• DahlgrenSanden

Biomamman mot bonusmamman...

Hur går det för er??
    Jag är bonus mamma till en liten kille på 6år som min man och jag har vv.
    Jag är hemma med våran gemensamma son på 4 månader och sköter allt med hämtning, lämning, sängdax och liknade.
    Relationen med hans mamma är allt annat än bra. Vi kan inte ha någon kontakt och allt ska gå genom hans far som (inte för att vara elak) inte kommer ihåg hälften. jag har lagt ner nu och orkar inte lägg ner energi på detta längre. jag har tappat all respekt för den människan och det känns som det inte riktigt står fätt till där inne. Jag känner mig väldigt dum mot sonen för det är ju han som känner sig utanför...
    Hur kan man göra???

• Svar på tråden Biomamman mot bonusmamman...
  • Collica

Har inte varit i din situation men jag kan bara säga att se till barnets bästa å gör det du kan, något annat kan du faktiskt inte göra...
    Viktigt dock att sonen inte känner skuld för saker som hans föräldrar glömmer eller struntar i.

Lycka till

• DahlgrenSanden

Ja jag försöket att bara leva i våran familj och glöma att han har en till:)

• Nellabus

Jag har det lite liknande, men min sambo har tre barn... Jag är hemma med vår gemensamma bebis som nu är två månader. Eftersom jag inte jobbar så blir det lite självklart att jag ska ställa upp och hämta hans ungar på fritids och skola.

Jag skulle mycket hellre vilja vara hemma med min bebis och inte behöva passa tider, handla och laga mat. Men jag har ju gett mig in i den här "leken" så det är bara att ta det. Jag är nästan fyrabarnsmor ibland, så är det. Jag försöker att inte visa barnen att jag inte vill åka och hämta dom, det är ju inte deras fel att jag är trött och i amningskoma

Vi har det också lite svårt med komunikationen med hans barns mamma, men det är ju inte heller barnens fel. Vi måste bara försöka vara en fungerande familj, så får deras mamma också försöka vara det på sitt sätt.

Ibland tänker jag att det vore skönt om han inte hade de där ungarna, men sen ändrar jag mig... man vill ju inte önska livet ur små barn. Hoppas vi ger dom en bra uppväxt även om den är lite rörig ibland.

• tea1982

Det låter på tråden som att du kanske borde tappa respekten för din sambo som lämnar dig med allt ansvar hela tiden. Varlör bry sig om vad biomamman tycker och tänker`? Ni är 2 familjer som han valt att skaffa och det är hans jobb att få bägge att fungera efter att du gjort ditt.

• DahlgrenSanden

Ja det är sant. Rekpekten för min man har jag men inte repekten för hans ex.

Och att inte ha hans son kan jag inte tänka mig utan vill bara att det ska fungera. biomamman vill ju att det är så det ska vara att min man ger upp honom för hon tänker ju bara på sig själv och sin nya familj.

• Zaria

Tycker du får ge din man en spark där bak,han är förälder och i första hand den som skall kommunicera med biomamman.

han får väl ha med papper och penna när det pratas om viktiga saker så det komms ihåg.
    Låter mer som att det är där komuntikationen felar.
    Är man förälder så har man ett ansvar, är man skiljda/separarerade så får man faktiskt ta på sig ansvaret att kunna kommunicera med den man har barn med och faktiskt minnas vad som hänt istället för att välja mellanhänder.

• tea1982
    DahlgrenSanden skrev 2009-01-29 11:55:06 följande:
    Ja det är sant. Rekpekten för min man har jag men inte repekten för hans ex.Och att inte ha hans son kan jag inte tänka mig utan vill bara att det ska fungera. biomamman vill ju att det är så det ska vara att min man ger upp honom för hon tänker ju bara på sig själv och sin nya familj.
    Fördelen i detta fall är ju att du inte behöver resepektera biomamman, in fact behöver du inte ha någon som helst kontakt med henne över huvud taget. Att hon vill att han "ger upp sitt barn" är inget du kan påverka, striden är hans, likaså är det hans uppgift att få hela sin familj att fungera, ex, barn, etc. Det är bra att du har respekt för honom, men faktum att du känner att du behöver göra allt och lite till i hemmet för att få allt att gå ihop tyder på att han lämnar dig med alldeles för mycket ansvar.
  • DahlgrenSanden

Jag tycker väl inte att jag tar för mycket ansvar utan det är bara så det fungerar i våran familj och det fungerar bra.(förutom hans ex) jag har ju själv en son sen innan, mitt ex och min man kan prata om min son hur bra som hälst. Om det är nått så ringer den som fick informationen till dom andra om ni fattar det spelar ingen roll vi är liksom tre föräldrar till min son. min man kan gå på kvartsamtal och liknade utan problem eller sura miner från mitt ex.

Men det är oftas till mig informationen om hans son kommer och istället för att den ska färdas genom min man så vore det enklare om jag och hon kunde ha en kontakt. Nu är det så att vi inte kan ha det för att jag har ju verkligen tappat allt för henne.

• tea1982
    DahlgrenSanden skrev 2009-01-29 18:52:14 följande:
    Jag tycker väl inte att jag tar för mycket ansvar utan det är bara så det fungerar i våran familj och det fungerar bra.(förutom hans ex) jag har ju själv en son sen innan, mitt ex och min man kan prata om min son hur bra som hälst. Om det är nått så ringer den som fick informationen till dom andra om ni fattar det spelar ingen roll vi är liksom tre föräldrar till min son. min man kan gå på kvartsamtal och liknade utan problem eller sura miner från mitt ex.Men det är oftas till mig informationen om hans son kommer och istället för att den ska färdas genom min man så vore det enklare om jag och hon kunde ha en kontakt. Nu är det så att vi inte kan ha det för att jag har ju verkligen tappat allt för henne.
    Men jag förstår inte riktigt problemet... varför måste du ha informationen när den lika gärna kan gå till din sambo? Om skolan eller vad det nu kan vara för instans som informerar dig istället för sambon gör så, bryter de mot lagen. De har inte rätt att lämna ut information till någon annan än barnens vårdare, och det inkluderar nya partners.
    Jag är glad för att det åtminstone funkar bland de vuxna männen i familjen men kan även med viss sorgsenhet konstantera att det väldigt sällan krigas män emellan när det kommer till sådana här sitrider, utan det är nästan alltid kvinnor inblandade.
  • lyckans jag

tea1982 skrev 2009-01-29 23:07:14 följande:

Men jag förstår inte riktigt problemet... varför måste du ha informationen när den lika gärna kan gå till din sambo? Om skolan eller vad det nu kan vara för instans som informerar dig istället för sambon gör så, bryter de mot lagen. De har inte rätt att lämna ut information till någon annan än barnens vårdare, och det inkluderar nya partners. Jag är glad för att det åtminstone funkar bland de vuxna männen i familjen men kan även med viss sorgsenhet konstantera att det väldigt sällan krigas män emellan när det kommer till sådana här sitrider, utan det är nästan alltid kvinnor inblandade.
    borde ju vara från fall till fall tycker jag
    har man varit med sedan bonus var liten kanske varit gift med barnens pappa i flera år
    man har många gånger pratat med barnets fröken
    varför i hela fridens höjd ska man inte kunna ta emot information?
    gäller det superviktiga saker så blir ju mamman och pappan kallade till samtal
    men är det vardaglig information varför ska jag som bonusmamma inte kunna ta del av det och vidarebefordra till pappan?
    det där måste vara gamla regler som ligger och skvalpar borde göras om nu när det är så supermånga bonusfamiljer och det är vanligare att det är varannan vecka och det är vanligare att bonusmamma och biopappa samarbetar i familjen

jag var med när bonus skulle ta spruta
    varför jo för bonus ville det det var våran vecka och min man har svårare att ta ledigt från jobbet
    plus att jag känner igen denna människa som skulle ta sprutan
    så ja det var kanske olagligt av denna dessa

jag tror man får se hur länge man har varit delaktig i familjen

och varför kan inte pappan ta emot informationen
    jo självklart kan han göra det inga som helst problem, men jag frågar tillbaka
    varför kan inte bonusmamman ta emot informationen
  • Molly1982

Jag satt i samma sits som du sitter i för ett par månader sen.
    Vi har inga gemensamma barn än...men när styvdottern är hos oss så är hon pain in the ass, och det pga att hennes bittra mamma talar om för henne att det är mitt fel att mamma och pappa inte är ihop längre!!

Jag insåg att det inte funkar att försöka tala med en gammal och bitter tant...och min man är sjukt konflikträdd...samt sjukt trött på henne.

Så vi gick till Familjerätten, satte oss ner för att få rätsida på det hela.
    Jag om min man först, då det var vi som tog kontakt med de...vi sa hur vi ville ha det och hur det var nu...att det inte funkade och att min manom det hela inte blir bra ska kräva ensam vårdnad.

De kallade henne och pratade med henne antar jag...hon blev förståss rabiat och skickade säkert 30 sms till mig.

Men det hela har ordnat sig...nu när hon vet att om hon inte sköter sig så dra vi igång en vårdnads tvist...där hon med stor sannolikhet blir den största förloraren

Ta upp det hela till familjerätten...där kan ni få hjälp att skriva ner regler och riktlinjer som ni ska rätta er efter...kan även ha en kontaktperson där som i tar kontakt med...slipper ha kontakt direkt...allt går igenom den kontaktpersonen...då kan inte hon säga annat än det hon har sagt

Take care and have fun

Svar på tråden Biomamman mot bonusmamman...