• VivviM

Min bonusdotter mår dåligt....vad kan jag göra?

Behöver lite råd och tips från andra här på fl. Min man har en dotter sen förut som iår fyller 9. Jag har varit med i bilden sen hon var 4. Jag och min man har sen också två gemensamma barn på 3 och 1,5 år och hennes mamma har också träffat en ny som hon har en bebis tillsammans med. Han har även två barn sen förut så hon har syskon åt alla håll och kanter. Vi bor ca 3,5 mil från mamman så min bonusdotter bor hos oss varannan helg och går i skolan hos mamman.

Nu har vi dock märkt att nåt inte står helt rätt till med flickan. På hennes förra skola började man prata om att göra tester för "ADHD" men efter att hon bytt skola har inget hänt och nu har tydligen hennes fröken ringt mamman och berättat att hon är väldigt stökig, uppkäftig och lyssnar inte på de vuxna. Det kom då också fram att mamman tycker att det är jobbigt med dottern, att hennes styvsyskon inte vill vara där när hon är där mm. Hemma hos oss har vi inte alls märkt så mycket av detta men jag tycker man kan se tendenser till att hon är väldigt intensiv och hon försöker ju vara "stöddig" men det går inte hem hos oss då vi har lite hårdare regler för våra barn än vad det verkar vara hos mamman.

Nu till det stora problemet: Hennes föräldrar är inte speciellt driftiga nån av dem och gör ingenting aktivt för att vi ska lösa problemet. Jag blir tokig ibland att de inte har nån som helst kommunikation om vad som behöver göras. Skulle det vara nåt av mina barn skulle jag göra allt, kontakta skola, ev psykolog mm och framförall kräva att träffa den andre föräldern och disskutera vad man bör göra. Jag tror ju kanske att hon skulle få det bättre att bo hos oss, vi bor på landet och hon skulle få gå i en liten landsbyggdsskola men min man kommer aldrig ta den striden och mamman släpper henne nog inte heller så det är helsunkigt just nu. Jag tycker såååå synd om lilltjejen men vad kan jag göra? Kan jag ta kontakt med hennes lärare eller trampar jag hennes föräldrar på tårna? Så himla jobbig situation för jag tycker så himla mycket om henne och vill att det ska gå bra för henne i livet....

Oj vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa...

• Svar på tråden Min bonusdotter mår dåligt....vad kan jag göra?
  • Siriva

Hej,
    Jag har varit med om liknande dock inte styvdotter utan min brors styvdotter som jag varit "stödperson" till.
    Hon kom till Sverige från Brasilien när hon var tre år och jag lierade mig med henne från början.

Hon fixade omställningen bra och fick en lillebror när hon var 5 år. Hon har bitvis visat svartsjuka mot min bror (styvpappan) och även haft svårt med lärare ("Det är bara mamma som bestämmer över mig"). Nu fyller hon 16 och har börjat visat de kvaliteter jag sett hela tiden. En mycket duktig och kapabel tjej, men vägen dit har varit bitvis stormig, mest mot föräldrarna.

Som värst var det faktiskt runt 9-års åldern.
    Den brukar ju kallas för lilla tonåren så jag tycker att du ska börja fundera där.
    Visst ... hon kanske har någon NPF problematik men det är ju kanske dumt att börja där direkt.

Känner du att du har en bra "kompisrelation" till henne. Jag tror det kan vara din styrka i situationen.

Försök och prata med henne hur hon känner, vad hon tycker, vad hon tror att man kan göra åt det. Ha lite olika förslag på lut men var öppen för hennes funderingar.
    Det låter ju minst sagt rörigt med så mycket syskon åt olika håll (ut hennes pespektiv)
    Det kanske är svårt att känna att man får det utrymme man behöver om det börja storma lite inombords också.

Du kan ju ta hjälp av "Trotsboken" som beskriver alla trotsåldrar från 2-års åldern upp till tonåren.

• Jessa med 3

Det är väl svårt att kontakta skolan om inte föräldrarna är med på det, men det känns ju positivt att du vill engagera dig! Har du berättat för din man hur du känner och vad du vill att ni ska göra? Det låter ju som om en träff med samtliga föräldrar vore på sin plats, men jag vet inte hur era relationer är?

• VictorsMamma

Åh, stackars liten... Kan inte du ta kontakt med hennes Mamma? Så kanske ni kan träffas och diskutera. Hon (Mamman) kanske behöver någon som pushar på lite och ger henne stöd. Ditt första förslag behöver ju inta vara flytten, utan ni kan ju gå och prata med skolpsykologen eller någon annan barnpsykolog. Jag levde tidigare med en man som hade två barn. Föräldrarna kunde inte prata med varandra, det blev bara bråk. Så jag brukade ta diskussionerna med Mamman i stället. Det funkade bra. Hon lyssnade mycket bättre på mig än på honom. Jag hade inte kunnat bara se på. Försök, snälla du att agera. Lycka till!

Svar på tråden Min bonusdotter mår dåligt....vad kan jag göra?