• Anonym

Förändrad till det sämre efter att ha blivit mamma

Jag bara undrar om det finns någon här ute som liksom jag tappat bort er själva totalt efter att ni blev mammor?

Nu talar jag inte om de första månaderna eller det första året. Det har gått flera år sedan jag blev mamma och jag har ännu inte hittat tillbaka till den glada, sociala, positiva människa jag var tidigare.

Jag älskar mina barn över allt annat, tro inget annat.

Men jag saknar mig själv. Jag är numera en deprimerad människa som har höga krav på mig själv som mamma och dessa krav kan jag inte leva upp till. Nu är det så illa att jag inte ens skulle kunna leva upp till de allra enklaste krav.

Jag känner mig som om jag lever i en bubbla. ALL tid går åt till att grubbla, oroa sig, ta hand om barnen. De är mitt allt och jag har inte plats för något annat i mitt liv. Inget annat känns liksom viktigt längre. Jag önskar att jag kunde känna glädje inför något annat, för jag har gått in i väggen totalt nu och skulle behöva komma härifrån ett tag, men det går inte.

Jag känner mig så fast. Saknar friheten enormt, men samtidigt skulle jag aldrig kunna vara utan mina barn. Mina barn som jag knappt orkar ta hand om längre

Finns det något mer här som tycker det är svårt att vara mamma, alltså RIKTIGT tufft och svårt, och som har tappat bort er själva?

Det känns som om jag är den enda som har blivit såhär. Jag förstår att jag inte är den enda som tycker det är jobbigt att vara mamma, men det känns som att andra, trots att de är trötta och oroliga, ändå kan kombinera föräldraskapet med jobb, nöjen, vänner osv. Jag har ingen ork alls över till något annat än att vara mamma

• Svar på tråden Förändrad till det sämre efter att ha blivit mamma
  • my32

Stackars dig!
    Jag känner igen mig själv i det du skriver men min son e bara 7 mån. Tror det är viktigt att få till det med barnvakter och att pappan tar sitt ansvar. Man måste börja någon stans och lätta upp lite för att det där andra ska kännas viktigt igen. Kram

• johannanea

känner igen mig massor! nea är 11 mån o det kanske lättar lite vem vet men jag håller med förra inlägget man behöver hjälpen från först ofrämst pappan men även från omgivningen även om man är som jag o har svårt för att be om hjälp för att man tex bara vill kunna städa i fre eller ta en promenad.........

många kramar till dig hälsa gärna på i mitt kryp in...... är ny här

• Anonym

Hur går det för dig?? Tar du hjälp av nån barnvakt??

• PA2

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Mina pojkar är nu 4 och 6 år. Fram till min stora pojke var 4 år så känndes det mesta ganska hopplöst, det gick så långt så jag började isolera mig från andra människor för jag orkade inte vara glad.

På slutet började jag få panikångest attacker och grät nästan jämt. Då när jag var mitt uppe i det såg jag ingen ljusning...Så en dag var jag så nere och förtvivlad att jag inte kunde gå på jobb, mina ångest attacker avlöste varandra. Den dagen ringde jag psyk (Två veckor före hadde jag varit på vårdcentralen och gjort massor av tester, jag kännde att något var fel) Jag fick komma in samma dag och prata med en psykolog hon sa något som fick allt att vända så smått -Det räcker att vara "GOOD ENOUGH MOTHER".Jag behöver inte vara "super mum".

Nu, två år senare så förstår jag att jag var väldigt långt nere längre ner än vad jag själv insåg. Jag önskar att jag sökt hjälp tidigare, men bättre sent än aldrig.

Jag önskar dig all lycka och styrka!!!

• MajaEve

Oh ja. Mina absolut sämsta sidor har kommit fram på riktigt sen jag blev mamma. Jag har en 8 åring och en 3 åring. Det värsta är att jag hör hur jag låter EXAKT som min egen mamma gjorde när jag var liten och hon var sitt sämsta jag... Hon i sin tur lät garanterat som sin mamma osv. 
    Tyvärr tror jag inte att barnen är särskilt välgörande för mig men jag har insett att det faktiskt handlar om mig. De är enligt kosmos viktigast och jag är allt annat än prioriterad av världsordningen. Låg status helt enkelt. Så mitt mående är inget någon uppskattar att höra om på grund av den rollen jag har som just mamma. Om jag hade vetat det innan bla bla bla, jag får skylla mig själv bla bla bla, jag skulle ha tänkt på det innan bla bla bla. Nej det fungerar alltså inte så..

Verkligheten är att detta är något jag upptäckte efter jag fått mitt andra barn att jag älskar dem men jag är personligen helt förändrad och all energi är i princip död.

Anonym skrev 2005-08-08 23:27:23 följande:
    Förändrad till det sämre efter att ha blivit mamma

Jag bara undrar om det finns någon här ute som liksom jag tappat bort er själva totalt efter att ni blev mammor?

Nu talar jag inte om de första månaderna eller det första året. Det har gått flera år sedan jag blev mamma och jag har ännu inte hittat tillbaka till den glada, sociala, positiva människa jag var tidigare.

Jag älskar mina barn över allt annat, tro inget annat.

Men jag saknar mig själv. Jag är numera en deprimerad människa som har höga krav på mig själv som mamma och dessa krav kan jag inte leva upp till. Nu är det så illa att jag inte ens skulle kunna leva upp till de allra enklaste krav.

Jag känner mig som om jag lever i en bubbla. ALL tid går åt till att grubbla, oroa sig, ta hand om barnen. De är mitt allt och jag har inte plats för något annat i mitt liv. Inget annat känns liksom viktigt längre. Jag önskar att jag kunde känna glädje inför något annat, för jag har gått in i väggen totalt nu och skulle behöva komma härifrån ett tag, men det går inte.

Jag känner mig så fast. Saknar friheten enormt, men samtidigt skulle jag aldrig kunna vara utan mina barn. Mina barn som jag knappt orkar ta hand om längre

Finns det något mer här som tycker det är svårt att vara mamma, alltså RIKTIGT tufft och svårt, och som har tappat bort er själva?

Det känns som om jag är den enda som har blivit såhär. Jag förstår att jag inte är den enda som tycker det är jobbigt att vara mamma, men det känns som att andra, trots att de är trötta och oroliga, ändå kan kombinera föräldraskapet med jobb, nöjen, vänner osv. Jag har ingen ork alls över till något annat än att vara mamma

• Anonym (J)

Gå till en samtalsterapeut 

Svar på tråden Förändrad till det sämre efter att ha blivit mamma