• Fiolina

Tider för snart 13-årig tjej, och en massa annat...

Har en dotter som snart fyller 13, vi har stora diskussioner hemma om tider, jag tycker hon ska vara hemma kl 19 på vardagar och kl 20 på helger om de inte ska göra något planerat som är avstämt och under kontrollerade former, är det på tok för stängt? hon `hatar` mig säger att jag jag förstör hennes liv att hon kommer att bli en tönt för att jag är så sträng för ingen vill vara med henne när hon inte får vara ute...hon har en kompis som inte har några regler alls i mina ögon, bara hon är henna till kl 22 på vardagar och 24 på helger jag tycker det är helt galet och jag förstår ju att dotterns slår bakut, borde jag kompromissa med henne??
    Hon har även börja bråka och tjafsa i skolan en del, hennes fd bästis "hatar" hon numera, hon tänker minsan inte vara nån fröken perfekt som gör som alla säger som XXX gör (fd kompis)
    I går fick hon stanna kvar själv efter en lektion och prata med läraren/mentor för fd kompis har sagt att min dotter mobbar henne....

Känner att jag måste göra nåt NU innan det går för långt, frågan är vad och i vilken ände man ska börja, eller är det bara att härda ut och hålla fast ivd det man tror/känner är rätt själv....eller ska man vara mer lyhörd...

Hon går alltid till skolan (än så länge), och klarar sig rätt bra, men hon VÄGRAR vara med på gympan, spelar ingen roll vad jag gör, säger, hotar eller mutar med, hon är helt orubblig i frågan...

Hör ju själv att det skriker revolt/frigörselse lång väg, men var ändå tvungen att få skriva av mig, kanske finns det nån som har nån reflektion

• Svar på tråden Tider för snart 13-årig tjej, och en massa annat...
  • linjes

Mina barn 10 och 11 ska vara inne 19 på vardagar och 20 på helger.
    Dom får leka med vänner under förutsättning att läxa ( om dom har någon) är gjord.

Tycker att din dotter låter som en klassisk tonåring o ja jag tycker att du ska kompromissa med henne ang tiderna iaf

• Fiolina

Får fundera på hur långt jag ska sträcka mig när det gäller tider, och hitta en lösning som hon kan acceptera också och ha ett nytt samtal med henne.

Sen är ju alling beroende på vad det gör, jag gillar inte att de hänger på stan och bara ÄR...vet också att hennes kompis (hon också numera pga kompisen) umgås en del med 14-15 åriga killar som går på samma skola....förstår ju det inte är något jag kan hindra men vill ju att hon ska lyssna också förstå varför jag är rädd om henne...

• gugu

angående tiderna så tycker jag verkligen att du ska ge med dig litegranna!! kl 19 så hinner hon ju knappt ut efter middagen så ska hon hem igen.

Förstår att hon blir arg..

• fryxan

13-14 år tror vi sa ca: 20:00-21:00 om läxorna var gjorda
    22:00 i 9:an.
    under skolperioden.
    problem ? ja
    kille enklare!? tror ej det

• festia

Jo, angående tiderna anser jag nog att du har lite för strängt. På vardagarna tycker jag 19.30-20.00. På helgerna 21.00-21.30 om det inte är nåt speciellt då 22.00 skulle funka. Kan ni inte försöka kompromissa?

• knyzzla

när jag var 13 fick jag göra som jag själv ville oavsett helg eller vardag, jag slutade vara med på Idrotten i 4:an, ju mindre man får göra ju roligare är det att göra det, jag fick min första pojkvän när jag var 13, han är 4 år äldre, vi var ihop i 2 år och förlovade, nu är jag snart 18 och tycker att det är astråkigt att jag alltid får göra som jag vill..;(
    bara se till att hon håller kontakten med dig!

• Fiolina

ok tack, de flesta verkar tycka att tiderna är lite väl hårda, jag har gått med på att kompromissa med henne ang tider så får vi se vad det leder....kanske kan det leda till att hon mjuknar lite i andra frågor

• hoppasblimamma

Hur har det gått? Personligen tycker jag att man kan vara ganska hård med tiderna i veckorna, för att få den sömn man behöver så när man är tonåring, och sen kan man vara lite schysstare på helgen. Jag skulle inte heller gilla att hon "hängde på stan", så om det var det de höll på med skulle jag nog bestämma en tidigare tid att vara hemma än om hon är hos en kompis.

• Fiolina

Hej
    Har försökt kompromissa med henne ang tider, vi har pratat men vi är långt ifrån överens, har nu sagt 20 på vardagar och 21 på helger (22 om det är något planerar, typ bio)....hon har inte köpt detta så det är en ständig kamp fortfarande,

• llinaa
    Fiolina skrev 2009-01-28 09:34:02 följande:
    Har en dotter som snart fyller 13, vi har stora diskussioner hemma om tider, jag tycker hon ska vara hemma kl 19 på vardagar och kl 20 på helger om de inte ska göra något planerat som är avstämt och under kontrollerade former, är det på tok för stängt? hon `hatar` mig säger att jag jag förstör hennes liv att hon kommer att bli en tönt för att jag är så sträng för ingen vill vara med henne när hon inte får vara ute...hon har en kompis som inte har några regler alls i mina ögon, bara hon är henna till kl 22 på vardagar och 24 på helger jag tycker det är helt galet och jag förstår ju att dotterns slår bakut, borde jag kompromissa med henne??Hon har även börja bråka och tjafsa i skolan en del, hennes fd bästis "hatar" hon numera, hon tänker minsan inte vara nån fröken perfekt som gör som alla säger som XXX gör (fd kompis) I går fick hon stanna kvar själv efter en lektion och prata med läraren/mentor för fd kompis har sagt att min dotter mobbar henne....Känner att jag måste göra nåt NU innan det går för långt, frågan är vad och i vilken ände man ska börja, eller är det bara att härda ut och hålla fast ivd det man tror/känner är rätt själv....eller ska man vara mer lyhörd...Hon går alltid till skolan (än så länge), och klarar sig rätt bra, men hon VÄGRAR vara med på gympan, spelar ingen roll vad jag gör, säger, hotar eller mutar med, hon är helt orubblig i frågan...Hör ju själv att det skriker revolt/frigörselse lång väg, men var ändå tvungen att få skriva av mig, kanske finns det nån som har nån reflektion
    Varför vill hon inte vara med på gympan? Är hon inte med så komer hon ju att få IG i betyg. Att hon inte är emd beror nog på ren lathet och ointresse tror jag.
  • Fiolina

Jag har frågat henne såå många gånger VAD som gör att hon inte vill vara med på gympan, och förklarat att det inte är något man väljer själv.
    Hon är medveten om att hon kan få IG i betyg, än så länge får de omdömen - ska få nya under nästa vecka därefter samtal med mentorn, tror och hoppas att DET kan få henne att vakna....det är lathet, det är jag med på, hon vill inte byta om, inte duscha mm....det finns saker hon vill ha, typ ny mobil, färga håret mm jag har sagt att det blir nåt av det förrän hon börjar sköta sig men det hjälper inte heller, hot är kankse inte rätt metod tyvärr blir man desperat till slut och tar till det fast jag ogillar det.

• llinaa
    Fiolina skrev 2009-03-12 10:40:56 följande:
    Jag har frågat henne såå många gånger VAD som gör att hon inte vill vara med på gympan, och förklarat att det inte är något man väljer själv. Hon är medveten om att hon kan få IG i betyg, än så länge får de omdömen - ska få nya under nästa vecka därefter samtal med mentorn, tror och hoppas att DET kan få henne att vakna....det är lathet, det är jag med på, hon vill inte byta om, inte duscha mm....det finns saker hon vill ha, typ ny mobil, färga håret mm jag har sagt att det blir nåt av det förrän hon börjar sköta sig men det hjälper inte heller, hot är kankse inte rätt metod tyvärr blir man desperat till slut och tar till det fast jag ogillar det.
    Jag vet en del som inte i heller ville vara med men så fick de egna rum att byta om i och då gick de bra.
    De på min skoltid som inte ville vara med på gympan var ofta de udda eleverna som ofta var mobbade. men jag hoppas inte att din dotter är udda och blir mobbad.

Mina barn har alltid varit med på gympan även om den inte alltid är så kul
  • mimmi 1

min dotter som fick sin första mens när hon var 10 år, ville verkligen inte vara med på gympan.. och jag tror att det är just det här med puberteten som ställer till det... för stora bröst... för små bröst.... hår på muttan, inget hår på muttan... dom jämför sej med varandra, och allt är bara pinsamt... så egentligen borde alla ha tillgång till lite privat område, även på skolans gympapass....

jamen.. hur kul är det att duscha och plötsligt droppar det blod på golvet???
    Vi som vuxna tar väl sånt med en klackspark, men det gör absolut inte våra tonåringar...

• Fiolina

förstår också att det jämförs mycket bland tjejer, har ju varit där själv även om klimatet är hårdare idag.....

Häromdagen sa hon att det var för att hon känner sig fånig i gympakläder, tycker att hon ser löjlig ut när hon springer mm inget om själva omklädningsrummet....vi har pratat om det här och hon fick som jag misstänkte dåliga omdömden i gympa så nu är hon själv med på att göra en uppryckning för att förbättra till nästa termin.

• saraemma

Min dotter som blir 13 i augusti ska också va hemma kl.19 på vardagar. Hon äter mat och gör läxor direkt efter skolan (oftast) och har sen resten av tiden till 19 på sig att va med kompisar. Ska de göra nåt speciellt kan det bli senare men inte efter kl.20. På helgerna beror det på vad de ska göra, bara hänga på stan en lördagkväll är inte okej tycker jag, däremot gå på bio eller va hemma hos nån är en annan sak. Nu har hon inte kommit in i "tonårstrotset" riktigt, så det kanske blir svårare...

Svar på tråden Tider för snart 13-årig tjej, och en massa annat...