• minimalin

Byta efternamn - Förslag?

Jag vill byta efternamn till något coolt och helt nytt men jag har enorm idétorka. Vill att ha ett namn som passar till mig och mina barn som heter: Malin, Liv och John.
    Antingen vill jag har ett kort och starkt namn, eller ett lite längre men starkt namn. Tycker namn som är inspirerade av isländska namn, älvor, tolkien osv är fina.
    Det ska inte vara för feminint eftersom det också ska passa sonen.
    Någon som har något förslag eller länkar på namnförslag?

• Svar på tråden Byta efternamn - Förslag?
  • Minisen

Rimfrost-vackert tycker jag

Ljósálfar- ljusalfer på Island

Yggdrasil-"världsträdet i fornordiskmytologi

kanske kunde va´nått ...

• Barba Söt

Tänk er för med stavningen bara... man blir rätt trött på att ha ett svårstavat namn... Smaken är ju olika, men jag tycker inte att det ska vara "för mycket" heller... så att det liksom skriker taget... Men det är ju inte jag som ska heta det heller!

Hmmm...

Nu vet jag inte om dessa finns redan...

Troed

Pangelius

Dagge

Tips på länk: wwwm.prv.se/NAMTWeb/default.jsp

• bossemoren

Snöstjerna

Arwenstråhle

Frostgreen

Liljhesnö

When life gives you lemons, make lemonade!
  • Fru annmi

Vaddå byta... irl?
    Eller?

Då måste man väl ta ett i "Släkten" eller får man ta ett "påhittat" numer?
    Det fick man inte förr

• Barba Söt

Jo, jag tror att man får ta ett påhittat namn. Iaf vid giftemål... annars kan det nog kosta en rejäl slant.

• minimalin

Ja, man får hitta på eget efternamn, och man får patent på det också tror jag.

• minimalin

bossemor1: Ja, du har ju kommit på massa fina namn! :)

Jag gillar mest:

Elhdenstjärna

Älvendahl

Liljheskoog

Men sen ska ju ungarna digga det efternamnet också :P

• Farsa på stan

Skippa namn med udda stavning, folk kommer ALLTID att stava fel, även om man berättar för dem hur det stavas, och även om stavningen inte är så svår att hålla reda på egentligen. Jag talar av egen erfarenhet.

• minimalin

Heter Eriksson nu och jag brukar få berätta hur jag stavar det med :P

Farsa på stan skrev 2009-01-28 19:13:15 följande:

Skippa namn med udda stavning, folk kommer ALLTID att stava fel, även om man berättar för dem hur det stavas, och även om stavningen inte är så svår att hålla reda på egentligen. Jag talar av egen erfarenhet.
  • Disela

Min killes farfar tog ett namn för massa år sen. De hette Ericsson men nu heter de Tennbäck. Jättefint tycker jag! Men till och med det har folk svårt att stava...

• stjernfall

Nu för tiden kan ju vad som helst stavas hursomhelst. Fast jag brukar tycka det är snyggast att hålla namn så enkla o "rena" som möjligt när det gäller stavningen.

Annars tycker jag Alvskog och Liljedal var rätt fint.

• arpo71

Antar att du redan bytt efternamn men kanske kan det hjälpa någon annan att hitta nytt efternamn. I min egna jakt efter nytt efternamn hittade jag till slut en app till iPhone på:
    http://www.bytaefternamn.se/

Med hjälp av den slumpade jag snabbt fram dessa:
    Arwenheim
    Arwenhall
    Gimlehammar
    Gimlerhäll
    Yggdramo 

Kanske kan det vara nåt Skrattande

Svar på tråden Byta efternamn - Förslag?