kan jag tillägga att jag helt plötsligt tycker att barnmatsburkarna luktar illa... Någon mer som tycker så?

• Mammatilltretroll

Vad ska jag laga för mat till Meja 8 månader nu då?

Jag brukar laga kalkon,potatis,majs och mixa..

Men nu vill jag ha lite variation Eller snarare Meja vill ha variation

Det vi har hemma är:
    Broccoli
    Ärtor
    Majs
    Kalkon
    Potatis
    Palsternacka
    Ris

Hon är mjölkallegisk...

Hjälp med inspiration!!!

• Lejoninna77
    MiaMaa skrev 2005-08-08 15:36:35 följande:

jag fick ett jätte fiffigt häfte från bvc med olika maträtter när min store var lite...goda recept är det med....där står receptet för vuxna, barn ca 3 år och barn under.....

står vad man ska lägga till till dom olika åldrarna........

maträtterna är:
    lövbiffsnurror
    sjömansbiff
    biffstoganoff
    barnensfavoritgryta
    skinkcouscous
    djungelkottlett
    goda spökgrytan
    pizza medaljonger
    lingon gratäng
    broccolikottletter
    köttfärspaj
    spenatsoppa
    pannkakslasagne
    familje biff
    färsbiffar på spett
    mexikansk köttfärs
    björnes pastagryta
    grön soppa
    rosa pastasås
    mammas kasslerpannkaka
    senapskorv
    wokad falukorv
    indian pil
    nallens kasslersås
    karibisk kyckling
    kyklingchilada
    fiskgratäng
    fiskgryta för sjöbusar

om ni vill ha receptet på nått så får ni skriva....

Länge sen detta skrevs...Jag fick själv den broschyren, men lånade ut den och fick aldrig tillbaka den. Har du möjligtvis din broschyr kvar?? Skulle vilja laga en del rätter som fanns i den till mina yngsta barn🥰 Hoppas att du finns kvar här på familjeliv för har sökt o letat efter denna broschyr på nätet länge🙏
Svar på tråden vilka är vi som gör egen barnmat?