• Maara

Ni som både fött med ryggbedövning och utan.

Var smärtan mycket värre utan epiduralen?
    Jag hade bedövningen när jag födde min son, men är väldigt spruträdd och tänkte att jag kanske ska försöka föda utan den här gången.

• Svar på tråden Ni som både fött med ryggbedövning och utan.
  • Happiest

Har fött båda mina barn utan eda, MOT min vilja!! Jag säger att om man har chansen att få eda så ska man ta den. Jag hade i alla fall gjort det om jag haft möjlighet. Tycker det är FRUKTANSVÄRT att föda utan. Jag har öppnat mig grymt fort och när det går så grymt fort så gör det så grymt ont.

• pralin84

Jag hade tänkt att ta EDA men tyckte inte att det gjorde så ont... Minns hur stålt jag var när allt var klart att jag klarat mig utan. Lustgasen va min bästavän framtill de sista två timmarna. Då gick det utan någonting.Trodde att jag skulle spy av gasen.
    Nu sitter jag här igen och väntar nr 2 hoppas på att fixa det utan denna gången oxå.

• snigelina

Jag hade epidural med första barnet och jag fick den väl egentligen för sent, så den ställde bara till problem. Värksvaghet = värkstimulerande dropp och till slut sugklocka, så nej, jag har valt bort den de andra gångerna. Det har iofs inte funnits tid heller direkt och det har gått bättre vid de andra två förlossningarna.

• Piripiri

Jag har fött med (första gången) och utan (andra gången) epidural. Andra gången använde jag ingen bedövning alls utan bara avslappning och andning, och jag upplevde att jag hade mycket mindre ont än första gången. Sen hur mycket det beroode på att det bara gick lättare för att det var andra gången vet jag inte, men jag kommer definitivt försöka förlita mig enbart på profylax nästa gång också. Då slipper man ju värkstimulerande också, som man så ofta hamnar på med epidural.

• Hertha

Hur vanligt är det med värkstimulerande? Någon som vet det? Jag har fått det med båda mina (och som jag skrivit tidigare två förlossningar varav första med EDA).

• Piripiri

Hertha skrev 2009-02-08 19:17:15 följande:

Hur vanligt är det med värkstimulerande? Någon som vet det? Jag har fått det med båda mina (och som jag skrivit tidigare två förlossningar varav första med EDA).
    Har ingen statistik men väldigt vanligt i samband med epidural tror jag.

Men, jag skulle kanske ha skrivit "då klarar man sig _förhoppningsvis_ utan värkstimulerande.." i mitt inlägg, för det är ju förstås ingen garanti bara för att man inte tar epidural. Jag vill i alla fall undvika värkstimulerande i största möjliga utsträckning.
  • Hertha

Nej förstår också att bara för att jag fick det så behöver inte alla få det . Men som FL:läsare kan man vara lite svart-vit ibland i sina uppfattningar .

Vi pratar om vi ska orka med en 3:a någon gång om några år och det kommer vara mycket spännande hur en förlossning blir då. Det enda som varit ganska lika är krystvärkarna, väldigt utdraget... Men jag har ju halverat det från första till andra så då kanske jag bara hamnar på 25 minuter !

• 040609

Födde min första son med EDA, var öppen några futtiga cm efter ca 2 dygns pinvärkar. Spruträdd som f-n, men då vrde iksom sekundärt. Krävde EDA när nr 2 skulle födas. "Sätt dropp med en gång, jag SKA ha EDA" var min enda kommentar när vi kom till förlossningen, fast då var jag öppen rätt mycket och dom förökte men hann inte. Det vanligaste, se alla kommentarer, är nog att andra förlossningen är mycket enklare. Så jämför inte. Jag räknar inte med EDA nu när det blir tredje gången förlosssning - ska däremot setill att hinna till förlosssnigen..... Smärtan andragången var intensivare, men peanuts, eftersom det inte tog 3 dagar att föda barn.

Var jag uppmuntrande? Vet inte, men lycka till! Ska dom sätt EDA så tar det ju en stund så man måste nog inleda sin vistelse på förlosssningen med att dom börjr med det.

• Disco

1a förlossningen EDA 0 TOPPEN!!!!! Älskade den verkligen!!!!!!!!
    2a förlossningen på nå sätt inställd på EDA igen. Men BM var så himla bra att "prata bort" den då ajg var öppen mycket redan när vi kom in och hon såg redan då att det kommer att gå ganska fort. Födde endast mha av lustgas och det var fantastiskt!
    Lycka till!

• HAJ

Födde först barnet med EDA och förlossningen varade i 26 timmar hade inte orkat utan men denna gången är mitt mål verkligen att föda så "naturligt" som möjligt då jag fick en kompliserad förlossning viloket delvis kan ha berot på EDA. Är jättenervös inför förlossning nr 2 som är beräknat om 4 dagar. Har peppat och förberätt mig med samtal och yoga osv. Vi får väll se hur det går.

• Lyckoprinsessan

Jag födde första med EDA. Hade värkar utan pauser och utan att jag öppnade mig någonting. Med EDA kunde jag slappna av och öppnade mig i lagom takt.
    När jag var helt öppen och det var dags att föda fick jag inga krystvärkar. Det gick dock bra ändå eftersom jag var pigg och utvilad efter EDAn. Ställde mig på knä och krystade ut henne genom att följa kurvan för sammandragningarna. Tog i när de visade på värk och hon kom ut på en kvart på fjärde värken.

I sommar är det dags för nummer två och jag är väldigt osäker på om jag ska begära EDA eller försöka utan. Tränar yoga och andning... vi får se hur det går

• SammysMamma

Jag fick ryggbedövning men jag märkte ingen skilland före och efter. Nu var det ju vårt första barn och jag vet ju inte hur ont jag skulle haft utanden men somjag kände innan jag fick den så förändrades inte smärtan. vare sig positivt eller negativt. Ska skippa den nästa gång iaf. Tyckte det var hemskt att få den.

• Tinnys

Jag har fött två med och en utan, tyckte inte det var någon större skillnad

Svar på tråden Ni som både fött med ryggbedövning och utan.