• vmia

dop eller namnfest? varför?

jag undrar hur alla tänker göra...?

jag är bara nyfiken, vi ska namnfest eftersom vi inte är troende.
    men jag ville ha dop först men bara för att det är så mysigt och en tradition.
    vi pratade och tänkte lite hemma hos oss och kom fram till namnfest!

hur är det för er?

♥ glöm bort dina bekymmer, i morgon kommer nya ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-29 09:44
    så här kommer våran namnfest att fungera:
    *hälsar alla välkomna
    *jag berättar varför clara heter clara mia viola
    *jag berättar vad hennes namn betyder och vem som hon fått sina namn av
    *min kusin sjunger och spelar piano
    *claras mormor och farmor läser varsin dikt
    *en till sång
    *en skål för clara
    *mat
    *fika

ville bara berätta hur vi kommer att göra
    jag vill även ge clara nåt,istället för dopljus men jag kommer inte på nåt.
    är det nån som har en idé??

tack för alla svar
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden dop eller namnfest? varför?
  • Silme

Vet inte om jag skulle kalla det namnfest just men det blir en liten fest för den nya bebisen när den är några månader
    Ska inte döpa vårt barn för att ingen av oss är troende och för att det känns som hyckleri för oss att stå därframme och tvinga in barnet i något som det inte själv valt och något som vi inte tror på.
    När det blir så gammalt så att det kan ta eget beslut får det göra som det vill.

Om allt går som det ska; BF 090724
  • vmia
    bebek skrev 2009-01-29 15:06:02 följande:
    Namnfest! Ena halvan äv släkten är svenskar o andra turkar så vi har bestämt oss för att inte ha någon cermoni i någon kyrka! Men jag tycker det är en fin tradition med dop, så vi kommer ha som en liten namngivningsfest för släktingar där de kan "se bebben" och de som vill bringa presenter och så kan alla välsigna barnet med sin "egna gud" om de så vill. Låter som du har ett bra upplägg för din cermoni TS. Vi kommer nog ge barnet ett smycke eller dylikt med barnets namn och födelsedatum inristad i istället för "dopljus" Hade bra
    tack tack...
    kul o höra lite positiv feedback :)
  • Lena

bebek skrev 2009-01-29 15:07:32 följande:

ja namnfest kanske låter konstigt, det är mer som en cermoni där kanske mer avlägsna släktingar och vänner kommer för att se o välkommna det nya barnet!
    välkomstcermoni?
  • ludenben

Dop tar vi... varför?? för att vi vill

BF 23/4- 09
  • CoolJen

Vi valde namngivning för vi är inte religösa.

Fattar inte varför folk som inte är troende döper sina barn och menar på att det är en tradition.
    Ja det är en tradition, en KRISTEN tradition

• Silme
    CoolJen skrev 2009-01-29 16:06:45 följande:
    Vi valde namngivning för vi är inte religösa. Fattar inte varför folk som inte är troende döper sina barn och menar på att det är en tradition. Ja det är en tradition, en KRISTEN tradition
    Håller med dig. Förstår inte heller. För mig skulle det bara kännas som världens hyckleri. Dessutom står prästen därframme och säger nåt i stil med att barnet nu är Jesu lärjunge och Guds barn.
    Eh, nej, ungen är MIN och min sambos, ingen annans!
    Om allt går som det ska; BF 090724
  • Cia o krabaten

Namnfest här med pgsa att vi inte är troende.

TS förslag till present: Äppelträd!
    Det önskade vi oss och dottern som är 4 äter helst äpplen från SITT träd

• Safireee

Vi hade välkomstfest utan något fokus på namn.

Vi höll ett litet välkomsttal, tände ett ljus, berättade om en minnesask som vi gjort i ordning till dottern med saker från välkomstfesten (servett, ljuset, gästbok, kommande foton, inbjudningskortet, tackkortet osv.) och sedan visade vi ett bildspel med musik som jag gjort med foton från första fyra månaderna.

• dio

Inget utav det, jag är inte troende och tycker att en "namnfest" är rätt töntigt. Döps gör man för att bli välkomnad in i kyrkan inte för att "få" sitt namn, det får barnet när man har skickat in papperna, så jag ser personligen ingen anledning att hurra över mitt barns namn officiellt.

• Miola

Vi hade namnfest, väldigt lik den ni ska ha. Vi hade en lite ceremoni när vi hängde ett smycke om halsen på henne och vi planterade även ett träd i trädgården som gåva till henne.

• Alfy85

Vi döpte våran son men ingen i våran släkt är troende!

• bebek
    Lena skrev 2009-01-29 16:00:03 följande:
    bebek skrev 2009-01-29 15:07:32 följande: välkomstcermoni?

ja, men som en litet "födelsedagskalas" för släktingar som vill komma och hälsa på, gratta och se det lilla nya miraklet:) som sagt har våran familj två religoner så då har vi ett icke kyrkligt kalas med lite fika osv..

namnfest, välkomstcermoni, födelsedagskalas ni kan kalla det vad ni vill:)
    Ett tillfälle för släktingar längre bort att hälsa på helt enkelt.

tycker det är ett bra alternativ för de som inte vill ha ett kyrkodop.

Många äldre släktingar tycker ju att barn ska döpas och då är det ju också en bra komprimiss. För dop är ju också ett tillfälle för släktingar och andra anhöriga att välkomna den nya familjemedlemmen.

• vmia

vi vill skapa nya traditioner i våran släkt då vi inte är troende... sen om man kallar det namn-välkomst-kalas m.m spelar väll ingen roll?!
    jag tror att de flesta menar samma sak?

Cia o krabaten skrev 2009-01-29 16:21:30 följande:
    Namnfest här med pgsa att vi inte är troende. TS förslag till present: Äppelträd! Det önskade vi oss och dottern som är 4 äter helst äpplen från SITT träd
    tack för ideén men vi bor i lägenhet så det blir lite knöligt :)

pilgrim har ett halsband som består av en hand som håller i en ring. jag tänkte att den kan symboliserar att vi alltid kommer "hålla" (finnas) för clara. jag tänkte även hänga på en charm (berlock) ett c tänkte jag hänga dit som står för clara... förstog du? :)

det är den ideén jag har men jag vet inte riktigt. har inte bestämt mig än...
  • Gyllan

Den dagen vi får barn kommer barnen att döpas, för oss är allting annat otänkbart.

Vi är troende kristna, jag är aktiv i kyrkan och min man är präst.

• linneflickan

vi ska döpa vårt barn, eftersom vi båda är troende och aktiva i församlingen... och jag arbetar dessutom där... fast jag kan tänka mig att plantera ett träd ändå:)

• 1tessan1

Varför all hyckleri mot kristendom? Jag är inte troende likaså min familj. Men vad man än väljer är upp till var och en. Men kom inte och döm andra, då de allra flesta firar jul och påsk?? De är kristna traditioner från början?!! Herregud, tänk efter. Många väljer nog att döpa för att det underlättar att kunna gifta sig i kyrkan. Allt är hyckleri, från början var att gifta sig att visa sin Gud att man tillhör varandra. Nu är de som gör det gör det i grunden för att juridiskt visa det. Men hela vår världs etik och moral är byggda på kristendomen. Alla traditioner ni vet om har antagligen en kristen bakgrund. Så snälla gör du f**n du vill, men döm inte andra när du själv hycklar ganska rejält om du tänker efter.

Svar på tråden dop eller namnfest? varför?