• Novemberkaktus

Saab 9-5 vs Toyota Avensis ??????

Det står mellan två bilar, hur ska vi välja? Vad har ni kloka människor för åsikter och erfarenheter.
    Båda är kombi.

1. Saab 9-5 2,0T Biopower, -05.
    10900 mil
    Info: Bensin/etanol, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Rails, Regnsensor, Backsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Sportstolar, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - friktion ska få byta till dubb), Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, Pilotpkt Sportpkt, Vinterpkt,
    Pris 115 000 får den för 105 000

2. Toyota Avensis 1,8, -05
    8600 mil
    ABS-bromsar,AC, Airbag förare och passagerare samt sidor, Antisladd, Antispinn, CD stereo, Drag, Elhissar fram manuell bak, Elspeglar, Fjärrstyrtclås, färddator, motorvärmare, rails, servo, sv-såld, vinterhjul dubb, yttertemp.
    Pris 128 000 vi får den för 117 000

Hur ska vi tänka???
    Båda har varit leasingbilar, saben har gått långdistans och toyotan i stadstrafik.
    Hur är de i reparationer framöver, båda är ju relativt nya.
    Vi är totalt okunnika i bilsvängen.

• Svar på tråden Saab 9-5 vs Toyota Avensis ??????
  • Danne74

Man ska inte ha brådis när man köper bil, i synnerhet inte nu när det är så fördelaktigt att just köpa bil.

Ta god tid på er och välj länge för bästa köp, det är mycket pengar som står på spel.

• Pappa G

Charmiz skrev 2009-01-26 07:40:10 följande:

Se till att handlaren gör 12 000 servicen då den kostar runt 12 000 Då får du billiga servicar i 12 000 mil till.
    Var har du fått den, grovt felaktiga uppgiften från?
  • Pappa G

Jag noterar att BioPower-versionen har en tätare serviceintervall (1 500 mil) än den vanliga bensinvarianten (3 000 mil). Själva kostnaden skiljer det nog ändå inte så mycket på enligt www.maptun.se/serviceGuide.php.

• Charmiz

Jag kanske tog i. Men se till att de gör den servicen då dne är den dyraste på saab:en

• Novemberkaktus

Har varit hos bilhandlaren idag.Han ska kolla igenom den imorgon, blir ju spännande. Vi får ingen service verkar det som den kosta straxt över 5000 att göra på hans firma inga 12000 i alla fall.

Vi får med en ny plastmatta bak, kuppeuttag som saknades, vå byter vinterdäck och får välja sommarfälgar samt att han ska fixa upp två röda fläckar (dörruppslag) samt en lång men inte så djup repa på huven. När detta är fixat ser bilen ut som ny!

Men vi bestämmer oss inte förrens han har kollat igenm bilen. Men han menade på att om något är dåligt så fixar han det, han tjänar inget på att sälja halvtrasiga bilar, han har ett rykte att behålla då han inte annaonserars peciellt mkt utan lever på sitt rykte.

• Novemberkaktus

Vi har lite brådis att köpa en bil till då sambon börjar jobba skiftimorgon,denhr veckan hanvi löst med svärmor ochsvärfar men många veckor blir väldigt jobbigt att lösa.

• Anghammarad

Det är egentligen ganska enkelt.

Vill ni ha en driftsäker bil med hög kvalitét och relativt låga driftskostnader men men kanske lite småtråkig känsla så väljer ni Toyotan.

Vill ni ha en pigg och elegantare bil fast med risk för högre kostnader både vad gäller bränsle och reparationer och mer krångel överlag så väljer ni Saaben.

• Novemberkaktus

har kommit fram till att vi är lite crazy och väljer saaben för hela den bilen tilltalar oss helt enkelt och nuhar vi ventilerat allaproblem ut och in tio gånger så vi är bredda på att det kommeratt bli endel service. Det enda vi gillade med toyotan var att denvar ganska snygg, bensinsnål och verkar vara driftsäker...men annars en otroligt tråkig bil som inte tilltalade speciellt mkt, kanske om den hade haft lite "lyxigare" innanmäte, men det faktumatt man tex är tvungen att slå på och av hellyset känns lite 80-tal eller ännu tidigare:o) det behövervi inte ens på 850n, förvisso en bagatell men ni kanske förstår min tanke.

Saaben är skiitfin, ser ut som ny!

Den verkar också vara hyffsad i delar, kollade upp den dag och bakvagnen (troratt det var bussningar) verkar vara ganska nyligen servad. Kedjan var som den ska och repan som fanns ska gå att fixa bort enl bilvårdscenter....blir nog bra!

Jättetack till alla som deltagit i tråden, fortsätt gärna att skriva om ni vill! Jag är med

• Novemberkaktus

obs! min mellanslagstangent är inte vad den borde vara därav lite väl många ihopskrivningar.

• Novemberkaktus

Haha! Har ju integ gjort något köp än, men tack på förhand

hoppas att det är en bra klubb!!!

• Kalle Johansson

Det är en gammal tråd det här, det är jag fullt medveten om. Men jag tycker fortfarande att ämnet är klart intressant - SAAB vs TOYOTA. Glad

Nu har det ju gått några år sedan tråden startades, men ämnet är nästan mer intressant idag. Skrattande

Toyotan ligger riktigt bra till hos svenska bilprovningen. Väldigt sällan bilen får massa påpekande. Enda nackdelen jag kan komma är att rostskyddet på Toyotan, liksom på ALLA asiatiska bilar, är dåligt, och i många fall riktigt dåligt. Enda påpekan på Saaben vad beträffar rosten är skärmkanterna bak dvs de så omtalade "hundbenen". Annars klarar sig Saaben alldeles utmärkt. 

Håller själv på att söka en gammal Avensis som du kan läsa om här: 
    Inköp av begagnad Toyota Avensis 2005 - 2010 - åsikter och tips...
    https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=320137

Gamla begagnade Toyota Avensis faller som en i värde medans gamla begagnade Saabar stiger extremt i värde. Och har gjort i ett par år. Förklaringen är naturligtvis den att Saaben inte tillverkats på 14 år och de få exemplar som finns idag köps upp av samlare occh många gånger totalrenoveras till nyskick. Mest populära bland samlarna är FÖRSTA och SISTA årsmodellen. 

Tryggaste köpet > Avensisen. Roligast att köra och bästa investeringen förutsatt att man kan hitta ett fräscht exemplar > Saab.

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
Svar på tråden Saab 9-5 vs Toyota Avensis ??????