Min bonusdotter mår dåligt....vad kan jag göra?
Behöver lite råd och tips från andra här på fl. Min man har en dotter sen förut som iår fyller 9. Jag har varit med i bilden sen hon var 4. Jag och min man har sen också två gemensamma barn på 3 och 1,5 år och hennes mamma har också träffat en ny som hon har en bebis tillsammans med. Han har även två barn sen förut så hon har syskon åt alla håll och kanter. Vi bor ca 3,5 mil från mamman så min bonusdotter bor hos oss varannan helg och går i skolan hos mamman.
Nu har vi dock märkt att nåt inte står helt rätt till med flickan. På hennes förra skola började man prata om att göra tester för "ADHD" men efter att hon bytt skola har inget hänt och nu har tydligen hennes fröken ringt mamman och berättat att hon är väldigt stökig, uppkäftig och lyssnar inte på de vuxna. Det kom då också fram att mamman tycker att det är jobbigt med dottern, att hennes styvsyskon inte vill vara där när hon är där mm. Hemma hos oss har vi inte alls märkt så mycket av detta men jag tycker man kan se tendenser till att hon är väldigt intensiv och hon försöker ju vara "stöddig" men det går inte hem hos oss då vi har lite hårdare regler för våra barn än vad det verkar vara hos mamman.
Nu till det stora problemet: Hennes föräldrar är inte speciellt driftiga nån av dem och gör ingenting aktivt för att vi ska lösa problemet. Jag blir tokig ibland att de inte har nån som helst kommunikation om vad som behöver göras. Skulle det vara nåt av mina barn skulle jag göra allt, kontakta skola, ev psykolog mm och framförall kräva att träffa den andre föräldern och disskutera vad man bör göra. Jag tror ju kanske att hon skulle få det bättre att bo hos oss, vi bor på landet och hon skulle få gå i en liten landsbyggdsskola men min man kommer aldrig ta den striden och mamman släpper henne nog inte heller så det är helsunkigt just nu. Jag tycker såååå synd om lilltjejen men vad kan jag göra? Kan jag ta kontakt med hennes lärare eller trampar jag hennes föräldrar på tårna? Så himla jobbig situation för jag tycker så himla mycket om henne och vill att det ska gå bra för henne i livet....
Oj vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa...