• NenneN

Är det OK att svarta säger "neger" men inte vita?

Såg Dr Phil häromveckan och då var det en debatt som gick ut på att svarta ordet "neger" eller "nigger". Vissa svarta tycker det är ok att svarta kallade varandra för det, dock inte att vita gjorde det.Andra tycket att det var ok att både svarta och vita sa det och andra tyckte inte att någon skulle säga det.

Vad tycker ni och varför?

Jag tycker INTE man bör säga något som andra tar illa vid sig av, dock råkar det komma ord som "negerboll" ur min mun ibland..men jag försöker se till att tänka på det.

• Svar på tråden Är det OK att svarta säger "neger" men inte vita?
  • Zaria

Ja faktiskt, jag menar 2 personer som är överviktiga kan kalla varanndra "tjockis" eftersom de ligger på samma nivå, de förstår ironin och förstår varanndra vad de går igenomn (fördommar och annat), däremot är det inte lika kul om "Milla" 50 kg och fotomodell kallar dem tjockis.

• Manchester

Zaria skrev 2009-01-24 00:16:02 följande:

Ja faktiskt, jag menar 2 personer som är överviktiga kan kalla varanndra "tjockis" eftersom de ligger på samma nivå, de förstår ironin och förstår varanndra vad de går igenomn (fördommar och annat), däremot är det inte lika kul om "Milla" 50 kg och fotomodell kallar dem tjockis.
    Håller med!
    Jag har ett par bekanta, två killar som är bästa kompisar sedan tidernas begynnelse. Den ene är jude och den andre halvafrikan. De har en jargong sinsemellan som sitter i sedan barndom/tonår. Den judiske killen kallar den andra neger och drar "neger"-skämt och den halvafrikanske kan dra jude-skämt och till och med skoja om förintelsen med den judiske killen. Som jag förstått började alltihop när de båda var lite utsatta för mobbing med rasistiska inslag. Att skoja på det här sättet blev en möjlighet att bearbeta vad de var med om. Ett par gånger har jag varit med när någon ny bekant inte fattat vad som pågår, utan kommit egna skämt om "negrer" och judar. Det har slutat riktigt pinsamt. På ett sätt kan man kanske tycka att de här killarna får skylla sig själva som ibland drar sina dåliga vitsar öppet bland folk, men jag tycker ändå att det är rätt uppenbart att ingen annan får delta.
  • Zaria
    Manchester skrev 2009-01-24 00:55:26 följande:
    Zaria skrev 2009-01-24 00:16:02 följande: Håller med!Jag har ett par bekanta, två killar som är bästa kompisar sedan tidernas begynnelse. Den ene är jude och den andre halvafrikan. De har en jargong sinsemellan som sitter i sedan barndom/tonår. Den judiske killen kallar den andra neger och drar "neger"-skämt och den halvafrikanske kan dra jude-skämt och till och med skoja om förintelsen med den judiske killen. Som jag förstått började alltihop när de båda var lite utsatta för mobbing med rasistiska inslag. Att skoja på det här sättet blev en möjlighet att bearbeta vad de var med om. Ett par gånger har jag varit med när någon ny bekant inte fattat vad som pågår, utan kommit egna skämt om "negrer" och judar. Det har slutat riktigt pinsamt. På ett sätt kan man kanske tycka att de här killarna får skylla sig själva som ibland drar sina dåliga vitsar öppet bland folk, men jag tycker ändå att det är rätt uppenbart att ingen annan får delta.
    Min tjejkompis (mörkhyad) kan faktiskt säga att "klart du inte fattar det där du är ju NEGER" men då vet både hon och jag hur otroligt kränkande det är att bli kallad neger och hur mycket man hatar det. I hennes fall benämns hon som "neger***** när någon skall berätta vem hon är.

I vårt fall vet vi båda hur det känns,vad vi känner osv därav att just vi kan prata så till varandra på skämt. Om däremot någon som inte vet hur det känns att ha väst upp med att bli kallad neger sen dagis och tror att han/hon är rolig blir det liksom en annan sak.
  • Wasabi

Man får väl alltid skämta om sig själv...självironi ...men inte om andra, det blir en helt annan grej..däremot så tycker jag att N-orden skulle utrotas helt..det låter illa vem som än säger dom...dom orden uppfanns av vita och användes sedan nedsättande...

I vårat hem existerar inte något av dom orden på något sätt över huvudtaget...mina barn är en ny generation och med dom kommer hopp om en ny bättre värld där man har respekt för varandra så mycket det går...även om det känns långt borta så gör jag så gott jag kan med att föra fram det till mina barn....det börjar väl alltid på gräsrotsnivå... =)

Så är min åsikt...nu ska jag sova!

• felicityporter

Neger är inte ett särskilt laddat ord för mig, däremot kan sammanhanget och sättet att säga det på göra det till ett oerhört laddat ord. Jag säger "negerbullar" och ibland säger jag "neger" när jag inte tänker mig för, men oftast säger jag "svart". Vad andra svarta väljer att kalla varandra i skämtsam ton har jag inget med att göra och jag tycker det är helt okej om en svart kallar en annan svart för neger (så länge den svarta inte säger det i ett sammanhang där det är uppenbart att han menar det som ett skällsord).

Ett ord som däremot är bra mycket mer laddat och som jag uppfattar som riktigt kränkande är "blatte". Min kille är född i USA, uppvuxen i Sverige och hans föräldrar kommer från kroatien. Han säger själv att han är blatte ibland och att våra eventuella barn kommer bli "blattar" och det har jag rysligt svårt för. Blatte - till skillnad från neger - är ett skällsord och har aldrig varit något neutralt ord.

• aprilsill

felicityporter skrev 2009-01-24 06:15:27 följande:

Neger är inte ett särskilt laddat ord för mig, däremot kan sammanhanget och sättet att säga det på göra det till ett oerhört laddat ord. Jag säger "negerbullar" och ibland säger jag "neger" när jag inte tänker mig för, men oftast säger jag "svart". Vad andra svarta väljer att kalla varandra i skämtsam ton har jag inget med att göra och jag tycker det är helt okej om en svart kallar en annan svart för neger (så länge den svarta inte säger det i ett sammanhang där det är uppenbart att han menar det som ett skällsord).Ett ord som däremot är bra mycket mer laddat och som jag uppfattar som riktigt kränkande är "blatte". Min kille är född i USA, uppvuxen i Sverige och hans föräldrar kommer från kroatien. Han säger själv att han är blatte ibland och att våra eventuella barn kommer bli "blattar" och det har jag rysligt svårt för. Blatte - till skillnad från neger - är ett skällsord och har aldrig varit något neutralt ord.
    Jag måste säga att jag aldrig tänkt på blatte som ett negativt laddat ord som du säger.
  • Louvre

Äh... varför tilltala någon med neger eller alt svenne?
    Jag har aldrig användning för just dessa ord i min vardag så jag fattar nog inte grejen.

• Zaria
    felicityporter skrev 2009-01-24 06:15:27 följande:
     Blatte - till skillnad från neger - är ett skällsord och har aldrig varit något neutralt ord.
    Och när har neger varit ett positivt ord menar du?
  • Wasabi
    Svar på #18
    Zaria skrev 2009-01-24 16:43:32 följande:
    Och när har neger varit ett positivt ord menar du?
    Ja det undrade precis jag också...?
  • Velour

Det beror på. Jag har blivit kallad blatte eller svartskalle av ett par av mina vänner utan att ta det minsta illa upp. Vi skojade ju med varann.

Men om nån jag knappt känner, slänger ur sig detta, ser jag som att personen har negativa åsikter om mig och blir då lite arg.

Om en annan blatte/svartskalle säger detta ord till mig, blir jag inte arg eftersom h*n själv är det. Naturligtvis kan vemsohelst vara främlingsfientlig mot vemsomhelst, men det är på nåt sätt nästan komiskt om en som ser ut som jag kallade mig för samma namn som h*n själv ser ut som.

Ni kan ju fråga er själva, skulle det vara hemskare om en blatte kallade er för svenne än en svenne?
    Eller skulle det kvitta?

• Hoppentoss

jag tycker både blatte och svenne är elaka slag ord. Skulle inte använda dem eller skojja om orden..

Svar på tråden Är det OK att svarta säger "neger" men inte vita?