• Rodenback

Vad gör man när ens dotter vägrar gå upp på morgonen och inte kommer iväg till skolan?

Hon är på väg in i tonåren. Håller sig vaken på olika sätt på kvällar-nätter. Vad gör man? Det går ju inte att tvinga någon att gå och sova, tvinga någon att gå upp.

Jag har givetvis provat allt. Jag vill höra ifrån andra som har eller har haft liknande problem.

• Svar på tråden Vad gör man när ens dotter vägrar gå upp på morgonen och inte kommer iväg till skolan?
  • Rodenback
    Miafia33 skrev 2009-03-27 23:34:57 följande:
    FrökenKanSjälv skrev 2009-03-27 21:36:50 följande: Alla barn är unika på sitt sätt Men å andra sidan får du inte upp din tjej är det ett problem och det innebär att det sätt som du har försökt på inte hjälper. Vilka metoder har du testat?
    Om ni läser i Trådstarten så står det där "Jag har givetvis provat allt." Det intressanta är att höra ifrån andra som har liknande problem. Även ni andra är förstås mycket välkomna till att delta.

Det är kul när det kommer innovativa och lite ovanliga tips som Höströd kom med. Kvarsittning om man kommer för sent. Det är dock inte användbart för min del eftersom min dotter inte alls går till skolan om hon försovit sig. Nu har hon dock blivit lite bättre på att komma iväg. Kommer iväg ca varannan gång. Istället har det uppstått andra problem. Jag återkommer om detta eller kör igång en annan tråd.

Läser just nu en bra bok för att förstå hur tonåringar funkar: "Tampas med tonåringar" av Björn Wrangsjö. Någon som läst den? Gör det definitivt innan era barn blivit för mycket tonåringar.
  • Höströd

Hej igen, vad får hon i månadspeng?

• danitra

Underlätta så mycket som möjligt (börja ta på henne kläder medan hon sover, packa en frukost som hon kan ta med sig osv) och sedan är det tvång som gäller. Tända lampan, sätta på hög musik och dra henne upp ur sängen.

• ummAmira

Min väninnan tog också kontakt med skolan.Dom hade stora möten med kuratorn skolsköterskan och hans mentor för hans klass.Dom sa att mamman ska egentligen inte behöva väcka en 16åring som ska kalla sig myndig 2 år senare..men man kan väcka max en gång..sen får han komma för sent och då får han konfronteras med lärarna själv när han väl kommer.Och kommer han för sent tillräckligt många gånger kommer han skämmas att alltid vara sist och tillslut inse att man inte kan vara uppe till 3 och försöka gå upp kl6.30 och orka med skolan fram till 16.00..det är hårt i början för hela familjen men tillslut kommer det ske framsteg.Lycka till..en tonåring är INTE någon liten 7 åring man kan bossa över..tyvärr.

• Höströd

Jag gör ett exempel, oftast styrs ju ungdomar lätt av pengar, för att de ska kunna hitta på något.

Har din dotter några som helst intressen för sin månadspeng så borde du testa detta:

Säg till henne att hon inte kommer få sin månads/veckopeng som vanligt utan den styrs av de dagar hon kommer till skolan. Ex: Din dotter får 500 kronor i månaden, då är varje skoldag värt 25kr/dag. Kommer hon upp i tid och går till skolan får hon en dagspeng, skulle hon missa så försvinner de pengarna helt enkelt.

Det är bara göra en lista som ni prickar...det kan bli väldigt lite pengar för henne i månaden och det blir heller inte roligt för henne, ge henne heller inga extra förmåner under testperioden, var hård.

Har pratat med henne om skolplikt, här kommer bra info som du också kan utnyttja alltså skulle ni som föräldrar få böter pga av dotterns bortfall från skolan, kan ni driva in det från henne istället...

Skolplikt

Vad innebär skolplikt?

Alla barn i åldern 7 till 16 år som är bosatta i Sverige måste gå i grundskolan.
    Det kallas för skolplikt och innebär en fullständig rätt till utbildning som ingen kan ta
    ifrån barn och ungdomar.

Vårdnadshavarens skyldighet

Politikerna i Sveriges riksdag har bestämt i skollagen att vårdnadshavaren är skyldig
    att se till att barnet kommer till skolan. Som förälder har man ett tydligt ansvar för
    att barnet får sin utbildning och inte håller barnet hemma, eller av olika anledningar
    inte ser till att barnet kommer till skolan.

Kommunens skyldighet

I skollagen står det också att kommunen är skyldig att kontrollera att eleverna finns
    i skolan. Skolan ska kontakta hemmet när eleven är frånvarande och vårdnadshavaren
    inte anmält frånvaron.

Otillåten frånvaro anmäls

Rektorn måste lämna en anmälan till barn- och ungdomssektorn om en elev har
    mycket otillåten frånvaro. Till denna anmälan bifogas en redovisning om skolans
    åtgärder för att hjälpa elev och vårdnadshavare. Otillåten frånvaro är skolk eller att
    eleven är frånvarande utan att ha sökt ledigt.

Risk för penningböter (vitesföreläggande)

Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång och detta beror på att vårdnadshavaren
    inte har gjort sitt för att barnet går i skolan kan den ansvariga politiska nämnden förelägga föräldern att ta sitt ansvar. Vitesföreläggande betyder att vårdnadshavaren hotas med penningböter om inte eleven uppfyller skolplikten. Kommunen använder sig av vitesföreläggande endast efter att skolan försökt komma till rätta med situationen på andra sätt, t ex genom samtal med föräldrar, stödåtgärder eller anmälan till socialtjänsten.

I Eksjö kommun är det kommunstyrelsen som beslutar om vitesföreläggande. Högsta belopp som kan utdömas är 25 000 kr. Vårdnadshavaren får då information om de krav som ställs så att denne har möjlighet att uppfylla dem. Om föräldern därefter ser till att barnet kommer till skolan slipper man vitespåföljden.

Utdömande och indrivning av vite

Om vårdnadshavaren trots viteshotet inte ser till att barnet kommer till skolan så
    ansöker kommunen hos länsrätten att vitet ska dömas ut. Det är inte tillåtet för kommunen att skicka räkning till föräldern. Länsrätten gör då en ny utredning av ärendet och kan då besluta att vårdnadshavaren måste betala böter. Domstolen kräver in pengarna.

Läs mer om olovlig frånvaro på Skolverkets hemsida.

Vill du ha ytterligare information kan du kontakta skolans rektor.
    Telefonnummer till rektorerna finns på hemsidan under ”Våra grundskolor

• Heahog
    Miafia33 skrev 2009-03-27 21:10:21 följande:
    Jag kan absolut förstå att det blir bråk men då får det bli det. Det är skolplikt som gäller så barnet har liksom inget val. Det krävs inte alltid fysisk styrka för att få upp ett barn eller en tonåring. Det kräver en stark viljestyrka från föräldern och att man inte ger med sig.
    Man kan inte bråka varje dag. Har man flera barn eller mindre, så kan man inte skita i dom eller utsätta dom för bråk var eviga dag.

& viljestyrka? Det kan finnas med mer än bara en trotsig & hormon förvirrad unge, i "spelet".

Alla är inte felfria föräldrar utan egna fysiska eller psykiska problem. Alla är inte 2 utan 1, men ändå får vara flera i en....

Alla barn är inte fogliga som lamm, vissa får skinn på näsan & känner sig så pass trygga att de tar ut allt skit andra gör mot dom, på den enda föräldern som finns...
  • Heahog
    Rodenback skrev 2009-03-30 00:51:01 följande:
    Om ni läser i Trådstarten så står det där "Jag har givetvis provat allt." Det intressanta är att höra ifrån andra som har liknande problem. Även ni andra är förstås mycket välkomna till att delta. Det är kul när det kommer innovativa och lite ovanliga tips som Höströd kom med. Kvarsittning om man kommer för sent. Det är dock inte användbart för min del eftersom min dotter inte alls går till skolan om hon försovit sig. Nu har hon dock blivit lite bättre på att komma iväg. Kommer iväg ca varannan gång. Istället har det uppstått andra problem. Jag återkommer om detta eller kör igång en annan tråd. Läser just nu en bra bok för att förstå hur tonåringar funkar: "Tampas med tonåringar" av Björn Wrangsjö. Någon som läst den? Gör det definitivt innan era barn blivit för mycket tonåringar.
    Tänkte på en sak.. Min lilla donna har ju oxå vägrat gå till skolan om hon varit försenad, men det funkar mkt bättre nu har vi får hjälp av bla mobila skolteamet. har ni inget sånt i er kommun?

I från början (ca 6 månader) kunde de inte erbjuda annat än studieteknik.. trots att jag bad om hjälp att få iväg min donna, bla hjälp med kampen om att komma upp & att få iväg henne.

Efter en anmälan från skolan till soc nu för ca 2 månader sen fick vi äntligen den hjälpen plus att jag fick byta till den andra familjepedagogen (tror att jag har berättat om henne).

Jag har fått en mkt lättare tillvaro nu sen den bättre hjälpen kom, donnan har blivit gladare & lättare att handskas med. Tom utegångsförbudet påminde hon mig om i fredags morse, så att hon vet att straffen kvarstår nu när jag orkar & vet mer hur jag ska tackla henne (inte ordagrant).

Men.. Visst händer det att det är en riktig kamp ibland ändå,trots att skolteamet kommer & hjälper till samt skjutsar...

Nu efter påsklovet ska vi dra ner på morgonhjälpen.... Känns lite osäkert, men jag försöker peppa mig själv samtidigt.

Håller tummarna att de har ett mobilt skolteam i er kommun & jag håller tummarna för er överhuvudtaget :)
  • Heahog
    danitra skrev 2009-03-30 00:55:49 följande:
    Underlätta så mycket som möjligt (börja ta på henne kläder medan hon sover, packa en frukost som hon kan ta med sig osv) och sedan är det tvång som gäller. Tända lampan, sätta på hög musik och dra henne upp ur sängen.
    Ursäkta, men tror du att en tonåring går med på att man klär på dom, speciellt när de sover? En annan FL'are tyckte vi skulle bära in ungarna i duschen.. Jooo tjena...

Att klä på ett stort barn, som dessutom vaknar upp av att nån försöker ta av dom nattkläder & underkläder, samt ta på dom nya, tror du att det barnet kommer acceptera det man gör? Eller tror du att det kommer bli värre?

Jag kan garantera att barnet kommer känner sig fruktansvärt otryggt, som inte ens får sova i fred & dessutom blottat & utsatt för övergrepp!

För 1 år sen kunde min dotter visa sig naken för mig, jag kunde få byta trosor på henne om hon var för trött & larvade sig, men idag? Aldrig!

Så nä. Man ska nog varken bära in dom i duschen eller byta kläder på dom när de sover eller är vakna för den delen... Om de inte byter underkläderna själv...
  • Heahog

En del av oss här inne har tonåringar, som ännu inte är tonåringar på riktigt, bara så ni vet... Men det är lättare att skriva tonåring istället för förpubertetsmonster eller pubertetsmonster :)

• ummAmira
    Heahog skrev 2009-03-30 20:12:55 följande:
    En del av oss här inne har tonåringar, som ännu inte är tonåringar på riktigt, bara så ni vet... Men det är lättare att skriva tonåring istället för förpubertetsmonster eller pubertetsmonster :)
    Jag tycker det är jättebra att ni som har barn i dom åldrarna verkligen försöker sätta stopp för deras beteende innan dom hinner fylla riktig tonåring..ni ska alla ha beröm.Jag är storasyster till en kille som är i början av sin tonår ca 14år och jag beundrar min mamma så mkt att hon ens orkar försöka väcka och dra och slita och tjata och allting..så ni ska ha beröm ni som kämpar!
  • Heahog
    ummAmira skrev 2009-03-31 02:38:30 följande:
    Jag tycker det är jättebra att ni som har barn i dom åldrarna verkligen försöker sätta stopp för deras beteende innan dom hinner fylla riktig tonåring..ni ska alla ha beröm.Jag är storasyster till en kille som är i början av sin tonår ca 14år och jag beundrar min mamma så mkt att hon ens orkar försöka väcka och dra och slita och tjata och allting..så ni ska ha beröm ni som kämpar!
    Suger åt mig av ditt beröm & tackar ödmjukast :)

& nu ska jag jaga på dotra, för nu ska vi städa på nedervåningen *S*
  • mackeluring

Har inte läst hela tråden.

Så här tänker jag om det varit mitt barn (har tre och varit med om liknande problem) så hade jag som mamma förklarat att ditt handlande/agerande får konsekvenser. Stiger du inte upp på morgonen/går och lägger dej i tid så dras veckopengen in/utegångsförbud....

För det är ju så att alla behöver sova. Barnen har skolplikt. För att orkar med skolan så är sömn en nödvändighet.

Har haft mååånga diskussioner med dottern och vi har varit mycket oense. Svårast är det dock att vara konsekvnet.....

Läs detta och reflekter över sista strofen.....

Det är svårt att vara förälder

En dag när våra barn blir stora nog att förstå den logik som styr föräldrar ska jag tala om för dem att:

Jag älskade dej tillräcklliogt för att tjata, för att få reda på vart du skulle, med vem och hur dags du skulle komma hem.

Jag älskade dej tillräckligt för att låta dig snava, falla och misslyckas.

Jag älskade dej tillräckligt för att hålla tyst och låta dig själv upptäcka att din nyvunna vän var falsk.

Jag älskade dej tillräckligt för att strunta i att ?alla andra får?.

Jag älskade dej tillräckligt för att inte tolerera näsvsihet och dåligt uppförande.

Jag älskade dej tillräckligt för att tvinga dej att gå tillbaka till affären med en chokladkaka med ett bett och erkänna ?jag har stulit den här?.

Jag älskade dej tillräckligt för att acceptera att du är den du är och inte den jag ville att du skulle vara.

Men framför allt älskade jag dig tillräckligt för att säga nej när du hatade mig för det- det var det svåratse av allt

• Lady Marmalade
    mackeluring skrev 2009-04-07 15:47:52 följande:
    Har inte läst hela tråden.Så här tänker jag om det varit mitt barn (har tre och varit med om liknande problem) så hade jag som mamma förklarat att ditt handlande/agerande får konsekvenser. Stiger du inte upp på morgonen/går och lägger dej i tid så dras veckopengen in/utegångsförbud.... För det är ju så att alla behöver sova. Barnen har skolplikt. För att orkar med skolan så är sömn en nödvändighet.Har haft mååånga diskussioner med dottern och vi har varit mycket oense. Svårast är det dock att vara konsekvnet.....Läs detta och reflekter över sista strofen.....Det är svårt att vara förälderEn dag när våra barn blir stora nog att förstå den logik som styr föräldrar ska jag tala om för dem att:Jag älskade dej tillräcklliogt för att tjata, för att få reda på vart du skulle, med vem och hur dags du skulle komma hem.Jag älskade dej tillräckligt för att låta dig snava, falla och misslyckas.Jag älskade dej tillräckligt för att hålla tyst och låta dig själv upptäcka att din nyvunna vän var falsk.Jag älskade dej tillräckligt för att strunta i att ”alla andra får”.Jag älskade dej tillräckligt för att inte tolerera näsvsihet och dåligt uppförande.Jag älskade dej tillräckligt för att tvinga dej att gå tillbaka till affären med en chokladkaka med ett bett och erkänna ”jag har stulit den här”.Jag älskade dej tillräckligt för att acceptera att du är den du är och inte den jag ville att du skulle vara.Men framför allt älskade jag dig tillräckligt för att säga nej när du hatade mig för det- det var det svåratse av allt
    så söt och sätter verkligen fingret på vad det är att vara förälder
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
Svar på tråden Vad gör man när ens dotter vägrar gå upp på morgonen och inte kommer iväg till skolan?