• VilsenMor

14-åring tillsammans med en jämnårig kille från Kosovo

Har en 14-årig dotter som börjat sällskapa med en kille från Kosovo. Min man och jag är inte rasister men vi har en del fördomar. De träffas ute. Hur ska man hantera detta? Har försökt att prata med henne men han är det bästa som finns. Snälla hjälp mig, detta är fruktansvärt jobbigt för hela familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-31 14:33
    Glömde nämna att pojken och hans familj är djupt troende muslimer. Många muslimer har speciella åsikter om kvinnor och hur de ska vara. Det är det som skrämmer oss.

• Svar på tråden 14-åring tillsammans med en jämnårig kille från Kosovo
  • Bevabus

Helt rätt, dock så ska man ju inte göra slut med någon eller "vara på sin vakt" bara för att han är ifrån ett visst land. Då gör man ju allt av fel anledningar.

TBS skrev 2009-01-31 14:59:06 följande:
    Bevabus skrev 2009-01-31 14:56:54 följande:
    Visst kan man önska att tjejer gör slut när de upptäcker att de är tillsammans med en dålig kille, tyvärr funkar det ju inte riktigt så...
  • fam kaos

Men Ts, om ni inte genast konverterar till samma tro som pojkens familj så ÄR ni rasister om man ska gå efter Fl´s mått.

• Bevabus

Fel. Det handlar om att respektera, inte konvertera.
    fam kaos skrev 2009-01-31 17:59:08 följande:

Men Ts, om ni inte genast konverterar till samma tro som pojkens familj så ÄR ni rasister om man ska gå efter Fl´s mått.
  • TBS
    Bevabus skrev 2009-01-31 19:37:41 följande:
    Håller med!
  • LoveSharPei
    Bevabus skrev 2009-01-31 19:37:41 följande:
    Helt rätt!
  • Sommaren2006

Säger som många andra,bjud hem honom på middag och kanske en film? dessutom kanske du ska ha lite tillit till din dotter,hade han varit en dålig person så hade hon märkt det,jag menar hon är 14,de e ju inte så att de är gifta direkt

• vampyria2

Man kan ge barnen redskap för att klara att leva i världen sen så kan man bara hoppas på att de gör rätt val.

Det värsta du kan göra är att visa att ni är emot att de träffas, då kommer de bara bli taitare och bara för att visa er att hon minsan inte har gjort något misstag så kanske hon stannar längre än vad hon hade gjort om hon kände att det spelar ingen roll, jag bestämmer här.

• LykkeLee

Min dotter är tillsammans med en kille vars föräldrar är romer eller zigenare som vissa säger.. Men han är en jättefin kille och han behandlar henne väl. se till att ha en god kommunikation med din dotter bara så blir det säkert jättebra..

• Flubbermum

Jag är tillsammans och har barn med en djupt troende muslim som är från palestina...och det har inte varit problem. Och hur djupt troende är din dotters kille?
    Träffa grabben och ge honom en chans, muslim eller inte muslim, alban eller inte alban - man kan inte dra alla över en kam.

• Elise

Så länge din dotter inte visar ett negativt förändrat beteende har du inget att vara orolig för, vilken religion han än tillhör. Som vilken bekyddande förälder som helst så ska du självklart hålla uppsyn över vad hon gör och vem hon träffar...hon är ju ändå bara 14 men vad säger att en kristen svensk kille inte kan bete sig på det sättet som du är orolig för?
    Ta tillfället i akt och kom över det ni är rädda för. Man kan inte dömma ut en hel religion på det sättet...Det finns människor som beter sig fruktansvärt i alla religioner på olika sätt.
    Ta det för vad det är...en förälskelse

• llinaa

Jag tror att hon är orolig för att de skall tvinga henne att bli muslim

• Al Djazair

Jag tycker att du ska vara glad att din dotter inte har ärvt dina rasistiska åsikter.  Du kan alltså vara stolt att hon inte är lika "vilsen" som du vilsna mamman!

• Snorkfröken69

har själv två tjejer i tonåren och jag hade nog bjudit hem killen. om dom skulle träffas hemma hos honom kan man ju alltid skjutsa eller följa med dit för att träffa föräldrarna.
    Det är väl inte värre att träffa en killa från kosovo än att träffa någon annan kille.
    Bättre med en kille från kosovo än en kille som dricker, röker eller ännu värre använder droger.'

Svar på tråden 14-åring tillsammans med en jämnårig kille från Kosovo