• malinnnnn80

Frågor kring Primolut-Nor och Pergotime

Hej!

Jag har inte haft "riktig" mens (ägglossning)sedan jag slutade med p-piller för mer än ett år sedan. Jag har nu fått både Primolut-Nor och Pergotime utskrivet för att dels få igång mensen och även ägglossning.

Är det någon annan här som ätit båda två?

Eftersom jag och min man tyvärr kommer börja jobba på två olika orter i Sverige och därför enbart kommer ses på helgerna försöker jag nu sitta och räkna ut när jag ska börja äta tabletterna för att chanserna till ägglossning en helg ska vara så stora som möjligt.
    Har läst lite andra inlägg här, och det verkar som om att det är ganska individuellt om när man får mens efter Primolut-Nor?! Hur funkar det för er? Hur många dagar åt ni det innan ni fick mens?
    Jag undrar även över Pergotime. När jag ätit tabletterna (enkel dos) i fem dagar - får jag ägglossning direkt efter eller är det också individuellt?

Tacksam för många svar! :)

...hoppas på att få bli mamma detta år!

• Svar på tråden Frågor kring Primolut-Nor och Pergotime
  • mmiaa

Hej!
    När jag åt primolut- nor åt jag det i 10 dagar och sen tar det ett par dagar innan mensen kommer. Jag har alltid startat mina pergokurer på dag 3 och ätit i fem dagar. Vi fick rekommendationen att ha sex dag 10-22 varannan dag. Oftast får man ju ägglossning senare med pergotime än i normala fall (dag 15-20 har jag läst är vanligt). Jag fick ingen ägglossning av enkelkur eller dubbelkur av pergotime. Emellan kurerna har jag fått äta primolut-nor för att få mens innan jag börjat nästa kur. Börjar med trippelkur nästa vecka och håller alla tummar jag har Lycka till!

• Viggo och pyrets mamma

Hej, jag har börjat med Pergonyn, för att sedan äta Provera (samma sorts tablett som Primolut-nor) och sist men inte minst ska jag börja med Pergotime på cykeldag 5-13. Läkaren sa till mig att äl skulle inträffa ca 1 v efter att jag ätit sista tabletten Pergotime alltså runt dag 20. Det är en hel djungel det här med tabletterna. Jag gör bara som läkaren säger och hoppas på det bästa, shit vad mycket enklare dte var med sonen när det bara gick av sig självt, nu är ju hela min menscykel upp och ner.

~ Viggo min solstråle 080425 ~
  • malinnnnn80

Ja - visst är det en "djungel". Alla pratar om cykeldagar, jag har inte riktigt koll på det än =/ Jag ska först äta Primolut-Nor i 10 dagar för att få igång mensen. När den kommer igång börjar jag med Pergotime på 5:e dagen och äter tabletterna i fem dagar. När ska jag förvänta mig ägglossning? En vecka efter sista tabletten?

• mmiaa

Håller med, man kan bli alldeles virrig av alla tabletter hit och dit men man får väl bara förlita sig på läkarna och hoppas på det bästa... Bästa är väl att ha sex dag 10-25 kanske, då riskerar man ju i alla fall inte att missa ÄL om den kommer! Du kan ju prova med ÄL-test om du vill, finns ju både cb digitala men också billigare stickor på t.ex testlagret.

• malinnnnn80

Hur funkar de där ÄL-test egentligen? Har aldrig gjort ngt sådant..

• mmiaa

ÄL-test använder man t.ex från cykeldag 10 till 22 en gång/dag samma tid. Så småning om sker en stegring (när hormonet LH ökar) och då betyder det att ägglossning sker inom 12-36 timmar. De båda strecken på testet (t.ex tester från testlagret) ska då vara lika starka, om man kör med digitala tester ser man ökningen i en liten ruta. Att man får en stegring betyder inte garanterat att man får ägglossning. Jag har t.ex haft stegring alla mina kurer men inte fått ägglossning. Men jag tycker ändå det är värt att testa, lite roligt också. Mer info finns på www.testlagret.se och www.billigatester.se Själv använder jag cb digital då de billiga testerna kan vara lite svåra att tyda ibland.

Svar på tråden Frågor kring Primolut-Nor och Pergotime