nollåtta skrev 2009-01-29 17:15:58 följande:
Större grupper skriver du? Fast allt är väl relativt. När jag gick på dagis var det verkligen bara förvaring, med typ 25 barn på 3 vuxna. Idag kan man ju som förälder välja olika typer av dagis, som mer eller mindre passar familjens behov och önskemål. Kanske fanns förut också? På min dotter avdelning är det 14 barn på 4 vuxna. Jag tycker det känns lagom. Dessutom är jag väldigt nöjd med genusbiten som dom sysslar mycket med. Och angående din länk så är väl knappast en sida som HEMMAFÖRÄLDRAR direkt opartiska? Eller? Jag ska läsa igenom länken senare
Ja, det är större grupper idag än vad det var tidigare. Den infon är inte särskilt svår att få fram.
När du läser länken ser du att det är BO:s rapport som "hemmaföräldrar" hänvisar till. Det är alltså inte deras egna åsikter som presenteras.
Vad roligt att höra att de är 14 barn på 4 personal på din dotters förskola! Det är verkligen bra när kommuner inte sparar in i absurdum. Där jag bor finns inte familjedaghem och dagmamma är absolut inget alternativ för oss. Men jag tror att den förskola som ligger nära mig är mycket bra, har hört endast positivt om den från andra föräldrar. Men som sagt, en undersökning baserad på hur förskolan såg ut för 25 år sen ger mig personligen inte mycket info om den uppfattningen stämmer överens med dagens förskola. Problemet är ju att det inte går att veta heller, tidigast om 25 år kan man ju göra en likadan studie på dagens förskola. Man får gå efter sitt eget sunda förnuft kanske samt utgå från ens barns behov.