• Meli

Sitter du hemma med ditt hemmabarn hela dagar eller??

Är så trött på att läsa att barn behöver träffa andra barn för att utvecklas och därför ar dagis, så tidigt som möjligt HELT NÖDVÄNDIGT för att barnet ska utvecklas normalt. Jag är iväg mycket med min dotter född 06. Det tror jag de flesta är som har barn hemma som är över året. Hur gör du?

• Svar på tråden Sitter du hemma med ditt hemmabarn hela dagar eller??
  • nollåtta

,

Pelargonen skrev 2009-01-29 13:25:28 följande:
    nollåtta skrev 2009-01-29 00:24:28 följande: Fat jag måste ändå göra ett tillägg här. Den studie du hänvisar till berör endast personer som gick i förskola för över 20 år sen eftersom de alla är 25 år idag. Det innebär också att man kan visa att förskolan som den var för 20-25 år sen passade bra för små barn. Förskolan som den är idag ser klart annorlunda ut med större gruppe, färre personal osv. Här finns läsning som motsäger sig den artikel du hänvisar till: www.hemmaforaldrar.se/BOs_arsrapport_2007.htm
    Större grupper skriver du? Fast allt är väl relativt. När jag gick på dagis var det verkligen bara förvaring, med typ 25 barn på 3 vuxna. Idag kan man ju som förälder välja olika typer av dagis, som mer eller mindre passar familjens behov och önskemål. Kanske fanns förut också? På min dotter avdelning är det 14 barn på 4 vuxna. Jag tycker det känns lagom. Dessutom är jag väldigt nöjd med genusbiten som dom sysslar mycket med. Och angående din länk så är väl knappast en sida som HEMMAFÖRÄLDRAR direkt opartiska? Eller? Jag ska läsa igenom länken senare.
  • nollåtta
    vittra skrev 2009-01-29 13:36:04 följande:
    Jo tyvärr, jag vet åtminstone ett par stycken där barnen var på förskola innan 1 års ålder, vid ca 10 mån tror jag det var...
    Om det föreligger speciella skäl så kan man ordna med tidigare barnomsorg, tror inte det är så vanligt dock.
  • Siabellon

nollåtta skrev 2009-01-29 17:16:55 följande:

Om det föreligger speciella skäl så kan man ordna med tidigare barnomsorg, tror inte det är så vanligt dock.
    om man får lägga sig i så ÄR det tyvärr vanligt! IAf här i vår kommun. Jag har själv jobbat inom barnomsorgen i flera år, för flera år sen o då var det inte många under 18 månader, tror t o m att det inte var möjligt före den åldern.
    Har många vänner kvar inom den branchen o de säger att det är många många som börjar före 1 år.
  • siamusen
    Pelargonen skrev 2009-01-29 13:48:16 följande:
    Ja, de får en liten skolväska på ryggen och så ålar de iväg in till fruktstunden.

Fast jag vet ârligt talat inte om barnen mår sämre här. Tror inte det.
  • gryning2

Röstade på "sitta hemma". Min sambo är hemma med vår 15-månaders och han är mestadels hemma med honom. Min sambo avskyr folksamlingar som t.ex. öppna förskolan så han klarar inte av att gå dit. Däremot hittar han på mycket saker själv med vår son, går ut och åker skidor med honom, leker med honom mycket. Så understimulerad är han inte. Jag brukar ta med honom till öppna förskolan någon gång ibland, sen har jag kompisar med barn. Han träffar andra barn någon gång i veckan. Jag tror inte alls att han har stort behov av andra barn just nu. Däremot vill inte jag vara hemma utan jobba, så hade inte min sambo velat vara hemma hade det fått bli dagis ändå nu.

• gryning2

Tillägg: och om barnen nu skulle bli "efter" av att inte träffa andra barn så mycket, vad spelar det för roll? Jag tror att min son tar igen det på nolltid när han får börja hos dagmamma eller dagis sen. Det är väl ingen tävling om vilket barn som får mest stimulans. Han får mycket lugn och ro iallafall eftersom han mest är hemma med pappa. Jag tror faktiskt en del barn rentav blir överstimulerade (jag menar om man aldrig nästan är hemma och gör ingenting).

• Meli
    gryning2

Nej, det borde inte vara någon tävling på det hållet i alla fall. dagens problem är väl i så fall att små barn får för mycket stimulans
  • Helene OSV
    siamusen skrev 2009-01-29 17:39:03 följande:
    Fast jag vet ârligt talat inte om barnen mår sämre här. Tror inte det.
    Det är jag alldeles övertygad om att de gör!
    En bäbis kan omöjlig knyta an tillräckligt till sina föräldrar om de blir omhädertagna av någon/några andra hela dagarna och en "dagisfröken" kan knappast ge varje bäbis tillräckligt med kärlek och närhet.
    Det är bara så oerhört ledsamt tycker jag! Jag skulle inte klara av att öht skaffa barn om jag var tvungen att lämna bort dem så tidigt! Och skulle jag ändå skaffa barn så skulle jag hellre vara hemma och svälta än att lämna bort dem!! 
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • siamusen

Helene OSV skrev 2009-01-29 18:23:11 följande:

Det är jag alldeles övertygad om att de gör!En bäbis kan omöjlig knyta an tillräckligt till sina föräldrar om de blir omhädertagna av någon/några andra hela dagarna och en "dagisfröken" kan knappast ge varje bäbis tillräckligt med kärlek och närhet.Det är bara så oerhört ledsamt tycker jag! Jag skulle inte klara av att öht skaffa barn om jag var tvungen att lämna bort dem så tidigt! Och skulle jag ändå skaffa barn så skulle jag hellre vara hemma och svälta än att lämna bort dem!! 
    Jaha, men hitta gärna en studie som visar att franska barn har sämre anknytning. Jag tror inte pa det. Tycker tvârtom att de verkar ha ett mycket närmre förhallande med sina föräldrar.

Vara hemma och svälta gör ju a andra sidan ingen en tjänst.

Jag tycker ocksa 2 manader âr tidigt, men sa funkar det ju här.
  • Pelargonen

nollåtta skrev 2009-01-29 17:15:58 följande:

Större grupper skriver du? Fast allt är väl relativt. När jag gick på dagis var det verkligen bara förvaring, med typ 25 barn på 3 vuxna. Idag kan man ju som förälder välja olika typer av dagis, som mer eller mindre passar familjens behov och önskemål. Kanske fanns förut också? På min dotter avdelning är det 14 barn på 4 vuxna. Jag tycker det känns lagom. Dessutom är jag väldigt nöjd med genusbiten som dom sysslar mycket med. Och angående din länk så är väl knappast en sida som HEMMAFÖRÄLDRAR direkt opartiska? Eller? Jag ska läsa igenom länken senare
    Ja, det är större grupper idag än vad det var tidigare. Den infon är inte särskilt svår att få fram.

När du läser länken ser du att det är BO:s rapport som "hemmaföräldrar" hänvisar till. Det är alltså inte deras egna åsikter som presenteras.

Vad roligt att höra att de är 14 barn på 4 personal på din dotters förskola! Det är verkligen bra när kommuner inte sparar in i absurdum. Där jag bor finns inte familjedaghem och dagmamma är absolut inget alternativ för oss. Men jag tror att den förskola som ligger nära mig är mycket bra, har hört endast positivt om den från andra föräldrar. Men som sagt, en undersökning baserad på hur förskolan såg ut för 25 år sen ger mig personligen inte mycket info om den uppfattningen stämmer överens med dagens förskola. Problemet är ju att det inte går att veta heller, tidigast om 25 år kan man ju göra en likadan studie på dagens förskola. Man får gå efter sitt eget sunda förnuft kanske samt utgå från ens barns behov.
  • Pelargonen
    siamusen skrev 2009-01-29 17:39:03 följande:
    Ja, de får en liten skolväska på ryggen och så ålar de iväg in till fruktstunden.Fast jag vet ârligt talat inte om barnen mår sämre här. Tror inte det.

Svårt att jämföra antagligen då våra länders förskolor inte ser likadana ut.
  • siamusen
    Pelargonen skrev 2009-01-29 18:30:04 följande:
    Svårt att jämföra antagligen då våra länders förskolor inte ser likadana ut.Och sättet man umgås går nog inte att jämföra heller.

Nu vet jag ju inte hur franska förskolan funkar iom att mina inte gar i nagon, men skolan som de bôrjar i när de är tre är lite som lekis fast de lâr sig färger, alfabetet etc.
  • Muminski

Jag vägrar förskola så långt det är möjligt och nu kombinerar jag mina studier samtidigt som jag är hemma med sonen och det går jättebra. Fick verkligen ont i mammahjärtat av tanken på att lämna bort honom när han är så liten. Det känns inte rätt för mig helt enkelt så jag tycker att den här lösningen fungerar. Många säger att barnen trivs sååå bra på dagis, och det tror jag säkert, men han hinner trivas där så det räcker. Tids nog måste han ju skolas in, men ju senare desto bättre tycker jag.

Han får ofta följa med mig till universitetet det tycker han om. Vi går på rytmik en gång i veckan. Vi går till ÖF kanske en gång i veckan och är mycket ute och går.

Han tycker mycket om att leka med andra barn, även om de inte leker tillsammans utan mer bredvid och kollar in varandra. Däremot märker jag att han gärna drar sig undan om det blir för mycket, han är lite avvaktande när det är för stojigt.

Visst är vi sociala varelser med behov av social interaktion, men enligt min uppfattning är inte dagis en nödvändighet för att utvecka sina sociala förmågor. Det lär sig barnet i familjen och det sociala samspelet man har där.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Helene OSV
    siamusen skrev 2009-01-29 18:26:22 följande:
    Jaha, men hitta gärna en studie som visar att franska barn har sämre anknytning. Jag tror inte pa det. Tycker tvârtom att de verkar ha ett mycket närmre förhallande med sina föräldrar. Vara hemma och svälta gör ju a andra sidan ingen en tjänst.Jag tycker ocksa 2 manader âr tidigt, men sa funkar det ju här.
    På vilket sätt vekar de vara närmare?

Svälta var väl en överdrift men du fattar kanske vad jag menar! Jag har egentligen inte "råd" att vara hemma nu heller men tycker att det är viktigt så då kämpar vi!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • siamusen

Helene OSV skrev 2009-01-30 01:01:00 följande:

På vilket sätt vekar de vara närmare?Svälta var väl en överdrift men du fattar kanske vad jag menar! Jag har egentligen inte "råd" att vara hemma nu heller men tycker att det är viktigt så då kämpar vi!
    Tja..tycker bara de har en varmare och nârmre relation rent generellt, men det är ju bara mitt personliga intryck.

Annars fattar jag vad du menar. Vill man vara hemma sa kanske man far offra lite materiella saker nagra ar
  • Pallas
    Meli skrev 2009-01-29 18:18:59 följande:
    dagens problem är väl i så fall att små barn får för mycket stimulans
    Jag är benägen att hålla med här. Tror problemet med överstimulans är betydligt större än underdito.
  • inkka

Nää, inte sitter vi och ugglar hela dagarna... Men, ibland är det skönt att vara hemma och ta det lugnt också. Vill inte springa på öppna förskolan varje dag. Men, så är det ju två barn här hemma också, de leker ju med varandra. 2-3 dagar i veckan brukar vi gå på någon aktivitet eller träffa andra barn på något sätt. Blir det för ofta så slår stora tjejen bakut. Hon blir överstimulerad. Har hänt flera gånger, hon som i vanliga fall älskar leka med andra vill bara gå hem.

• mammis86

sitter inte hemma och ugglar. vi är på öppna förskolan minst tre gånger i veckan och sen gör vi andra saker. simhallen, lekparken, hälsar på vänner och familjen. mm

Svar på tråden Sitter du hemma med ditt hemmabarn hela dagar eller??