• mandelblomma

vad är rimligt att de ska betala med barnbidraget

dottern som blir 16 år i sommar får 1050kr per månad som ska räcka til hennes kläder, telefonkort och nöjen.
    Jag betalar dock lite dyrare saker som ridväst och liftkort i fjällen och liknande.
    Nu kommer hon inte få bb i juli och augusti då hon fyller i juni...tror jag kommer ge henne 500kr i månadspeng de här månaderna och i synnerhet om hon inte får sommarjobb som hon alltså söker.

Hur gör ni med era tonåringar?

• Svar på tråden vad är rimligt att de ska betala med barnbidraget
  • majlinsa

jag tycker då att det är rimligt.. säger du redan nu att du kommer ge hene 500kr och en liten hint att hon ska spara undan lite pengar så får hon samtidigt lära sig lite om pengars värde..

• mandelblomma

majlinsa skrev 2009-01-25 11:20:29 följande:

jag tycker då att det är rimligt.. säger du redan nu att du kommer ge hene 500kr och en liten hint att hon ska spara undan lite pengar så får hon samtidigt lära sig lite om pengars värde..
    Ja jag har tipsat henne om att spara i alla fall 100kr i månanden till sommaren om det blir så att hon inte hittar något jobb.
  • Bevabus

Det som du ger din dotter får jag av mina föräldrar, låter alldels utmärkt bra.

• wiizz

månaderna jag inte fick barnbidrag som tonåring fick jag ungefär lika mycket som det låg på. plus extra då om jag behövde något speciellt så som jacka eller skor=)

• abnocto

Jag har givit samma belopp de månaderna som studiebidraget inte kommer för det är inte lätt att få jobb i den åldern och deras utgifter snarare ökar på somrarna. Det ska räcka till kläder, smink o nöje (ej telefon). Sedan betalar jag extra om stora dyra inköp måste göras. Semestrar inkl liftkort står jag för.

• Maskot

Vi betalar också ut samma avgift som studiebidraget även under sommaren. Pengarna dras via autogiro från vårt konto så det har bara rullat på.
    Tycker också att han kan ha den summan även på sommaren.

• mandelblomma
    Maskot skrev 2009-01-27 23:33:14 följande:
    Vi betalar också ut samma avgift som studiebidraget även under sommaren. Pengarna dras via autogiro från vårt konto så det har bara rullat på.Tycker också att han kan ha den summan även på sommaren.
    hmmm kanske får ändra mig, men känner att det kan vara en bra morot för att lära sig lite planering...alltså att hon måste spara lite under våren för att få samma summa.
    Som det är nu är framförhålling hennes svåraste med pengar :)
  • soolim

min son får spara nu till sommaren. samma sak till dyrare inköp såsom jackor, skor etc. hans barnbidrag ska räcka till allt och annars får han dela reklam eller något. vi har fler barn och har valt att prioritera så att vi kan vara hemma mer m familjen så vår ekonomi tillåter inte att han får över 1000 kr i månaden att "leka" upp.

• fryxan

vi satte helt klara regler innan att det skulle räcka till :
    kläder, nöjen telekort resor.
    fick själv spara inför sommaren om han ej skulle få nåt jobb.
    klart vi hjälpte till i skarven innan man lär sig men alla pengar han fick extra då fick han tjäna till genom.
    att storstäda tex 100:- handla ca: 20:- etc.

Svar på tråden vad är rimligt att de ska betala med barnbidraget