• Kajsa72

Pergo utan läkare?

Finns det någon möjlighet att få tag på Pergo utan att gå till en läkare/gynekolog? Min man VÄGRAR nämligen att gå till läkare eller gynekolog och lämna spermaprov och jag blir bara inte gravid
    Vad tror ni, är det helt omöjligt? Jag skulle så gärna vilja testa en kur för att se om det kan ha någon effekt.

• Svar på tråden Pergo utan läkare?
  • yttik

Det kan jag nog lova är omöjligt. Ni får ingen hjälp om inte båda parter stälelr upp. O där ingår spermaprov. De måste först klura ut om ev fel finns och vem det finns hos.

• Kajsa72

Dystert. Misstänkte det tyvärr. Nån anna som vet nåt?

• AnneSophie
    Kajsa72 skrev 2009-01-28 22:47:14 följande:
    Finns det någon möjlighet att få tag på Pergo utan att gå till en läkare/gynekolog? Min man VÄGRAR nämligen att gå till läkare eller gynekolog och lämna spermaprov och jag blir bara inte gravidVad tror ni, är det helt omöjligt? Jag skulle så gärna vilja testa en kur för att se om det kan ha någon effekt.
    Alltså, det är inget krav att det ska lämnas spermaprov för att få Pergotime. Börja du med att prata med en gyn och se vad som händer.

Dock, om nu Pergotime inte skulle funka och ni måste gå vidare så kommer din man antagligen behöva ställa upp. Förbered honom på det.
    « People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • P i x i e

Men har du testat med ÄL-stickor?
    Pergo är ju till för att stimulera ägglossning och söker du hjälp brukar de vilja att du kollat om du har äl stegring..

Men tycker verkligen inte du skall försöka få tag på det själv, det kan gå fel.

• Hormonella

Kajsa, du måste ju veta så att Pergo är rätta vägen att gå för dig med dina förutsättningar! Jag fick göra VUL, blodprov etc innan det blev dags för Pergo. Min man fick också gå till gyn för att få remiss för spermaprov, men min gyn skrev ut Pergo innan vi fått resultatet (som lyckligtvis var OK). Om ni redan har ett barn är ju chanserna goda att det inte är något fel på din killes spermier och med tanke på alla sköna gynundersökningar, blodprov, Pergobiverkningar mm som vi tjejer utsätter oss för, borde inte din man kunna lämna det där provet som sitt obekväma bidrag till processen? (Eh, just det, nämnde jag graviditet och förlossning...?) Klart som sjutton att det är obehagligt att lämna provet, det har jag all respekt för, men kontakta gynekolog och börja i den änden, det tror jag är det som ger bäst utdelning i längden.

• Liselurvan

TS, du kan visst få pergo utan att din man måste gå med! I alla fall där jag går. Vi har iof ett barn sen innan, vet inte om det kan spela ngn roll?
    Ring gyn, privat är snabbast, och säg som det är.
    Lycka till!

• jaghetersophia

Där jag går måste mannen lämna spermaprov först. De vill ju inte sätta in en behandling för en sak om det är en annan sak som gör att man inte blir gravid.
    Men du kan ju, som andra skriver, alltid ringa och fråga. Ni kan ju även berätta om mannens ovilja att lämna sperma då han finner det obekvämt.

Tycker ni behöver arbeta lite mer med att utreda vad det är som gör att din man inte vill lämna spermaprov. I örebro kan man ta provet hemma i lugn och ro - man får hämta rör och så på kliniken och sedan ska det ju förvaras på något sätt under transporten till sjukhuset... tror det stod i beskrivningen att man skulle ha provet under armhålan för att hålla det kroppstempererat eller nåt.... Min man gjorde ju sitt på kliniken så jag läste inte så noga om vad det stod..

• muffin1

jag fick pergo utskrivet utan att min sambo behövde lämna något prov. min läkare sa att eftersom vi hade barn båda två så behövdes det inte göra något spermaprov i första skedet.
    det är oftast om man inte har barn tidigare som dom vill göra alla prov sa hon till mej. men det kan säkert variera från läkare till läkare.
    jag har skrivit till din inbox om du vill veta mer.

• nallebusig

min sambo beh inte lämna spermaprov o inget blodprov togs heller

• Kajsa72

Har varit hos gynekolog nu och hon tyckte gott att vi kunde prova med Pergo för att se om det fungerar innan vi gick vidare.HÅller tummarna för att det ska fungera. Min gyn. menade att det var ovanligt med biverkningar på Pergo. Vilka är era erfarenhet?

Svar på tråden Pergo utan läkare?