• karita78

Utomhavandeskap?

Hejsan!

Är det någon som har haft utomhavandeskap utan att ha haft smärta? Jag är sååå nervös idag,, ska gå och ta nytt blodprov och det kan visa om det är utomhavandeskap. Jag har dock inte haft smärtor och är i vecka 8. Det senaste blodprovet visade ett hcg värde på 3500 (vecka 7+2). Läkaren uttryckte sig såhär "jag ser en skugga i livmodern som är mindre än förväntad i denna vecka, typ 2 mm stor". Alla frågor kommer ju efteråt, är det skuggan som är "fostret"? Jag har haft bruna flytningar i en veckas tid men de har avtagit nu och sökte därför vården, men de har avtagit nu.

Kram från superoroliga jag...

• Svar på tråden Utomhavandeskap?
  • Kluvenflicka

utomkvedshavandeskap är när fostret fastnar på vägen, i gångarna. Syns ngt i livmodern så är det inte det.

Om läkaren sett ngt i livmodern kan det inte vara utomkvedshavandeskap. SKulle det vara ngt så är det MA isådanafall..att fostret slutat växa. Det kan oxå vara så att du inte är i den veckan du tror o att det är därför som fostret är mindre än väntat..förstår att du är orolig men det behöver som sagt inte vara ngt..

• miss nöjd

Jag hade utomkvedes utan att ha ont eller känna av det.
    Men om du var på Gyn och de gjorde Ul- sa de ngt om hur äggledarna/stockarna såg ut? Visst- det är inte alltid man ser utomkvedes men iaf...
    Håller tummarna för att det inte är utomkvedes iaf- det är inte en rolig historia..

• karita78

Hejsan,

miss nöjd: okej, vad visade ditt hcg värde vid mätningarna vid utomhavandeskap? Hur konstaterades det? Min läkare såg inget vid äggledarna men det är ju som du säger, det är ju inte alltid de ser med UL. Så därför tar de väl även blodprov och i om de misstänker blir det säker mer UL. Har hört att man får smärta vid utomhavandeskap men det finns väl alltid undantag,, hade du blödningar?

kramar från en som har just blivit stucken i armen av nål och väntar på provsvaret:(

• vivexa

Jag hade inte heller ont av mitt utomkveds.
    Det kom lite blod, men det gjorde inte ont.

På vul såg man en helt tom livmoder men med lite tjockare slemhinnor än normalt, men VAR graviditeten satt kunde de inte se. Hcg steg sakta eller stod stilla ibland.

Sedan kom allt ut som ett missfall så jag behövde inte opereras som tur var.

• karita78

Hej Justina 2,

Vilken tråkig upplevelse! I vilken vecka kom missfallet?

kramar

• karita78

Hej,

Nu har de ringt och berättade var blodprovet visade. De misstänker inte utomhavandeskap utifrån hcg värdet eftersom det inte hade ökat i den takt som det brukar göra då de misstänker detta tillstånd. Då är det vara att vänta en vecka till VUL igen och se om det har växt nåt i livmodern sedan sist...

kramar från ovissa jag..

• mee2

karita78 skrev 2009-01-24 13:23:43 följande:

Hej,Nu har de ringt och berättade var blodprovet visade. De misstänker inte utomhavandeskap utifrån hcg värdet eftersom det inte hade ökat i den takt som det brukar göra då de misstänker detta tillstånd. Då är det vara att vänta en vecka till VUL igen och se om det har växt nåt i livmodern sedan sist... kramar från ovissa jag..
    nör de trodde jag hade utomkveds med detta barn jag e gravid med nu sa läkaren att vid utomkveds så ökar inte hcg värdet knappt nått, vid en graviditet ökar det snabbt..... men jag hade inte utomkveds å nu e ja gravid i v 31 lycka till
  • vivexa

karita78 skrev 2009-01-24 12:00:33 följande:

Hej Justina 2,Vilken tråkig upplevelse! I vilken vecka kom missfallet?kramar
    Jag tror det var i vecka 9.

Hoppas allt går bra för dig nu!
  • miss nöjd

jag minns inte helt vad det låg på HcG. Men när det beslutades att jag skulle op var det det på 8000 nästan. Det var då i v7+3 eller dyl.
    Jag hade som sagt inget ont alls eller obehag. Saken var den att jag hade en "vanlig" mensblödning vid tiden för mens men att gravtesten fortsatte visa + starkare efter blödningen så jag gick för att kolla om jag var gravid eller inte. Och då syntes ju inget i livmodern. Dock så sa den läkaren att han trodde det skulle bli neg snart. Dock så frågade han om jag känt obehag från höger äggstock. Vilket jag inte hade. Så han måste sett NGT avvikande för där satt graviditeten sen....

karita78 skrev 2009-01-24 11:42:29 följande:
    Hejsan,miss nöjd: okej, vad visade ditt hcg värde vid mätningarna vid utomhavandeskap? Hur konstaterades det? Min läkare såg inget vid äggledarna men det är ju som du säger, det är ju inte alltid de ser med UL. Så därför tar de väl även blodprov och i om de misstänker blir det säker mer UL. Har hört att man får smärta vid utomhavandeskap men det finns väl alltid undantag,, hade du blödningar?kramar från en som har just blivit stucken i armen av nål och väntar på provsvaret:(
  • karita78

hejsan missnöjd:

Jo de berättade att vid utomhavandeskap stiger hcg värdet i höjden tidigt.. tydligen hade inte mitt hcg värde stigit avvikande sedan 48 h tillbaka och då minskar misstankarna om detta tillstånd. Jag hade ju 3500 i förrgår, 7+2, men jag fick inte veta det nya värdet (glömde fråga). Det är bara att vänta och se vad VUL visar på torsdag. Jag känner på mig att det har dött redan och att missfall är att vänta.. Jag tror det p.g.a. att jag inte har några grav symtom längre. Vid mina två tidigare graviditeter hade jag illamående denna vecka men jag känner ingenting. Och eftersom läkaren såg något som var mindre än förväntat så är det säkert så.. att det har slutat att växa och dött. Men jag får väl inte dra alla slutsatser ännu eftersom jag har ett VUL att vänta först...

• mee2

karita78 skrev 2009-01-24 16:17:48 följande:

hejsan missnöjd:Jo de berättade att vid utomhavandeskap stiger hcg värdet i höjden tidigt.. tydligen hade inte mitt hcg värde stigit avvikande sedan 48 h tillbaka och då minskar misstankarna om detta tillstånd. Jag hade ju 3500 i förrgår, 7+2, men jag fick inte veta det nya värdet (glömde fråga). Det är bara att vänta och se vad VUL visar på torsdag. Jag känner på mig att det har dött redan och att missfall är att vänta.. Jag tror det p.g.a. att jag inte har några grav symtom längre. Vid mina två tidigare graviditeter hade jag illamående denna vecka men jag känner ingenting. Och eftersom läkaren såg något som var mindre än förväntat så är det säkert så.. att det har slutat att växa och dött. Men jag får väl inte dra alla slutsatser ännu eftersom jag har ett VUL att vänta först...
    så sa dom inte till mig de sa att om hcg stiger är det tecken på normal graviditet å står det stilla eller stiger lite så är det ett utomkveds.....
  • elisabet7101

Idag kl 14.45 ska jag till sjukhuset och kolla om jag möjligtvis har utomhavandeskap och jag är så himla orolig.Jag har ont på höger sida sen igår som går ner till knät.Är det normalt?Eller har jag möjligtvis sträckt mig då jag lyfte en tung tvättkorg och lyfte lite lådor?Jag är i vecka 6.Jag är helt skräckslagen.Kan det vara något annat?Snälla något svar gärna innan jag ska åka.

Svar på tråden Utomhavandeskap?