Hej
För 10 månader sedan födde jag min son i vecka 30. Det kändes som att allt gick så bra de första dagarna. När han var 5 dagar fick vi veta att han hade fått en hjärnblödning, grad 3. Då blev vi ledsna och oroliga. Jag fick bilden i huvudet av ett väldigt handikappat barn och ställde in mig på det värsta scenariot.
Huvudomfånget ökade snabbt pga att det blev obalans i ryggmärgsvätskan när den skulle bryta ner blodet. Han tappades på vätska 3 ggr i ryggraden. Det blev aldrig stopp, men pratades lite om shunt. Det var när han var runt 6 veckor han tappades på vätska och när han var 14 veckor minskade huvudomfånget för att det blev balans och kroppen började kunna ta hand om vätskan.
Lite senare oroade jag mig mest för framtiden, att han kanske skulle bli annorlunda och mobbad i skolan.
Det dröjde ända till 4 veckor efter beräknad förlossning innan han orkade amma tillräckligt, så jag fick komplettera med flaska när han slutat med sond. Sköterskorna tyckte att han var "stor" när han var i vecka 37 och att han skulle klara att amma själv, men han hade inte ork nog. Jag tror att det ev kan ha berott på blödningen.
Nu är han 10 månader och sitter stadigt själv, har precis börjat hasa sig framåt på mage. Drar sig upp till stående om han hittar något bra att hålla i. Han äter jättebra och allt känns bra.
Det troligaste menet om han skulle få något men är att han får en svagare sida, men vi har inte märkt något sådant än. Sist vi var hos sjukgymnast sa hon att han utvecklats över förväntan.
Han fick troligtvis sin blödning några timmar efter förlossning, läkaren såg att något värde varit dåligt då.
Alla kramar till er.
/Catrin